Hej alle sammen!

Vi skal til sommeren skifte alle vinduer i vores hus, som er fra 1909. Jeg ved, at huset sandsynligvis ikke er fra 1909, men det formodes at være fra århundredeskiftet et sted.

Min overvejelse, der opstod, var, om vi skulle isolere huset yderligere udefra, når vi alligevel skifter vinduer og udskifter cirka halvdelen af den stående panel. Resten af panelet er frisk og vil kun blive malet om med slamfärg.

Væggene består af tømmer, ca. 12-15 cm tykke, og jeg tror, der ligger en form for pap eller lignende på ydersiden (indenfor selve yderpanel).

Jeg har tidligere hørt lidt forskellige synspunkter om, hvorvidt man virkelig skal isolere et hus bestående af tømmermure eller ej.. Hvad siger folket herinde?

Jeg er meget taknemmelig for den information, I kan give mig :)

Det afhænger jo af, hvordan man værdsætter forskellige aspekter. Det, der taler for at isolere, er øget komfort og lavere energiforbrug. Men det medfører generelt, at udseendet påvirkes. Hvis man skal isolere, gælder det om at gøre det rigtigt. Gør man det forkert, kan man ødelægge huset på nogle år. Der findes flere metoder, der fungerer, det afhænger blandt andet af, hvor meget man har tænkt sig at isolere.

Skal man isolere meget, kan man montere en dampspærre på stommen og isolere på det. Men det kræver mere end 10 cm isolering. (2*70 er nok passende) Og det påvirker udseendet ret meget. Hvis man ønsker mindre isolering, er det bedre ikke at have noget under, men da bør man nok ikke gå over 45 mm. Gerne en type isolering, der buffer fugt.

Det ville ikke være godt nok at slå på en eller anden form for frigolit/plade, når man monterer panelet ned. De bygger jo oftest ikke mere end et par cm.

En frigolit ånder meget dårligt, det ville jeg absolut ikke sætte på ydersiden af et hus uden fugtspærre.

Så er det jo, og det var heller ikke min tanke. Men der findes jo andre slags skiver som man kan montere på ydersiden af facaden (men indenfor yderpannelen). Ved dog ikke om dette er at anbefale på vores hus, derfor jeg er ude efter lidt respons :)

Hvorfor foreslår du løsningen, hvis det ikke var din tanke?

For at starte en diskussion om alternative løsninger, og hvad der er at foretrække til sådan et hus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.