Halløj!
Jeg bygger i øjeblikket en Attefallare på grunden, 30 kvm med skelet fra ByggMax. Pulttag.
Den er bygget som følger:
Gulv= Strøbundplader med tætning-isolering 3x50 mm, gulvspån
Vægge= Panel-luftlægte-vinddug-isolering 2 x 50 mm-plast-installationslag 50 mm-gips.
Plasten er ikke punkteret, og elinstallation er indenfor plasten.
Jeg nærmer mig slutningen nu, hvor jeg skal lave enklere "tagspær" for at kunne skrue indvendigt loft, som består af gipsplader.
De indvendige loftspær vil ligge på remmen. Jeg vil ikke have dem så lange, at de punkterer plasten.
Jeg har ikke gipset helt op mod loftet på den høje side, da dette havner ovenfor det indvendige loft og ikke vil blive synligt.
Jeg har nu bemærket kondens på to-tre steder på den korte vægside, præcis der hvor væg går over til tag.
Mistenker, at det har at gøre med, at kold luft kommer ind mellem tagspærene og frem til plasten, hvor kondens da dannes på indersiden. Vil selvfølgelig rette dette, inden jeg laver det indvendige loft.
Udenfor, mellem tagspærene, har jeg en åbning op mod taget på ca. 60 mm. Luftspaltpladerne er ca. 35 mm, så lidt luft passerer under luftspaltpladen. Tænkte, at dette ikke burde være noget problem, måske tog jeg fejl.
Ligeledes går jo vinddugen op til remmen, men ikke ovenfor dette - altså ikke "mellem tagspærene". Bliver dette også et problem?
Som jeg tænker rent spontant, burde jeg måske fjerne panelen mellem tagspærene - montere vinddug bag dem - se om det er muligt at få mere isolering ind - geninstallere men kun have en åbning mod taget på 1 cm? Er det nok? Er der noget andet, der skaber problemer?
Jeg kan tilføje, at jeg symbolsk har lidt varme inde nu (to små elementer, og jeg har endnu ikke monteret friskluftsventil og udsugningsventilator.
Taknemmelig for alle tips! Hvis jeg har udtrykt mig uklart, forklarer jeg gerne, sig til i sådanne tilfælde.
Vindduken skal gå op og forbindes til ventilationen i taget. Det skal altså være vindtæt for al isolering. Derefter mistænker jeg, at du har et liggende murrem, som agerer kuldebro der også.
Vinddugen skal gå op og forbindes til luftningen i taget. Det skal altså være vindtæt for al isolering. Så mistænker jeg også, at du har et liggende hammarband, der agerer kuldebro der.
Tak for svar! Okay - jeg bør altså fjerne panelen lige under taget og hæfte vinddug bag disse panelbrædder. (Så denne nye vinddug overlapper den eksisterende i nederkanten og forbindes til luftspalskivorna.)
Japp. Du skal ikke have luftrörelser i isoleringen
Okay - jeg forstår, tak. Glipen ovenover panelet som slipper luft ind til luftspalten - kan den være mindre end hvad jeg har i dag? 1 cm? 2 cm? (Luftspaltskiva fra Bauhaus / BEWI som er korrugeret og 30 mm høj)
Undrer bare, hvorfor du ønsker et loftsrum? Selv ville jeg have valgt at have højere i lofthøjde og placere indvendig lofftærkonstruktionen mod byggplasten.
Kommer ikke til at bruge loftsrum. Fik fat i stommen til en okay pris. Behøver at have et "symmetrisk" indvendigt loft og ikke et "skråt" indvendigt loft på grund af flere lofthøjtalere og for at få en korrekt lydbillede. 😀 (Vil også gerne have lidt plads ovenover for at indkapsle højtalere og spotlights.)
Jeg har haft samme problem med et attefallshus, hvor jeg opholder mig ofte. Har ikke helt forstået hvorfor. Kondens på vinduerne, når det er koldt ude (okay, rimeligt). Men også kondens på hoveddøren, dørlåsen. Også i 2 af hjørnerne i rummene, på gulvet. Forklaringen var, at der skabes varme i huset gennem luftvarmepumpe og elementer, men varmen blev inde, og dermed genererer det fugt. Jeg havde luftudblæsning i hvert rum, men kun en automatisk, i badeværelset. Løsningen var at sætte en automatisk ventilator i alrummet, samme som var i badeværelset. Det løste sig næsten med det samme. Blev meget godt. Anbefaler virkelig samme løsning. Held og lykke
Jeg har haft samme problem med et attefallshus hvor jeg opholder mig ofte. Har ikke rigtigt forstået hvorfor. Kondens på vinduer når det er koldt udenfor, (okay, rimeligt). Men også kondens på yderdør, dørlåsen. Også i 2 af hjørnerummene, på gulvet. Forklaringen var, at der skabes varme i huset gennem luftvarmepumpe og elementer, men varmen blev, og dermed genererer fugt. Jeg havde luftudblæsning i hvert rum, men kun en automatisk, i badeværelset. Løsningen blev at sætte en automatisk ventilator i alrummet, samme som var i badeværelset. Løste sig næsten med det samme. Blev meget godt. Anbefaler virkelig den samme løsning. Held og lykke
Halloj!
Jeg bygger lige nu en Attefallare på grunden, 30 kvm med stamme fra ByggMax. Pulttag.
Den er bygget som følger:
Gulv= Trossbottenskivor med tætning-isolering 3x50 mm, gulvspån
Vægge= Panel-luftliste-vindtætdug-isolering 2 x 50 mm-plast-installationslag 50 mm-gips.
Plasten er ikke punkteret, og elinstallationen er indenfor plasten.
Jeg nærmer mig slutningen nu, hvor jeg skal fremstille enkle "spær" for at kunne skrue loft ind, som består af gipsplader.
Indertagstolerne vil ligge på hammarbåndet. Vil ikke have dem så lange, så de punkterer plasten.
Jeg har ikke gipset helt op til taget på den høje side, da dette havner over indtagstolen og ikke vil være synligt.
Jeg har nu bemærket kondens på to-tre steder på den korte vægside, præcis hvor væg overgår til tag.
Mistænker at det har at gøre med, at kold luft kommer ind mellem spærerne og frem til plasten, hvor kondens så dannes på indersiden. Vil gerne afhjælpe dette, inden jeg laver indtaget naturligvis.
På ydersiden, mellem spærerne, har jeg en åbning op mod taget på ca. 60 mm. Luftspaltskiverne er ca. 35 mm så lidt luft passerer under luftspaltskiven. Tænkte at dette ikke burde være noget problem, måske tog jeg fejl.
Ligeledes går vindtætdugen op til hammarbåndet, men ikke ovenfor dette - altså ikke "mellem spærerne". Bliver dette også et problem?
Som jeg tænker rent spontant, så måske skal jeg fjerne panelen mellem spærerne - montere vindtætdug bag dem - se om det er muligt at få mere isolering ind - genmontere, men kun have en åbning mod taget på 1 cm? Er det nok? Er der noget andet der spøger?
Kan tilføje at jeg har symbolsk varme inde nu (to små radiatorer og jeg har endnu ikke monteret friskluftsventil og udsugningsventilator.
Taknemmelig for alle tips! Hvis jeg har udtrykt mig uklart, så forklarer jeg gerne, giv et kald i så fald.[billede][billede][billede][billede][billede]
Du har ikke plastet tilstrækkeligt omhyggeligt.Alle klammer skal være tapet.Desuden har du brugt forkert tape.Læs byggevejledningen til plasten og begynd forfra.