Hej Alle!

Sidder i et gammelt murstenshus med pudsede inder-/ydervægge. Desværre er pudsen begyndt at blive rigtig dårlig på indersiden, hvilket resulterer i, at det f.eks. er stort set umuligt at få hængt nogle gardiner op uden at bruge kemankre osv.

Overvejede lidt, om man kan sætte nogle stålregler op på indersiden og derved fæstne en osb-plade samt 6 mm gips på denne og dermed få en overflade, hvor man let kan montere billeder, gardiner osv...

Yderligere et stort plus er, at man let kan lade elektrikeren trække nye stik uden at fræse i pudsen...

Er mest bekymret for eventuelle fugtvandringer og at få kondens på indersiden mellem puds/osb.

Føler lidt, at jeg ikke kan være den eneste, der forsøger at slippe af med mine dårlige indvendige vægge...

Hvad siger ekspertpanelet, kan man gøre sådan uden risiko for fugt osv.?

Senest redigeret af en moderator:
S
du kan vel sætte gips på pudset? eventuelt osben også.
med plade, osb og gips bygger det jo mindst 5 cm.
eller vil du få væggen lodret?

Den er ganske lodret som den er i øjeblikket, tænkte mest på at få plads med fx dåser til el, komme af med gamle tilførsler til elementerne osv,

S
oki. synes det er kedeligt at bygge væk overflade med plade,osb,gips

ja det synes jeg også, men med tanke på at pudset ikke holder, samt at vi har brug for at "bygge" antal udtag i diverse form så føles det som en fornuftig løsning, dog er det kun ydervæggene som vi/jeg har tænkt at gøre dette på...med tanke på at de allerede er 530mm så gør det ikke noget hvis de når op til 580 mm :-)
med tanke på at det gør livet meget nemmere for elektrikeren samt for mig som skal trække netværk, lyd, og andre tekniske "pryttlar"

S
ved du præcis, hvordan væggen er bygget?
er det mursten, træramme, tagrørsmåtte og puds, eller mursten hele vejen igennem og derefter puds?

Har fået lidt styr på det i det mindste.
Sådan ser det ud indefra, hvad jeg tror og håber :-)
Puds->Tegl->Luftspalte->tegl->luftspalte->facadetegl

Det yderste lag blev tilføjet engang i 70'erne og er ventileret udefra, huset som sådan er
fra 1909 (hvis jeg ikke husker forkert)

Huset står på en ventileret torpargrund som i øvrigt er knastør.

S
sikke en kombi.
skulle have trykket isolering ind også (når du reglerer op altså)

så er spørgsmålet jo, om man "skal" isolere indvendigt.....har også haft overvejelser om isolering men spørgsmålet er, om væggen ikke skal være ventileret i kraft af den fugt, der findes i puds....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.