Hej byggherre!
Jeg vil gerne lave en ny åbning fra køkkenet ind i rummet, men jeg ved ikke, om det er en bærende væg eller ej. Væggen er lavet af træ og dækket med gips. Længden på den nye åbning er ca. 2m. Huset er 1 etage. Jeg kontaktede kommunen, de sendte en plan, men desværre er det ikke markeret.
Har jeg brug for tilladelse til dette arbejde, og kan jeg installere en bjælke selv, hvis væggen er bærende?
Jeg vil gerne lave en ny åbning fra køkkenet ind i rummet, men jeg ved ikke, om det er en bærende væg eller ej. Væggen er lavet af træ og dækket med gips. Længden på den nye åbning er ca. 2m. Huset er 1 etage. Jeg kontaktede kommunen, de sendte en plan, men desværre er det ikke markeret.
Har jeg brug for tilladelse til dette arbejde, og kan jeg installere en bjælke selv, hvis væggen er bærende?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Publicer den tegning du har og marker, hvor du vil lave en åbning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Væggen, som du ønsker at lave en åbning i, er bærende. Du skal indsætte en bjælke. Hvor stor den bjælke skal være, afhænger primært af, hvor stor en snelast man skal regne med. Hvor stor snelasten er, afhænger af, hvor i Sverige du bor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal lave en byggetilladelse til Byggnadsnämnden. Installere kan du gøre selv, men jeg tror ikke, at du kan beregne bjælken selv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
I princippet har du sikkert ret, Justus.J justusandersson sagde:
Men hvis TS forlader en stolpe, som indikeres på tegningen, så kan det måske gå alligevel.
Afstanden mellem de røde streger på tegningen ser ud til at være cirka 1,2 m, altså lig med spærafstandet:

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klik her for at svare