Hej alle kyndige!
Jeg har for nylig fået en byggetilladelse til nybyggeri af tre mindre fritidshuse. Mit håb er at komme i gang med dette i løbet af foråret, hvor jeg selv sammen med erfarne venner vil stå for hovedparten af arbejdet, men jeg vil også udlicitere dele af opgaverne, hvor det er nødvendigt. Jeg har en del byggerfaring fra tidligere, men har aldrig selv bygget nyproduktion, hvilket både skal blive spændende og lærerigt. Sådan her i planlægningsstadiet dukker der en del spørgsmål op, som jeg håber at kunne finde svar på blandt alle jer kyndige her på forumet, jeg er taknemmelig for alle mulige svar, I måtte have!
1. Jeg vil gerne have den støbte betonplade synlig som færdigt gulv, er det muligt at få en tilstrækkeligt god overflade til dette ved at glitte pladen, eller kræver det også en slibning bagefter? Jeg kan virkelig godt lide det rå udseende sammen med pudsede vægge.
2. Er det muligt at støbe pladen nogle cm tyndere i badeværelset for at minimere niveau-forskellen mellem færdigt badeværelsesgulv og de øvrige gulve? En tanke jeg fik, var at under støbningen af pladen placere en træramme, hvor badeværelset skal være for derefter at støbe det færdige badeværelsesgulv i efterhånden. Jeg vil gerne have microcement som overflade i badeværelset, hvilket jeg tror kan give en flot overgang fra betongulvet. Men måske det ikke er umagen værd bare for at få en flot overgang?
3. Ydervæggene kommer til at bestå af letbetonblokke, og normalt mures disse med et overhæng mod pladen. Men området, jeg skal bygge i, har et bevaringsprogram oprettet af kommunen, og for at husene skal passe bedre ind i det eksisterende miljø, vil de skulle have en pudset sokkel, der er ca. 40 cm høj. Hvad tror I om at mure blokkene, så de flugter med betonpladen for derefter at pudse en sokkel udenpå dette?
4. En nabo i byen har for nylig lagt om sit tag og gemt sine gamle teglsten, jeg overvejer at genbruge disse sten for et mere traditionelt udseende. Hvad er jeres oplevelser med at genbruge gamle sten? Er det umagen værd at forsøge at spare nogle penge, eller skaber det mest hovedbrud i sidste ende?
5. Husene har et areal på ca. 60 kvm hver, så der vil blive en del muring, er det værd at anskaffe en båndsav, eller er det nok med en bajonetsav/håndsav til at skære blokkene? At leje en båndsav vil sandsynligvis blive for kostbart i betragtning af byggetiden, måske har nogen i det sydlige Skåne en brugt til salg?
Indledningsvis er dette spørgsmål, der er dukket op, men der vil komme flere. Hvis I har andre tips eller råd, der kan være nyttige, er I velkomne til at dele dem også. Jeg har læst en del tråde her på forumet af folk, der har bygget letbetonhuse, som har givet mig meget inspiration. Tak for hjælpen!