Har gravet gulvet ud i træhuset og har nu tænkt mig at begynde at etablere et nyt gulvbjælkelag med 45x195 men er kørt fast med, hvordan man smartest opbygger det for at få bedst bæreevne osv... hvordan ville I have gjort det? Rev ned alt eller bygget på de eksisterende reglar? Der går en kraftig bjælke i midten som er meget skæv... Erstatte den med en 45x195 og sten i midten?

Hele rummet er 4x6 meter med en opdeling ved 2 meter, hvor der har været en dør, tror I resterne af dørkarmen har nogen større bærende funktion, bjælken de står på, er meget tynd..? Der sidder tre lag træstammer tilbage i loftet...

Vedhæfter nogle billeder og er taknemmelig for råd om, hvordan jeg går videre... Renovering af tømmerhus, udgravet gulv uden bjælkelag, midterbalk er synlig og buet, lysindfald fra væggen, målebånd på gulvet som reference. Indvendigt billede af et renoveringsprojekt i et træhus med blottede træbjælker, en dør, ledninger og en gammel reklameplakat på væggen. Indvendigt i et tømmerhus med jordgulv, synlige bjælker og en buet bjælke i midten; forberedelse til nyt gulvkonstruktion.

Ingen tanker om dette?
Det er egentlig bare en bjælke, der er grundigt fastgjort i væggen og urørt, den lange i midten (ca. 6m), skæv og sandsynligvis for høj, hvis jeg skal have plads til nyt gulv ovenpå.
Bjælken ved siden af var kappet tidligere og hænger i luften på den ene side, og en del af trappen står på den anden del.
Den tværgående er kraftigt afskåret og burde vel ikke kunne bære nogle direkte laster...

Hvordan ville I lægge de nye regler? Jeg har flere solide stenbumlinger til at støtte op ved behov...

er du ikke en rabiat bygningsbevarer og ikke agter at beholde noget af væggen, hvor døren var, så ville jeg have fjernet alt gammelt og lavet en ny ramme helt og holdent. Nogle bærende bjælker i midten skal man jo have, som man kan understøtte, antager jeg. Desuden skal man vel tænke på, om den gamle væg bærer noget, så man skal støtte den på en eller anden måde. Også om tømreren øverst holder ydervæggene sammen, så du ikke bare saver alt væk, som det passer dig.

Stefan1972 sagde:
er du ikke en rabiat byggnadsvårdare og ikke har til hensigt at bevare noget af væggen, hvor døren var, så ville jeg have fjernet alt gammelt og reglet op nyt hele vejen. Nogen bærende bjælke på midten skal man jo have, som man må understøtte, går jeg ud fra. Desuden skal man vel tænke på, om den gamle væg bærer noget, så man skal støtte den på en eller anden måde. Dels også om tømmeret øverst holder sammen ydervæggene, så du ikke bare saver alt væk, hvordan som helst
Nej, nogen byggnadsvård er det ikke tale om... :-)

Væggen, hvor døren har været, vil blive ny væg med ny dør 2/3 af strækningen, og den resterende del under trappen bliver et mindre toilet.

ja da, riv ud og byg nyt og læg nyt skelet op til væggen bagefter.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Det der ser jo godt ud! Regle op nyt som foreslået. Det ser tørt og fint ud, men hvordan tænkte du videre med selve kryberummet fra et fugthåndteringssynspunkt? Nu når du isolerer gulvbjælkelaget, vil det bliver meget koldere i krybegrund. Oplag til fugtproblemer. Minimum er plast på jorden. Hvordan tænkte du med ventilation af kryberummet? Eftersom du har så lav højde, er det godt at overveje, hvordan du skal gøre dette, før du regler det hele for meget op. Bliver svært at komme til bagefter.

Per i Hamrånge sagde:
Det der ser jo godt ud! Regle nyt op som foreslået. Det ser tørt og fint ud, men hvordan tænkte du videre med selve kryberummets fugthåndtering? Nu når du isolerer gulvbjælkelaget, vil det blive meget koldere i krybekælderen. Basis for fugtproblemer. Minimum er plastik på jorden. Hvordan tænkte du på ventilationen af kryberummet? Eftersom du har så lav højde, er det godt at overveje, hvordan du skal gøre dette, inden du reglser for meget op. Det bliver svært at komme til bagefter.
Jo, jeg river alt ud og reglser nyt op, planen er nu at sætte en ramme rundt om hele rummet med 45X145 og erstatte den lange i midten med to sammenpiggede 45X195 og en sten i midten for lidt stabilitet, derefter sætte 2meters reglar i bjælkesko fra midterbjælken og ud til rammen på væggene. Eller er der smartere/bedre måder at reglse det op på?

Angående fugten er jorden enorm tør, så jeg håber, det skal fungere med byggeplast på jorden og derefter et par ventilationshuller i fundamentet og ca. 20 cm højde mellem plast og reglar...

Huset har i løbet af de sidste 50 år ikke haft en murstok, der har opvarmet fundamentet og i perioder både stået uopvarmet og opvarmet på skift (bl.a. kioskaktiviteter), så det føles som om forudsætningerne er gode, da det så rigtig fint ud, da jeg rev det gamle ud, men jeg kan tage fejl...

Ja det ser uden tvivl tørt ud nu, hvilket er godt, men det vil altså ændre sig, når du isolerer gulvet. Jeg anbefaler, at du laver plads til en inspektionsluge et eller andet sted. At indsætte en sensor til en hygrometer skader ikke. Så har du godt styr på, hvordan krybekælderen har det.

Skal være aldersbestandig plast, men det ved du sikkert.

Normalt ville man have ønsket en underliggende bærelinje på længden, men det har du ikke plads til. Jeg ville nok ønske lidt flere støtte på din midterbjælke. Ved at det er lidt mere arbejde, men støb nogle firkantede betonplader, fx 40x40, og støt op derfra (glem ikke syllpapp)

Så har jeg revet ud i princippet alt og reglret op den nye ramme, en inspektionsluge lyder jo ikke dårligt, må blive en sådan under trappen.
Aldersbestandig plast købt, så check på den.
Overvejer støbningen... er enig i, at det er sikrere med flere stivere, men det ville være rart at undgå støbemomentet.
Har et antal store flade sten til overs, burde det ikke blive lige så stabilt, hvis jeg lægger nogle af dem under midterbjælken som at støbe? stenene er mindst 40x40x15cm.

Jeg skulle støbe støtte til bjælkelaget. Det er alle gange umagen værd. Husk at lave ordentlige ventilationshuller, gerne et på hver side af hver knude (det skulle give godt træk) og nogle flere langs hver væg. Det er ikke kun jordfugt, man skal tænke på. På denne tid af året kommer fugten også via luften. Sørg for, at der er god ventilation mellem forskellige rum i fundamentet, hvis sådanne findes. Glem ikke sylpap mellem beton og træ.

Hvordan bør jeg støbe på bedste vis? Hvor stort, hvor dybt? Forarbejde? Type af beton? Har ingen erfaring med støbning, så vejled mig gerne.
Skal man støbe fast beslagene til reglarne, eller tænker I en plan overflade at stille dem på?
Bygge en form eller støberør?

hvorfor bøvle med støbning? Det har jo stået på sten siden det blev bygget, og jorden ser jo kompakt og fin ud, så jeg ville bare lægge en eller anden haveflise og palle op med en eller to millimeter i spænd.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Stefan1972 sagde:
hvorfor bøvle med støbning? Det har jo stået på sten siden det blev bygget, og jorden ser jo kompakt og fin ud, så jeg ville bare lægge nogle havefliser ud og støtte op med nogle millimeter i spænd.
Ja, jeg står i valget og kvalet om, hvordan jeg skal gøre det... Har prøvet at grave lidt, og det er sand hele vejen igennem, og jeg overvejer, hvad jeg vinder på støbning kontra sten/fliser?

Samtidig er jeg lidt bekymret for, at jeg belaster rem/grund for meget, hvis jeg ikke aflaster tilstrækkeligt. Tidligere lå gulvet jo på jorden og holdt huset sammen, mens det nu vil hænge i remmen. Dumt at tage en genvej, og huset sætter sig... men bliver det ikke stærkere af støbningen, og det er nok med sten, så ville det jo være rart...

Har huset stået der 100+ år, så behøver du nok ikke bekymre dig for, at det vil sætte sig. Desuden virker det til at være god jord under. Læg 50x50 fliser, hvor der er brug for aflastning.

Hvis du kun har brug for et par støttepunkter til bærlinjen i midten, så er det tilstrækkeligt at lægge betonfliser (som andre har anbefalet). Da jeg anbefalede støbning, troede jeg, at du skulle have støtte til hele bjælkelaget, også langs væggene. Må læse mere omhyggeligt næste gang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.