4,713 læst ·
17 svar
5k læst
17 svar
Nybegynderspørgsmål: Renovere hegn
Maler man stakit er det vigtigt, at malingen lader træet ånde, da alle sider males.. Akrylatmalinger er som en regnfrakke, og træet begynder at svede = malingen løsner sig. Alkydmalinger er lidt midt imellem, og linoliemaling eller slamfarve tillader træet at ånde bedst.
Hvis du i dit projekt vil holde lidt budget og ikke forkaste hele stakittet, ville jeg teste at udskifte de regler og ribber, du vil, og male med linoliemaling, så får det lidt samme udseende som det eksisterende. Risikoen er dog, at man maler for tykke lag, så malingen tørrer udefra, og før eller senere er der risiko for, at man skal skrabe meget for at male om.
Slamfarver er lettere da man kun behøver at børste eller blæse af, når det er tid til at male om.
Overvejer selv at teste lasurmaling, som trænger mere ind i træet på vores trykimprægnerede stakit, som nu har stået ca. 2,5 år.. Men den kombination med dit eksisterende ser måske lidt mærkeligt ud..
Hvis du i dit projekt vil holde lidt budget og ikke forkaste hele stakittet, ville jeg teste at udskifte de regler og ribber, du vil, og male med linoliemaling, så får det lidt samme udseende som det eksisterende. Risikoen er dog, at man maler for tykke lag, så malingen tørrer udefra, og før eller senere er der risiko for, at man skal skrabe meget for at male om.
Slamfarver er lettere da man kun behøver at børste eller blæse af, når det er tid til at male om.
Overvejer selv at teste lasurmaling, som trænger mere ind i træet på vores trykimprægnerede stakit, som nu har stået ca. 2,5 år.. Men den kombination med dit eksisterende ser måske lidt mærkeligt ud..
Jeg har lavet sektioner, som jeg skruer ned og renoverer alle ender står i en blanding af petroleum og linolie enderne mod jorden saves i 45 grader mindst 200 mm over jorden for ikke at suge vand fra jorden og overdelen har jeg booket rustfri plade som beskyttelse mod regn og reglerne saves også i 45 grader og males inden de sømmes på, og så maler jeg det hele en gang til.G Gunman sagde:Hej!
Jeg har tænkt mig at renovere vores hegn, hvor nogle af de horisontale brædder ("liggarna") er rådnet, og det har spredt sig til nogle af de vertikale brædder ("ribborna"). Undskyld hvis jeg bruger forkerte termer her, håber I forstår.
[billede]
Som nybegynder har jeg nogle spørgsmål:
Jeg vil selvfølgelig undgå, at problemet opstår igen. Hvad skal jeg tænke på?
* Trykimprægneret er vel ikke et godt alternativ gætter jeg, da det ikke kan males direkte?
* Jeg har hørt, at man skal oliere enderne af liggarna for at undgå, at de rådner fra enderne. Passer det, eller er det bedre bare at male? Hvis jeg skal oliere, hvilken type olie?
* Noget andet at tænke på?
Så har vi fastgørelsen af enderne. Det er i dag gjort med vinkeljern, som er skåret ind i enderne af liggarna. Det gør, at man undgår det gab mellem liggaren og den del, som liggaren er fastgjort til (stolpe hhv. væg på billedet). Jeg antager, at jeg skal gøre det samme med de nye liggar.
* Hvordan laver man sådan en indskæring? At gå i gang med et stemmejern føles ikke rigtigt, man burde nok fræse ud gætter jeg, men med hvilken type værktøj?
Til sidst: Når jeg fjerner de gamle vinkeljern, bliver et antal gamle skruehuller "åbnet".
* Skal jeg tætne de skruehuller med noget, i så fald hvad?
[billede][billede]
Alle gode råd modtages med takDet behøver ikke nødvendigvis være svar på mine spørgsmål ovenfor.
/Fredrik
Jeg har selv brugt Alcro bestå netop for at få det samme som på huset. Men man skal grundere ordentligt. Jeg ville nok gøre som tidligere påpeget: skaf alt træ nyt. Det er jo ikke så mange meter, det drejer sig om. Sav alle stykker til og derefter behandle med træolie af en slags. Især endetræet kan med fordel dyppes i olien. Derefter skal olien tørre ordentligt ind, og derefter et lag grundmaling. Først derefter kommer slutbehandlingen med Alcro-farven. Gerne to lag. Et før montering og et efter for at dække søm/skruer. Måske omstændigt, men holdbart. Jeg ville ikke bekymre mig om at indfælde vinkeljernene. De ses vel næppe der på undersiden alligevel?G Gunman sagde:
Klik her for at svare