Hej!

Jeg undrer mig over, om væg 1 og/eller væg 2 (se billede) i stueetagen sandsynligvis er bærende. Er der nogen her, som kan afgøre det?
Begge indvendige vægge er konstrueret af siporex. Den ene er 10 cm tyk og den anden 15. Ydervægge; siporex. Etagedæk; træ.

Jeg har læst artikler og tråde om bærende vægge her på byggahus, men jeg synes ikke, at jeg finder noget, der ligner mit hus.
- En konstruktør vil blive kontaktet inden evt. nedrivning af en væg, og evt. byggetilladelse vil blive ansøgt, men det ville være rart at have en idé om situationen inden da og kunne estimere.

Håbet er, at jeg skal kunne fjerne væggen mellem indre hall og køkken, samt muligvis lave lidt større åbninger til det lange rum.

Taknemmelig for al den info jeg kan få!

• Plantegning af stueetage med markerede vægge; væg 1 i rød pil til højre, væg 2 i blå pil i bunden, visende hall, køkken og rum.
  • Skitse af husfacade med dør, vinduer og tag. Tegning illustrerer mulig bygningsstruktur for vurdering af bærende vægge.
  • Plantegning af første sal med to soveværelser, badeværelse og trappe.
  • Tegning af husgavl med to vinduer og en skorsten, markeret som "gavelfasad".
  • Plantegning af et hus' stueetage med markerede værelser: "Rum", "Kök", og "Hall". Diskuteres eventuelle bærende vægge af siporex.
  • Arkitektonisk skitse af hussektion med to etager, viser vægge og understøttende strukturer. Stolper og bjælkelag er fremhævet.
  • Gulvplan af kælder med rum mærket "Trøtt", "Ved", "Mat", "Brönsle", "Pannrum", "Svale" og "Rump rum". Væggene er markeret tydeligt.
  • Tekstdokument indeholder specifikationer for bjælkelag, gulv og vægge i en bygning, med brug af materialer som siporex og træ.
  • Byggetegninger af et hus med seks visninger, inkl. facader og grundplaner, viser forskellige niveauer og detaljer om vægge og ruminddelinger.
Har du ingen mere skriftlig beskrivelse? Det ville hjælpe. Men væg 2 vil jeg sige er med stor sandsynlighed bærende; væg 1 er sandsynligvis ikke det.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Hvad sjovt at se og læse! Mit hus i Siporex har en byggevejledning med næsten nøjagtigt samme beskrivelser og formuleringer. Mine bærende vægge i Siporex (bygget 51) er 30 cm i ydervægge og 20 cm i indvendige vægge. De ikke-bærende vægge er kun 10 cm. Nu kan man måske ikke udelukkende bruge væggenes tykkelse til at afgøre, om de er bærende eller ej, men en vis vejledning burde det give.

1 16386 sagde:
Har du ingen mere skriftlig beskrivelse? Det ville hjælpe. Men væg 2 ville jeg sige er med stor sandsynlighed bærende; væg 1 er sandsynligvis ikke det.
Tak fordi du spørger!! - Selvfølgelig har jeg det. Jeg havde bare ikke forstået, at det kunne være interessant. Jeg vedlægger flere billeder af beskrivelsen her. Sig til, hvis det ikke kan læses ordentligt på billederne.

• Sort-hvidt dokument med tekst der beskriver arbejdsbeskrivelse til opførelse af enfamiliehus. Teksten indeholder sektioner om skaktning, betonarbejder og drænering.
  • Et dokument med tekniske specifikationer for byggeprojekt, med tekst om materialer og konstruktioner til vinduer, isolering og trapper.
  • Gamle dokumenter med tekst om konstruktion og renovering fra Silvie Cement och Kak A.B., dateret den 25. maj 1944, lagt fladt på en overflade.
  • Synes
16386
  • Laddar…
L lob sagde:
Hvad sjovt at se og læse! Mit hus i Siporex har en byggevejledning med næsten nøjagtigt samme beskrivelser og formuleringer. Mine bærende vægge i Siporex (bygget 51) er 30 cm i ydervægge og 20 cm i indre vægge. De ikke-bærende vægge er kun 10 cm. Nu kan man måske ikke gå ud fra væggenes tykkelse for at afgøre, om de er bærende eller ej, men en vis vejledning burde det give.
Interessant! Tak for responsen! - Mine ydervægge er 25 cm siporex. (Se yderligere billeder af beskrivelsen, som jeg har vedhæftet i tråden nu.) Jeg ser på din profil, at du er længere mod nord (Jämtland) end mig (Gotland). Det kan muligvis have haft indflydelse på vægtykkelsen. Eller også er mine ydervægge en sparemodel fra krigstiden 😅.

Bedste svar

I beskrivelsen af ​​kælderen står det, at bærende indervægge er 15 cm tykke, mens øvrige er 10 cm. Da indervæggene i stueetagen har tilsvarende dimensioner, er det rimeligt at tro, at den på 15 cm (væg 2) er bærende. På den anden side kunne beskrivelsen jo have nævnt det, hvis det samme galdt for stueetagen. Jeg tror dog alligevel, at væg 2 er bærende, for jeg har svært ved at se, hvad der ellers bærer underlaget.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
1 16386 sagde:
I beskrivelsen af kælderen står der, at bærende indre vægge er 15 cm tykke, mens øvrige er 10 cm. Da indervæggene i stueetagen har tilsvarende dimensioner er det rimeligt at tro, at den på 15 cm (væg 2) er bærende. På den anden side kunne beskrivelsen jo have nævnt det, hvis det samme gjaldt for stueetagen. Jeg tror dog alligevel, at væg 2 er bærende, for jeg har svært ved at se, hvad der ellers bærer bjælkelaget.
Takker hjerteligt! Godt observeret. Det lyder som en meget rimelig teori. Det gik mig helt forbi, at den information fandtes i kælderafsnittet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.