68,336 læst ·
259 svar
68k læst
259 svar
Nylagt gulv svajer på 3 plan og i alle rum
Det er ikke så bare o bare, alle paneler er indmalet, tapetsering udført efter panelerne er sat for at slippe tapetet ud på panelet.D Daniel__s sagde:
Bare gulvlister til bygningen kostede 70 lök, så blev de sendt væk til sprøjtelakering, da de ikke kunne købes i N 0500 - S, men kun i æggeskal hvid.
Så med andre ord hvis vi river panelerne, skal tømreren bestille nye paneler samt tapetsere om og male vægge igen samt spartle og male alle paneler ind igen for at skjule alle samlinger og sømhuller.
Vi taler om omkostninger i runde tal 250-300 lök, hvis alle paneler skal rives.
Ja det er vores hus, Ja vi bestemmer og har sagt at vi ikke accepterer eller godkender svigtende gulve.D Daniel__s sagde:
Samtidig vil jeg ikke have, at det skal blive unødvendigt dyrt eller unødvendigt meget arbejde for tømrerne heller.
Vil bare have et flot gulv, uden sprækker ved samlinger samt at det ikke svigter så man bliver søsyg af at gå på det og selvfølgelig knirker det ikke.
P Peter Petterson sagde:Det er ikke så bare o bare, alle sokler er indmalet, tapetsering udført efter at sokler sat, for at slippe ud tapet på soklen.
Bare gulvlister til huset gik på 70 lök, Derefter sendte vi dem til sprøjtelakering, da de ikke kunne købes i N 0500 - S, men kun i æggeskal hvid.
Så med andre ord river vi sokler, så kommer snedkeren til at bestille nye sokler samt tapetsere om og male om vægge med samt spartle og male ind alle sokler igen for at skjule alle samlinger og sømhuller.
Vi snakker omkostninger i runde tal 250-300 lök hvis alle sokler skal rives
😮 Med den ekstra omkostning i tankerne, ville jeg bruge en skarp barberkniv til at skære tapetet langs soklens overkant.P Peter Petterson sagde:Det er ikke så bare o bare, alle sokler er indmalet, tapetsering udført efter at sokler sat, for at slippe ud tapet på soklen.
Bare gulvlister til huset gik på 70 lök, Derefter sendte vi dem til sprøjtelakering, da de ikke kunne købes i N 0500 - S, men kun i æggeskal hvid.
Så med andre ord river vi sokler, så kommer snedkeren til at bestille nye sokler samt tapetsere om og male om vægge med samt spartle og male ind alle sokler igen for at skjule alle samlinger og sømhuller.
Vi snakker omkostninger i runde tal 250-300 lök hvis alle sokler skal rives
Demonter soklerne så de kan genbruges, damp tapetstykkerne af og blødforsegl oversiden mod tapet efter genmonteringen og mal igen.
Alt 2. Fremstil de nye sokler 5 mm højere, så de dækker tapetsamlingen.
Nu ville jeg jo ikke have fugemasse på soklerne som gulner, synker.Roga1337 sagde:
😮 Med den ekstra udgift i tankerne, ville jeg bruge en skarp hobbykniv til at skære tapetet langs soklens overkant. Demontere soklerne så de kan genbruges, damp tapetstykkerne af og fleksible fuger ovenpå mod tapet efter remontering og male igen. Alt 2. Lav de nye sokler 5 mm højere, så de dækker tapetsamlingen.
Det er et århundredeskifte hus med tretex, ingen vægge er lige og jeg har betalt enorme penge for forberedelse samt finish til malerfirmaet 300 lök + tapet, material.
Har derfor svært ved at acceptere en billig løsning med fuge.
Soklerne tror jeg vil være meget svære at demontere, så de bliver brugbare igen, men hvis man tager det forsigtigt måske det virker.
Er cirka 250 m2 gulv, så burde være et godt stykke over 350 meter sokkel, der skal demonteres og monteres igen. Derefter skal alt males igen osv 🥲
Glem fogen Isf.
Min hovedtese var at skære tapetet langs soklen…for i det mindste at slippe for at tapetsere om i alle rum😉 det ser ikke ud til at der findes en bedste (billig) løsning i dette tilfælde.
Hvis gulvet er lagt forkert fra begyndelsen, burde den totale omkostning for genopretning tages af gulvlæggeren?
Håber det løser sig bedst muligt for dig👍
Min hovedtese var at skære tapetet langs soklen…for i det mindste at slippe for at tapetsere om i alle rum😉 det ser ikke ud til at der findes en bedste (billig) løsning i dette tilfælde.
Hvis gulvet er lagt forkert fra begyndelsen, burde den totale omkostning for genopretning tages af gulvlæggeren?
Håber det løser sig bedst muligt for dig👍
Når man sætter sokkelliste, er det vigtigt, at man trykker den ned ordentligt, det mindsker den sprække, du ser. Jeg ville, hvis jeg var dig, afvente lidt. Knirkende gulv og sådant plejer at "lægge sig" efter et stykke tid. Ville i hvert fald afvente nogle uger.
Gulvene er lagt i Juli!J Johan456 sagde:
Det er nu resten af renoveringerne begynder at blive færdige, og vi begynder at fjerne gulvbeskyttelsespappen, at problemerne opdages. Der har været så tyk beskyttelsespap på for ikke at beskadige gulvene, så man har ikke set/følt svajet før.
Så at det skulle lægge sig, har jeg svært ved at tro. Kan forestille mig, det bliver bedre til vinter, når det bliver tørrere, men problemet kommer jo tilbage til sommeren igen, når det bliver fugtigt, er jeg bange for 🥲
P Peter Petterson sagde:Hej hej!!!
Har lagt nyt gulv på 3 etager i huset.
Tømrerne har været nede til bjælkelaget, monteret nye lægter på de gamle for at rette gulvet.
Limet og skruet efter kunstens regler.
Forfræst gulvspånplade, samme ting der limet og skruet efter kunstens regler.
Aluplader med korrekt afstand imellem monteret.
Gulvet, hvad de siger, er også lagt med nok spalte mod vægge, tærskler osv.
Nu til problemet - gulvet flyder nærmest som på en luftkudde næsten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.
Ved portaler, hvor det er som tættest, knager og knirker gulvene som har rejst sig ordentligt.
Kortfuger er begyndt at få store sprækker og er ikke tætte mange steder.
Store, store problemer med andre ord.
Nogen der har forslag til, hvad der er galt og løsninger.
Jeg mistænker for lidt spil ud mod vægge og at gulv
Jeg har lignende problemer med vores barlinek-gulv, som også er lagt på sporplader med plader. Vi har dog lumppap under, så jeg tror ikke det er skummet, der synker som nogen nævnte. Jeg planlægger at tage gulvet op i hallen for at se, om der er noget at gøre ved det. Det vi har gjort er at trykke gulvlisterne godt ned rundt om, men føler også svigt og får knirkeri på visse steder på gulvet. Meget irriterende... vores har ligget i over to år og er måske blevet noget bedre med tiden, men meget marginalt.P Peter Petterson sagde:Gulvene blev lagt i juli!
Det er nu resten af renoveringerne begynder at blive færdige, og vi begynder at fjerne gulvbeskyttelsespapiret, at problemerne opdages. Der har været så tykt beskyttelsespapir på for ikke at beskadige gulvene, så man har ikke set/følt af svigten før.
Så at det skulle lægge sig har jeg svært ved at tro. Kan forestille mig det bliver bedre til vinteren, når det bliver tørrere, men problemet vil jo komme igen til sommeren, når det bliver fugtigt, er jeg bange for 🥲
Mit gæt er, at det skyldes høj luftfugtighed. Tjek, hvad leverandøren anbefaler omkring RF. Jeg arbejder med nybyggeri af boliger, og vi har haft store problemer med netop kviste, der begynder at svigte efter et stykke tid. Vi bruger Kährs, og der foreskrives det, at RF skal ligge mellem 30-60%. Denne sommer har vi haft betydeligt højere luftfugtighed, hvilket forårsager problemer. Mit tip er, at du logger klimaet, så du har styr på temp og RF, og eventuelt indstiller en affugter i håb om, at gulvene retter sig.
Altså er gulvet lagt, når det var som vådest ude og så dækket det beskyttelses papir, sikkert mælkepapir som ikke har sluppet nogen fugt ud. Nej, jeg ville afvente og se, hvad der sker næste år!P Peter Petterson sagde:Gulvene er lagt i Juli!
Det er nu resten af renoveringerne begynder at blive færdige, og vi begynder at fjerne gulvbeskyttelsespapiret, at problemerne bliver synlige. Der har været så tyk beskyttelsespapir på for ikke at beskadige gulvene, så man har ikke set/mærket eftergivelse før.
Så at det skulle lægge sig, har jeg svært ved at tro. Jeg kan forestille mig, at det bliver bedre til vinter, når det bliver tørrere, men problemet vil jo vende tilbage til sommeren igen, når det bliver fugtigt, er jeg bange for 🥲
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,571 indlæg
Hvor længe lå bjælkelaget inde inden I monterede det?P Peter Petterson sagde:Hej hej!!!
Har lagt nyt gulv på 3 etager i huset.
Tømrerne har været nede ved bjælkelaget, monteret nye lægter på de gamle for at rette gulvet.
Limet og skruet efter alle kunstens regler.
Forfræset gulvspånplade samme sag der limet og skruet efter alle kunstens regler.
Aluplader med korrekt afstand imellem monteret.
Gulvet, som de siger, lagt med nok afstand mod vægge, tærskler osv.
Nu til problemet, gulvet flyder nærmest på en luftmadras næsten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.
Ved portaler hvor det er stramt, så knager og knirker gulvene som har rejst sig betydeligt.
Korte samlinger har begyndt at få store sprækker og er ikke tætte mange steder.
Store store problemer med andre ord.
Nogen der har forslag til hvad der er galt og løsninger.
Jeg mistænker for lidt spillerum mod vægge, og at gulvet ligger i spænde?
Ligger slangerne ordentligt nedtrykket i sporene?
Her havde de ikke rengjort sporene fra savsmuld og der lå også skruer i sporene.
Vi måtte rykke gulvet op, støvsuge og lægge ny slange.
Hej!!HELTOR sagde:
Jeg tror, jeg vil få enorme problemer med reklamation, hvis jeg venter til næste år med at forsøge at reklamere gulvet/arbejdet.
Vi vil jo flytte ind i vores nye hus, men det føles ikke som om det er muligt før vi får en løsning på problemet.
Bjælkelaget lå først 2 uger i garagen, inden det blev monteret. Derefter lå det monteret uden, at gulvspånpladerne blev monteret i ca. 4 uger. Der var ferie imellem osv.H HEM2121 sagde:
Tømrerne har været meget omhyggelige med at støvsuge samt have rent under. Gulvvarmeslangen lagt ordentligt i sporene.
Skal købe en RH måler i dag og se, hvad vi ligger på i huset ✅