Jeg har forsøgt at olie et par rundstænger af fyrretræ (med almindelig træolie). Problemet, jeg oplever, er, at jeg synes, de bliver lidt grimmere med olie, de bliver lidt "plettede" og ser næsten lidt beskidte ud nogle steder.

Har I nogle tips til, hvordan jeg skal gøre, når jeg olierer rundstænger af fyrretræ, så de kommer til at se pænere ud? :)
 
Har du slebet stavene inden olieringen?
 
Jep, jeg har sandpapirret dem før :)
 
Hvis der er harpiks eller fedt på overfladen, kan den nogle gange virke plettet. Hvis slibningen ikke har fjernet alt, kan du rense stavene med mineralsk terpentin. Olie rigeligt, men tør olien af, som ikke er trukket ind i træet efter ca. 1 time. Olie vil dog altid give et mørkere udseende. Ønsker du at bevare stavene lyse, men stadig have en beskyttende overfladebehandling, så prøv en vandbaseret akrylatlak.
 
Al form for ikke-dækkende behandling kan ændre udseendet på træ. Netop ådring og lignende kan forstærkes. Ønsker du at mindske det, findes der olier (f.eks. gulvolier) med farvepigmenter (oftest hvidt), hvilket modvirker, at træet bliver lidt mere gult/mørkere af olien.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.