Hej!
Nu til sommeren er det tid til at bygge om udestuen, som i øjeblikket er en frygtelig dårlig konstruktion, der både lækker vand ind og risikerer at falde sammen, hvis der kommer for meget sne, hvis det ikke var for de tre støttestænger i rummet, som jeg netop har sat op. (Nyindkøbt hus)

Nu er det sådan, at vi tænkte på at hæve gulvet cirka to decimeter, og derfor skal taget naturligvis også hæves. Dog er der allerede dårlig hældning på tingene, så jeg havde forestillet mig en sådan løsning:

Fjern den nederste eller de to nederste tagstensrækker og læg tagbjælkerne for den nye udestue på husets tagspær. Jeg skal selvfølgelig lægge rupløjning på udestuen og lægge en ny papstrimmel på hustaget, der går ned over udestuen, så det bliver en tæt "samling". Derefter lægge de nuværende nederste betontegler over på metaltaget, som kommer til at ligge over udestuen.

Er dette en rigtig konstruktion, og eftersom der allerede er et tag der, som har været der nogle vintre, burde det vel kunne holde til dette. Eller bliver der mere belastning på husets spær osv., hvis man gør det på denne måde? Findes der en bedre måde? Pengene er ikke det vigtigste, men jeg vil hellere have det gjort rigtigt og holdbart end at spare 10 - 20.000.

Jeg er lidt dårlig til at beskrive det, så jeg håber, I forstår, ellers spørg gerne, hvad jeg mener :P

• Et gammelt sort træhus med blå rammer og sort tegltag. Foran huset står havebord og stole i metal. Huset omgivet af træer og sollys.
Jeg forstår ikke helt, hvordan det ser ud inde i hjørnet i øjeblikket, det ser ud til at være et tag til højre på billedet og et andet lige frem, ud over udestuen (som er det tag, du overvejer at fjerne to rækker tegl fra, antager jeg). Men hvordan ser det ud i hjørnet som sagt, er der en tagrende der i dag, eller en anden løsning? Er det muligt at hæve taget på udestuen, som du har tænkt dig?

Hej b8q!
Ja der hvor de to tage mødes er der en rende dal på 4 meter, der vil det jo blive et lille udsat område i og med ophøjningen af taget.
Men det burde kunne løses med en velbøjet plade. Jeg har en onkel, der er blikkenslager, så jeg vil høre med ham, om
det kan løses. Men jeg tænkte først at høre, om min idé med dette kan gennemføres på en rigtig måde.
Jeg vedhæfter et billede i paint, hvordan det ser ud, og et billede af rendalen, da jeg ændrede hældningen og pladen i sommers.

• Tak med ränndal, ny plåtinstallation synlig. Orange sladd och byggmaterial i hörnet. Visar området där två tak möts, som diskuteras i inlägget.
  • Tegning af to sammenføjede tage med markering af ränndal i krydset mellem tagene, samt en etikette på "Uterum".
Hvis ränndalen løber ud "til højre", så burde det nok kunne løses, men hvad er dimensionerne på tagstoler og regelværk i huset? (Er det ikke alt for skrøbeligt, så tror jeg ikke, du behøver at bekymre dig, men tag ikke mine ord for en absolut sandhed, jeg er ikke konstruktør).

Udover at jeg har samme overvejelse om tagafvanding som b8q, så lyder det som en god konstruktion.

Hvis dine tagspær til altanen kommer så langt op på taget, at trykket ikke bliver over ydervæggen, læg kiler, så kraften kan gå direkte ned i ydervæggen.

Ved desværre ikke, hvad det er for spær, men ydervæggene er, hvis jeg ikke tager fejl, 45x95. Jepp, afvanding går mod højre på billedet. Gik den anden vej, før jeg byggede det om, så nu lækker det ikke ind lige så meget :D. Heldigt man skal rive det snart...

I værste fald kan man måske støtte op spær til havestuen med 90x90 eller 115x115 stolper inde mod huset for at aflaste lidt? Måske er det sikrest? Det bliver jo nok ikke grimt. Der kommer alligevel til at være mindst en 90x90 stolpe inde mod den ene husvæg, da jeg skal have glasparti.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.