Jeg er i gang med at skifte panel på en gavl (mod koldloft) og er nu begyndt at fjerne det gamle panel, hvor de underliggende brædder er sømmet direkte på en asfaltplade. Det kan da ikke være korrekt? Der sidder tilsyneladende ikke noget bag ved asfaltpladen, eftersom det er et koldloft.
Bør jeg tilføje en udvendig horisontal lægte for at få en luftspalte? Eller kan man sætte de nye underliggende brædder direkte på pladen, som det er nu?
Hvis jeg tilføjer en lille afstand, vil facaden jo ende nogle centimeter ud fra murværket i nederkanten. Bør jeg forsegle mod insekter på en eller anden måde?
Den gamle facade ser ud til at bestå af underliggende brædder af spinkel dimension samt afdækning med fræsede spor til de underliggende brædder; desuden ser det ud til, at facaden er trykimprægneret? Røg de lidt ekstra den dag, de satte panel på mit hus i 70'erne, eller brugte man trykimprægneret træ som facade?
Luftspalte er aldrig forkert, for mig rådnede nogle brædder på den østlige gavl, hvor panelet sad direkte på asfaboarden.
Er det koldloft, så fjern asfaboarden og sæt udendørs gips eller vindduk, så bliver målene mere korrekte.
Sæt 10 mm luftlækt på asfaboarden, det er tilstrækkeligt når der ikke er isolering bagved.
Det ville nok være tilstrækkeligt. Men hvordan gør man så nede ved teglstenen, der ville jo blive en sprække mellem tegl og facade (hvilket i og for sig lyder godt), hvor insekter mm. kunne komme ind. Allerede nu har de dog kunnet flyve ind under beklædningsbrædderne. Jeg har overvejet tagfodsnæt, men ved ikke, hvordan jeg skal fastgøre det mod teglstenen?
Hvordan ser det normalt ud på gavlene på huse med "halvtegl"? Bruger man at lade asfaboarden og vindpapen gå helt ned til teglstenen og ikke som i mit tilfælde stoppe 5 cm over teglstenen? Nu kan alle hvepse og humlebier jo flyve direkte ind på loftet.
Tror ikke det er trykimprægneret træ....det ser ud til at være samme panel siden huset blev bygget.....jeg gætter på, at du kan forvente en lignende levetid på det panel, du sætter op nu.....dvs. du skal måske skifte panel igen om ca. 40 år, hvis du sætter det direkte på asfaboardet.....
Panel - luftspalte - asfaboard er den rigtige konstruktion efter min mening. Så ville jeg tage 21-22 mm til luftspalten. Fx 22X95 forskallingsbrædder eller lignende. Billigt og fungerer godt.
Fastgør tagfodsnæt på en træliste, som du derefter sømmer ovenpå teglet, lad nettet gå op til den første lægte.
Lyder som en ret god idé, selv om det skulle fungere uden luftspalte, så løser en lille lægte/liste problemet med at tætne hullet mellem tegl og asfaboard (hvepse og andet kan godt lide at tage den vej og ind på loftet). Men hvad er den smarteste måde at fastgøre listen mod teglet? Det er ret dårligt muret, så søm ved jeg ikke, om jeg tør. Fuge/lim?
Lyder som en ganske god idé, selvom det skulle fungere uden luftspalte så løser en lille lægte/liste problemet med at tætne hullet mellem tegl og asfaboard (hvepsene og andet kan lide at tage den vej og ind på loftet). Men hvad er den smarteste måde at fastgøre listen mod tegl? Det er ret dårligt muret, så jeg ved ikke, om jeg tør at sømme. Fuge/lim?
Tex pl 600 går fint.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.