Hej,

Skal skifte tagrender og nedløbsrør på huset, og lige nu er der ingen tagfodsplade, men "duken" nedenunder går lidt længere ud.
Taget i øvrigt er betonsten, og nederste række er sømmet fast.
For at fjerne de gamle beslag og sætte tagfodsplade må jeg bryde den nederste række tagsten op.
Alternativet er jo ikke at fjerne betonstenene og bare skære beslagene af.

Så spørgsmålet er, overarbejder jeg, hvis jeg sætter tagfodsplade?

/C

Pladen kan monteres på i hvert fald to måder hvad jeg ved:
1. På nederste bærelekt. Styr altså vandet fra tagstenene ned i renden og beskytter mod stænk mellem rende og tagfod.
2. På tagfoden. Enten så den styrer vandet fra pappen ned i renden, dvs. "ovenpå" renden men under tagpappen, eller under renden, hvor vandet fra pappen misser renden. Pointen her er altså at beskytte tagfoden.

Variant 2 bliver svær at få til da pladen så skal sidde under pappen eller så skal en papstrimmel lægges ovenpå. Svært uden at rive lægterne og det hele op...

Hvis tagfoden er i god stand og har klaret sig indtil nu, ville jeg ikke rode med plade efterfølgende.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Jeg har bøvlet med plade bagefter, noget jeg ikke fortryder.

Protte

Renoverer et tag hvor tagrenderne er skruet fast i pladen. Der er intet træ at skrue i og dermed ingen fornuftig måde at få et godt "fald" på renderne. Nogen med idéer om hvordan en løsning kan se ud?

Virker lidt mærkeligt at rendejernene bare er skruet i tagfodspladen. Den er normalt ret tynd. Men kan du ikke bukke rendejernene som vanligt for at få det rette fald på tagrenderne? Normalt er det jo sådan, man justerer faldet, ikke ved at flytte fastgørelsen af jernene, i hvert fald med den type jern.

Staffans2000
Du må mase dig op på stigen og tage nogle billeder. Jeg har svært ved at forstå, hvad det er, du beskriver.

Sidder jo monteret direkte i tagpladen.
Der er intet at fastgøre. Reglarne går ikke hele vejen op til tag.

Hjælp!

• Tagrender og tagplader på en rød bygning, reglar når ikke op til taget, problemer med montering i tagpladen.
  • Tagrende monteret på bølget metalplade uden støttebjælker op til taget, set udefra med have i baggrunden.
Hvad gør firkantrørene der?

prototypen prototypen sagde:
Hvad gør firkantrørene der?
Er pladetag alternativt et stag hvor vægpanel har været fastgjort for at bygge tagrenden ind.

Billeder plejer at klargøre, men nu gav de nok anledning til flere spørgsmål end svar... ;)

Løsningen med firkantrørene ser jo meget mærkværdig ud. Nogen har altså virkelig gerne villet bygge tagrenden ind og havde tilfældigvis en masse firkantrør til overs og brugte disse som ramme til det? Og så pladebeklædning på? Indbygningen ser måske ikke helt diskret ud :). Jeg gætter på, at de vindpap(?)indpakkede regler er almindelige træregler. Har svært ved at forstå, hvordan tagspærene ser ud...

Men tilbage til spørgsmålet om selve rende-krogene. Nu kan man jo ikke se selve fastgørelsen af disse. Er de altså indsat mellem tagplade og fodplade og derefter skruet igennem begge? Også ret sært.

Er det kun renden, du skal udbedre, eller er der større ændringer på vej? Skal du beholde indbygningen af renden? Hvis du vil beholde firkantprofilerne, kan man måske overveje at placere/fastgøre en regel ovenpå dem for at have noget at fastgøre rende-kroge i. Der findes kroge beregnet til at fastgøre i tagfodsbjælke, som måske kan bruges. De kroge er enten tilpasset et par standardhældninger på taget eller er justerbare. Måske kan de justerbare bruges, men det bliver jo lidt specielt.

Men hvis du alligevel planlægger at lægge taget om inden for ikke så længe (det ser ikke spritnyt ud), ville jeg ikke bruge tid og penge på noget specielt nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.