Så springer vi støbningen! :-)

Virker det med indendørsskrue i bjælkelaget, eller tæller det som ude?
Vil undgå balksko mod bærende bjælke og skrue gennem den bærende bjælke ind i reglen og har perfekt længde på skruen men til indendørs brug... Skruen ender jo i den isolerede del, men antager at der er lidt højere fugtighed?

Nogen der har styr på spørgsmålet ovenfor angående at skrue reglerne sammen med indendørsskrue?
Kan ikke købe andre skruer i dag så byggeriet står nu stille, hvis jeg ikke kan bruge dem..

Jeg skulle skaffe skruer til udendørs brug. Du har ikke adgang til disse, når du har lagt gulvet.

Jeg undrer mig over, om de gamle bjælker virkelig sad fast i det nedre tømmerlag? Sådan var det ikke hos mig, og huse jeg ser via arbejdet har det heller ikke sådan. Tanken er, at hvis du sætter reglerne fast i bunden, kan det blive et problem den gang man skal skifte de bjælker, og gulvet sidder fast!
Jeg havde knastørt i næsten hele mit hus, men jeg valgte at støbe en fritstående plade indenfor væggene for at undgå fremtidige problemer.

FreQa sagde:
Jeg undrer mig over, om de gamle bjælker virkelig sad fast i det nedre tømmerlag? Sådan var det ikke hos mig, og huse jeg ser via jobbet har det heller ikke sådan. Tanken er, at hvis du sætter reglerne fast i bundlaget, kan det blive et problem den gang, man skal skifte de bjælker, og gulvet sidder fast!
Jeg havde knastørt i næsten hele mit hus, men jeg valgte at støbe en fritstående plade inden for væggene for at undgå fremtidige problemer.
du mener altså, at gulvet skulle sidde fast i de bjælker, du i første åndedrag skulle skifte ud, fordi de var rådnet væk?.....:)

Stefan1972 sagde:
du mener altså at gulvet skulle sidde fast i de bjælker, du i første åndedrag skulle udskifte, fordi de er rådnet væk?.....:)
Jeg tror, FreQa mener, at gulvbjælkelaget ligger flydende på natursten i muldbænken frit fra syldlaget/stokkerne. Gulvet ligger så sømmet i gulvbjælkelaget med et mellemrum rundt om mod væggen :)

Edit: Eller mener du måske, at gulvbjælkerne sandsynligvis rådner væk, hvis syldlaget gør det? Og så er det ligegyldigt, hvordan det er fastgjort, da alt alligevel skal udskiftes? :p

Senest redigeret:
reik sagde:
Jeg tror FreQa mener, at gulvbjælkelaget ligger flydende på natursten i muldbænken frit fra syllaget/stokkene. Gulvet er derefter sømmet fast i gulvbjælkelaget med et spillerum rundt om mod væggen :)

Edit: Eller mener du måske, at gulvbjælkerne sandsynligvis rådner væk, hvis syllen gør det? Og så betyder det ikke noget, hvordan det er fastgjort, da alt alligevel skal udskiftes? :p
Jo jeg mener præcis, at gulvet burde være frit fra væggen.

nikasp
Så gjorde jeg, og sådan anbefaler byggnadsvårdarna. Hæng ikke noget op mod syllen, for så skal du rive gulvet op også, hvis/når syllen rådner, og man vil udskifte dele udefra. Vi har et 1800-tals torp og behøver ikke varmt gulv, så det er rart ikke at have noget helt tæt materiale under, som risikerer at få jordfugten til at stige op i de omkringliggende vægge. Jeg gravede ud og fyldte med leca 12-20, som musene ikke kan lide at løbe rundt i.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
nikasp sagde:
Så gjorde jeg og så anbefaler bygningsbevarerne. Hæng ikke noget op mod syllen, for så skal du også rive gulvet op, hvis/når syllen rådner, og man vil skifte dele udefra. Vi har et 1800-tals torp og behøver ikke et varmt gulv, så det er godt ikke at have noget helt tæt materiale under, som risikerer at medføre, at jordfugten stiger op i de omkringliggende vægge. Jeg gravede ud og fyldte med leca 12-20, hvilket musene ikke kan lide at løbe rundt i.
Jeg har også fyldt op med Lecakugler under min betonplade. Jeg anbefaler at støbe i form og fylde med Lecakugler udenfor og fylde op det sidste i kanten med EPS-beton, så får man en kuldebro.

Tegning viser snit af fundament med lag af lecanødder og EPS-beton. Et tømmerstykke er placeret ovenpå, og isolering mod kuldebro ses.

Det vigtigste er at håndtere fugten i krybekælderen på den rigtige måde. Plast på jorden klarer kun selve jordfugten men ikke den fugt, der kommer oppefra dit opvarmede rum. Den enkleste og bedste løsning er sandsynligvis at fylde krybekælderen med lecakugler, inden du bygger et nyt bjælkelag. At bygninger har stået i hundreder af år er ingen garanti, når man ændrer forudsætningerne radikalt.

justusandersson sagde:
Det vigtigste er at håndtere fugten i krybekælderen på den rigtige måde. Plastik på jorden klarer kun selve jordfugten, men ikke den fugt, der kommer fra dit opvarmede rum. Den enkleste og bedste løsning er sandsynligvis at fylde krybekælderen med lecakugler, før du bygger et nyt bjælkelag. At bygninger har stået i hundreder af år er ingen garanti, når man ændrer betingelserne radikalt.
Min konstruktør er i tvivl om, hvorvidt man skal fylde op med leca, så bjælkelaget ligger i lecakuglerne, da det næsten bliver som en muldbænk. Lader man luft imellem, fungerer det.

Bjælkelaget bør måske ikke ligge i leca. Det afhænger lidt af træets kvalitet. Lecakugler både isolerer og er hygroskopiske dvs optager fugt. Det meste fugt kommer oppefra og kan ikke håndteres hverken af plast på jorden eller ventilation. Et alternativ er at satse på mere varmelækage med kun ca. 15 cm isolering i gulvbjælkelaget.

Alle producenter af 12-20 Lecakulor er ikke kapillærbrydende, det står på deres hjemmeside. Oftest skal den være vasket, præcis som når grus skal have de samme egenskaber.

Det vigtige er, at du er bevidst om, at uopvarmede krybekældre ikke fungerer sammen med en moderne isoleringsstandard. Eventuelt kapillært vand er et mindre problem end den fugt, der kommer indefra det opvarmede rum. Jeg foreslog lecakugler, fordi det er en enkel og billig metode, som man ofte bruger i forbindelse med renoveringer af torp. En bedre, men også betydeligt dyrere, variant er først at lægge et udjævnende og pakket lag af makadam, derpå 20 cm flamingoplader, for derefter at støbe et 10 cm armeret betongulv over det hele. Betonen skal også kantisoleres og må ikke ligge direkte mod resterende trædetaljer som f.eks. syld. Gør man det sådan, får man et stort varmemagasin om vinteren og kølemagasin om sommeren, som virker udjævnende på indetemperaturen og sparer opvarmningsomkostninger. Indervægge stilles derefter direkte på betonpladen. Sandsynligvis kan man undgå alt træ, der nu går ned i grunden.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Så begynder det nye bjælkedæk at tage form... måske ikke helt efter lærebogen, men det er ikke et bolighus, så I må have lidt overbærenhed.. :-)
Behøver at skrue stop for bundbrædderne på siderne af de nye reglar i stedet for nedenunder som de fleste ser ud til at gøre, er det 45x45 der gælder da? Skal man bruge almindeligt eller trykimprægneret træ til dette? Nyt bjælkelag under konstruktion med træbjælker og værktøj som boremaskine og hammer på arbejdsplads i ikke-beboelseshus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.