Hej, har lidt tanker omkring et fritidshus, som jeg er interesseret i.
Det er flere bygninger på grunden
bl.a. hovedbygningen, som har et etageareal på ca. 25kvm med fastukvist
og et noget nyere skur med etageareal på ca. 20kvm inkl. fastukvist.
De står ca. 3m fra hinanden,
tankerne går sådan her
etape 1
lave skuret om, så det kan soves i
bygge fastukvisten ind, isolere og lave 2 soveværelser derinde.
Den har solide reglar og spær,
så jeg tænkte, om det er muligt at bygge indefra, med vindtætning, isolering, fugtspærre, isolering, og så et overfladelag.
er det muligt? eller skal man tage panelen af for at placere vindtætningen?
er der andre ting, man bør tænke på?
Etape 2
lave en tilbygning på ca. 3x3m mellem bygningerne
som kan blive køkken
tage en døråbning til begge bygninger
Etape 3
renovere hovedbygningen, som kan blive opholdsstue/spiseplads.
Jeg er ved at regne på det og hvor meget tid det kan tage,
det er vel mest om det er muligt at isolere skuret indefra, som jeg spekulerer på lige nu.
Hvad tror I?
Det er flere bygninger på grunden
bl.a. hovedbygningen, som har et etageareal på ca. 25kvm med fastukvist
og et noget nyere skur med etageareal på ca. 20kvm inkl. fastukvist.
De står ca. 3m fra hinanden,
tankerne går sådan her
etape 1
lave skuret om, så det kan soves i
bygge fastukvisten ind, isolere og lave 2 soveværelser derinde.
Den har solide reglar og spær,
så jeg tænkte, om det er muligt at bygge indefra, med vindtætning, isolering, fugtspærre, isolering, og så et overfladelag.
er det muligt? eller skal man tage panelen af for at placere vindtætningen?
er der andre ting, man bør tænke på?
Etape 2
lave en tilbygning på ca. 3x3m mellem bygningerne
som kan blive køkken
tage en døråbning til begge bygninger
Etape 3
renovere hovedbygningen, som kan blive opholdsstue/spiseplads.
Jeg er ved at regne på det og hvor meget tid det kan tage,
det er vel mest om det er muligt at isolere skuret indefra, som jeg spekulerer på lige nu.
Hvad tror I?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 605 indlæg
At bygge om indefra handler stort set kun om adgang - ser du panelet "indefra" så kan du jo regle lidt (typ 22 mm), sætte vindpapir, isolering, evt. plast (eller ikke afhængig af hvordan du har tænkt med koldstilling osv osv) og plade (overfladelag).
Reglerne for ventilation skal måske ikke derhen, hvis det allerede er en inderside uden luftgennemstrømning...
Netop isoleringstype (cellulose fx) og plast eller ej (ingen ved cellulose) er vel noget at tænke over. Skal huset på et tidspunkt koldstilles, er det nok bedst uden plast. Er der høj fugtbelastning (mange mennesker, madlavning, badeværelse osv.) og permanent beboelse, er plast godt. Det afhænger også af, hvordan huset (r) ellers er lavet...
Hvis det ikke er et beboelsesrum i dag, kan det kræve byggetilladelse...
Ellers er det værd at overveje, om du vil have indbygget el på én gang...
/K
Reglerne for ventilation skal måske ikke derhen, hvis det allerede er en inderside uden luftgennemstrømning...
Netop isoleringstype (cellulose fx) og plast eller ej (ingen ved cellulose) er vel noget at tænke over. Skal huset på et tidspunkt koldstilles, er det nok bedst uden plast. Er der høj fugtbelastning (mange mennesker, madlavning, badeværelse osv.) og permanent beboelse, er plast godt. Det afhænger også af, hvordan huset (r) ellers er lavet...
Hvis det ikke er et beboelsesrum i dag, kan det kræve byggetilladelse...
Ellers er det værd at overveje, om du vil have indbygget el på én gang...
/K
Findes ikke strøm, tænkte sætte solpanel
Måske forbereder for el eller trækker 12/24 i væggen eller en converter 12/230vac
Vil blive koldstillet, men bruges om vinteren indimellem.
Tænkte anvende mig af bison vindbeskyttelse og dampspærre ej plast.
Og almindelig isolering glasuld
Hvis man sætter vindbeskyttelsen fra indersiden, skal man runde reglerne, og de kommer på ydersiden af vindbeskyttelsen, den eneste risiko er kondens, der dannes mellem panel og vindbeskyttelsen
Måske bliver det ikke noget større problem.
Behøver byggetilladelse for udvidelsen, så det kan gå på samme.
Måske forbereder for el eller trækker 12/24 i væggen eller en converter 12/230vac
Vil blive koldstillet, men bruges om vinteren indimellem.
Tænkte anvende mig af bison vindbeskyttelse og dampspærre ej plast.
Og almindelig isolering glasuld
Hvis man sætter vindbeskyttelsen fra indersiden, skal man runde reglerne, og de kommer på ydersiden af vindbeskyttelsen, den eneste risiko er kondens, der dannes mellem panel og vindbeskyttelsen
Måske bliver det ikke noget større problem.
Behøver byggetilladelse for udvidelsen, så det kan gå på samme.
Ang. cellulosaisolering,
det bliver isolering ved 2 eller 3 lejligheder, og det er ikke store områder,
findes der noget system til at lave det arbejde selv?
kan forestille mig at det løber op i omkostninger at først isolere 20kvm væg/loft/gulv.
derefter 10kvm samme ting, og det sidste rum ved jeg ikke, hvordan det er i dag, om det skal laves om helt eller kan bevares.
så er der ingen 400VAC, som jeg mistænker, at der er brug for for at blæse, kan vel løses med en generator.
det bliver isolering ved 2 eller 3 lejligheder, og det er ikke store områder,
findes der noget system til at lave det arbejde selv?
kan forestille mig at det løber op i omkostninger at først isolere 20kvm væg/loft/gulv.
derefter 10kvm samme ting, og det sidste rum ved jeg ikke, hvordan det er i dag, om det skal laves om helt eller kan bevares.
så er der ingen 400VAC, som jeg mistænker, at der er brug for for at blæse, kan vel løses med en generator.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 605 indlæg
Der er jo også cellulosa i plader...løsfyld bliver måske besværligt?ason sagde:Ang. cellulosaisolering,
det bliver isolering ved 2 eller 3 lejligheder, og det er ikke store arealer,
findes der et system til at gøre det arbejde selv?
kan forestille mig, at det bliver dyrt først at isolere 20kvm væg/loft/gulv.
derefter 10kvm samme ting, og det sidste rum ved jeg endnu ikke, hvordan det er i dag, om det skal gøres om helt eller kan bevares.
der er heller ingen 400VAC, som jeg mistænker, at der er brug for til at blæse, det kan vel løses med et elværk.
(Isolina f.eks. eller isocell)
/K
Har kigget lidt rundt nu Huton flex koster ca 200% mere end almindelig glasfiber
Isolina ser ud til at være endnu dyrere,
hvad jeg har set, så har Celluloseisolering omtrent samme lambda-værdi men med høj densitet.
Første tanke var at bruge 95+45 glasfiber (isover)
kan man gå ned i tykkelse, hvis man bruger Celluloseisolering?
har man brug for samme type vind og dampbremse?
Isolina ser ud til at være endnu dyrere,
hvad jeg har set, så har Celluloseisolering omtrent samme lambda-værdi men med høj densitet.
Første tanke var at bruge 95+45 glasfiber (isover)
kan man gå ned i tykkelse, hvis man bruger Celluloseisolering?
har man brug for samme type vind og dampbremse?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 605 indlæg
Ja det er dyrere, så det afhænger jo lidt af, hvor stort et område det drejer sig om, om det bliver mange penge eller ej...
Glasfiber eller cellulosa tror jeg har samme isoleringsværdi (omtrent), så det bliver samme tykkelse. Vindpapir er nødvendigt, men man bruger en anden dampspærre (dvs. en dampBREMSE ikke et tætningslag i form af almindelig plastik) :9
/K
Glasfiber eller cellulosa tror jeg har samme isoleringsværdi (omtrent), så det bliver samme tykkelse. Vindpapir er nødvendigt, men man bruger en anden dampspærre (dvs. en dampBREMSE ikke et tætningslag i form af almindelig plastik) :9
/K
Glat videre på planen,
Læner mod huton flex eller feelingwood 95 isolering, 95 i væggen og dobbelt i taget.
Gulvet er jeg lidt usikker på, var og kiggede, det er 95 regler i gulvet,
ved ikke om det er nok at lægge 95,
Så koster trossbotten skive omkring 100kr/kvm
så tænkte om det fungerer godt med cellplast S80 50mm, skrue den fra neden,
Får et uorganisk materiale nedad, så ingen risiko for skimmelangreb, så får jeg mere isolering for samme penge.
så en 95 isolering på det,
Tror at mus og rotter ikke tager sig igennem, men får ikke et godt svar på det.
Leder efter finmasket net at sætte i trossbotten hvis cellplast ikke er nok til at stoppe, men finder intet godt, max 7 mm masker må det være.
Har talt med flere som sælger celluloseisolering, og ang. trossbotten får man forskellige svar, intet klart.
en brugte vinddug under for at stoppe skimmel, fugt. en anden sagde asfabord, en til trossbottenskive..
så ang. cellplast så troede nogle at det virker, andre at de spiser det, nogen at det bliver for tæt.
Så var der det med luftspalte mellem yderpanel og isolering, blandede svar der også, en sagde at det ikke er nødvendigt, en anden - kan være som ekstra sikkerhed, og en til - ja det skal være..
Ligesom hvilken dampspærre, en sagde at man skulle tage leverandørens dampspærre, men vindbeskyttelsen gik med hvad som,
en anden at man tager vindpap, indad nok med panel eller plader.
Føles som om at dette må man gå på mavefornemmelsen og krydse fingrene.
Hvordan har I bygget med celluloseisolering?
Hvilken dampspærre, vinddug, trossbotten osv...
Læner mod huton flex eller feelingwood 95 isolering, 95 i væggen og dobbelt i taget.
Gulvet er jeg lidt usikker på, var og kiggede, det er 95 regler i gulvet,
ved ikke om det er nok at lægge 95,
Så koster trossbotten skive omkring 100kr/kvm
så tænkte om det fungerer godt med cellplast S80 50mm, skrue den fra neden,
Får et uorganisk materiale nedad, så ingen risiko for skimmelangreb, så får jeg mere isolering for samme penge.
så en 95 isolering på det,
Tror at mus og rotter ikke tager sig igennem, men får ikke et godt svar på det.
Leder efter finmasket net at sætte i trossbotten hvis cellplast ikke er nok til at stoppe, men finder intet godt, max 7 mm masker må det være.
Har talt med flere som sælger celluloseisolering, og ang. trossbotten får man forskellige svar, intet klart.
en brugte vinddug under for at stoppe skimmel, fugt. en anden sagde asfabord, en til trossbottenskive..
så ang. cellplast så troede nogle at det virker, andre at de spiser det, nogen at det bliver for tæt.
Så var der det med luftspalte mellem yderpanel og isolering, blandede svar der også, en sagde at det ikke er nødvendigt, en anden - kan være som ekstra sikkerhed, og en til - ja det skal være..
Ligesom hvilken dampspærre, en sagde at man skulle tage leverandørens dampspærre, men vindbeskyttelsen gik med hvad som,
en anden at man tager vindpap, indad nok med panel eller plader.
Føles som om at dette må man gå på mavefornemmelsen og krydse fingrene.
Hvordan har I bygget med celluloseisolering?
Hvilken dampspærre, vinddug, trossbotten osv...
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 605 indlæg
Jeg har ikke bygget nogen trossbotten med cellulosa (bare på landet med almindelig glasuld),
Men i tag har jeg anvendt (udefra og ind): Ydertag, tagpap, spont, luftspalte, vindpap (almindelig), cellulosaskiver (isolina), dampspærre (isolina), panel
/K
Men i tag har jeg anvendt (udefra og ind): Ydertag, tagpap, spont, luftspalte, vindpap (almindelig), cellulosaskiver (isolina), dampspærre (isolina), panel
/K
Takker, var til byggehandlen (XL) og snakkede lidt panel og priser,
spurgte dem om isolering
de har ingen cellulose baseret, men sagde at det går vel godt med almindelig glasuld, brug vindbeskyttelse halotex W5 og undgå dampspærre, sådan gjorde man før sagde han.
hm.. tænkte lidt, tænkte at det sparer jo en masse penge, men tænkte lidt mere, synd at risikere et byggeri for at være nærig, har jo også læst at fx hunton flex har 10 gange større evne til at transportere fugt end glasuld.
Læner mig til at undgå celleplast i strøgulvet med og bruge en strøgulv plade, hvad anbefales,
en strøgulvplade af 4,5 mm uorganisk fibercement, 6mm oliehærdet board eller noget andet?
Klaskarlsson: hvorfor har du brugt isolina i taget men ikke på øvrige steder?
Og hvad gjorde at du valgte isolina?
spurgte dem om isolering
hm.. tænkte lidt, tænkte at det sparer jo en masse penge, men tænkte lidt mere, synd at risikere et byggeri for at være nærig, har jo også læst at fx hunton flex har 10 gange større evne til at transportere fugt end glasuld.
Læner mig til at undgå celleplast i strøgulvet med og bruge en strøgulv plade, hvad anbefales,
en strøgulvplade af 4,5 mm uorganisk fibercement, 6mm oliehærdet board eller noget andet?
Klaskarlsson: hvorfor har du brugt isolina i taget men ikke på øvrige steder?
Og hvad gjorde at du valgte isolina?
Klik her for at svare