Hej byggherre!

Jeg vil gerne lave en ny åbning fra køkkenet ind i rummet, men jeg ved ikke, om det er en bærende væg eller ej. Væggen er lavet af træ og dækket med gips. Længden på den nye åbning er ca. 2m. Huset er 1 etage. Jeg kontaktede kommunen, de sendte en plan, men desværre er det ikke markeret.

Har jeg brug for tilladelse til dette arbejde, og kan jeg installere en bjælke selv, hvis væggen er bærende?

Publicer den tegning du har og marker, hvor du vil lave en åbning.

Ja, jeg skal publicere nu, men det er ikke klart
Grundplan med rum og dimensioner, herunder badeværelser, opbevaringsrum og køkken, med markeringer og ratioer.

Væggen, som du ønsker at lave en åbning i, er bærende. Du skal indsætte en bjælke. Hvor stor den bjælke skal være, afhænger primært af, hvor stor en snelast man skal regne med. Hvor stor snelasten er, afhænger af, hvor i Sverige du bor.

Behøver jeg gøre for at få tilladelse fra kommunen, eller kan jeg beregne og installere det selv?

Du skal lave en byggetilladelse til Byggnadsnämnden. Installere kan du gøre selv, men jeg tror ikke, at du kan beregne bjælken selv.

J justusandersson sagde:
Væggen som du vil tage op en åbning i er bærende. Du skal sætte en bjælke i.
I princippet har du sikkert ret, Justus.
Men hvis TS forlader en stolpe, som indikeres på tegningen, så kan det måske gå alligevel.
Afstanden mellem de røde streger på tegningen ser ud til at være cirka 1,2 m, altså lig med spærafstandet:
Diagram med røde streger, der markerer en afstand på ca. 1,2 m, svarende til spærafstanden, med henvisning til en potentiel stolpe på placeringen.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Afstanden mellem de røde streger på tegningen ser ud til at være cirka 1,2 m, altså lig med tagspærrafstanden
Hvis det passer, kan det naturligvis fungere, men man skal være lidt handy og forstå, hvordan huset er bygget op og kunne måle sig frem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.