Hej!

Jeg har tænkt på at renovere vores hegn, hvor nogle af de horisontale brædder ("liggerne") er rådnet, og det har spredt sig til nogle af de vertikale brædder ("ribberne"). Beklager hvis jeg bruger forkerte termer her, håber I forstår.

Rødt stakit med horisontale brædder og lodrette ribber, nogle brædder ser slidte ud. En blå bil og et hus i baggrunden.

Som nybegynder har jeg nogle spørgsmål:

Jeg vil selvfølgelig undgå, at problemet opstår igen. Hvad skal jeg tænke på?
* Trykimprægneret er vel ikke noget godt valg, gætter jeg, da det ikke kan males direkte?
* Jeg har hørt, at man skal oliere enderne af liggerne for at undgå, at de rådner fra enderne. Er det rigtigt, eller er det bedre bare at male? Hvis jeg skal oliere, hvilken type olie?
* Noget andet at tænke på?

Så har vi fastgørelsen af enderne. Det er i dag gjort med vinkeljern, som er indfældet i enderne af liggerne. Det gør, at man undgår glippen mellem liggeren og den del, som liggeren fastgøres til (stolpe eller væg på billedet). Jeg antager, at jeg skal gøre det samme med de nye liggere.

* Hvordan laver man en sådan indfældning? At gå løs med stemmejern føles ikke rigtigt, man burde vel fræse ud, gætter jeg, men med hvilken type værktøj?

Til sidst: Når jeg fjerner de gamle vinkeljern, vil et antal gamle skruehuller "åbnes".

* Bør jeg tætne skruehullerne med noget, hvad i så fald?

Rødmalet hegn med metalvinkelbeslag fastgjort med skruer, fokus på hjørneforbindelse mellem vandrette og lodrette brædder. Rødt træhegn med vandrette planker og rusten bolt fastgjort til hvidmalet stolpe, viser ophobning af fugt ved samlingerne.

Alle gode råd modtages med taknemmelighed :-) Det behøver ikke nødvendigvis være svar på mine spørgsmål ovenfor.

/Fredrik

• Synes
Fario
  • Laddar…
Jeg foreslår, at du i stedet river det eksisterende stakit ned og bygger et nyt med savet træ, som du maler med slamfarve.

• Synes
TRJBerg og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg foreslår, at du i stedet river det eksisterende hegn ned og bygger et nyt med skåret træ, som du maler med slamfarve.
Tak for svar! Som sagt, jeg er nybegynder, så her kommer lidt opfølgende spørgsmål:

Hvordan mener du, jeg skal rive hegnet ned? Som sagt har jeg tænkt mig at skifte brædderne, men det virker dumt at smide de stave ud, der stadig er friske.
Og hvad er skåret træ? Er ikke alt træ skåret? :-)

Hvis du har brug for et hegn på stedet, foreslår jeg, at du bygger et nyt af savet uhøvlet træ og maler det med slamfärg, vælger du høvlet træ eller usavet rundtræ, hæfter slamfärg dårligere, og hvis du maler med en anden maling end slamfärg, tror jeg, at den fremtidige vedligeholdelse bliver så byrdefuld, at du ikke orker det.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det der er malet med plastfarve, hvilket er en sikker måde at få det til at rådne op på 10 år !

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Det der er malet med plastmaling, hvilket er en sikker måde at få det til at rådne op på 10 år!
Samme maling som facaden er malet med, gætter jeg på (det blev gjort, før vi flyttede ind), Alcro Bestå. Mener du, at stakittet kræver en anden maling?

G Gunman sagde:
Samme farve som facaden er malet med gætter jeg (det blev gjort inden vi flyttede ind), Alcro Bestå.
Synes du det ser ud til at være en god farve til hegn? Er levetiden på hegnet tilstrækkelig og føles vedligeholdelsen let og billig?

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Synes du, det virker som en god farve til stakit? Er levetiden på stakittet tilstrækkelig, og føles vedligeholdelsen let og billig?
Det er som sagt mig, der er nybegynderen her, men ifølge f.eks. dette link (alcro.se) er Alcro Bestå Dækkende maling en god farve til stakit, men måske er der aspekter, der mangler i artiklen?
Olje terrasse og mal udemøbler | Alcro Färg

G Gunman sagde:
Det er som sagt mig, der er nybegynderen her, men ifølge f.eks. dette link (alcro.se) så er Alcro Bestå Dækkende maling en god maling til hegn, men der er måske aspekter, der mangler i artiklen?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
God nok for producenten, du skal jo købe maling ofte, og de tjener tilstrækkeligt på Bestå.
Ganske godt for skovsindustrien og byggemarkedet, da malingstypen indebærer hyppige udskiftninger af hegn pga. råd.
Ganske dårligt for privatøkonomien og miljøet.
Rigtig dårligt for humøret da ribberne tilsyneladende rådner før de grove stolper i jorden er brugt op.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Gunman sagde:
Det er som sagt jeg, der er nybegynderen her, men ifølge f.eks. dette link (alcro.se) så er Alcro Bestå Dækmaling en god maling til hegn, men der er måske aspekter, der mangler i artiklen?
Olja altan och måla utemöbler | Alcro Färg
Hvis det er denne akrylatmaling du mener, så er den ikke egnet til hegn, den er beregnet til facader hvor træet kun males på én side.
En grøn spand med Alcro Bestå Täckfärg til træfacader, designet til udendørs brug med beskyttelse mod skimmelsvamp.

G Gunman sagde:
det føles dumt at smide de ribber, som stadig er i orden.
er liggere dårlige, så er ribberne sandsynligvis rådne der, de ligger mod liggerne
liggerne skal være skråtskåret, så de hælder væk fra ribberne

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T tergo sagde:
er liggarne dårlige, så er det sandsynligt, at ribberne er rådne der, hvor de ligger imod liggarne
liggarne skal være skråtskåret, så de hælder væk fra ribberne
Ser jo ud til at være det.
Rødt træhegn foran en blå bil ved et hus.

G Gunman sagde:
Det er som sagt jeg der er nybegynderen her, men ifølge f.eks. dette link (alcro.se) så er Alcro Bestå Dækmaling en god maling til stakitter, men der er måske aspekter der mangler i artiklen?
Olje terrasse og male utemøbler | Alcro Maling
Men hvis du selv er tilfreds med levetiden på stakittet og synes, at vedligeholdelsen er nem og billig, kan du jo selvfølgelig fortsætte med den dér malings- og ribbetype.

Jeg foreslår slamfarve, den tillader træet at tørre ud efter nedbør og giver en behagelig kulør, beskytter næppe mod råd eller fugt, men er billig og let at påføre og behøver ikke blive skrabet.

G Gunman sagde:
Og hvad er savet tømmer? Er ikke alt tømmer savet?
JO men det meste tømmer som sælges er også høvlet

f.eks. en 21x70 mm er når den kun er savet ca. 25x75 mm

G Gunman sagde:
Samme farve som facaden er malet med, gætter jeg (det blev gjort, før vi flyttede ind), Alcro Bestå. Mener du, at hegn kræver en anden farve?
Ja virkelig ring til Ottosson farve.
Mit træhegn er fra 1961 bare højtryksrensning hvert andet år samt lasur hvert 20. år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.