Hej alle glade og kyndige byggere.

Jeg skal beklæde min nye bordplade i garagen med rustfri plade (1,5mm). Bænken består af 3x15mm konstruktionskrydsfinér.
Findes der noget godt lim, der hæfter på rustfrit, som man kan "kamme ud" med en flisekam, inden man lægger pladen på? Jeg vil gerne have så jævn og fin en limeoverflade som muligt.

Taknemmelig for svar.
 
Hvad morer du dig med i garagen? Bliver det aktuelt at skifte pladen på et tidspunkt?

1,5 mm er jo ret tyndt, så hvis du arbejder med tunge ting (fx når du smider en 6-cylindret Cummins diesel op på bænken) vil der nok komme mærker, der ikke kan poleres væk....
Kan jo være praktisk ikke at lime i så fald...

Ellers findes der jo spray-lim, som burde fungere godt og blive jævnt...
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontaktlim har jeg brugt til at forstærke køkkenvaske nedefra. Ulempen er, at det griber straks, så der er 0% mulighed for efterjustering.
 
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldrig meningen at sidde sammen.
 
  • Synes
  • Haha
stenna og 3 andre
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Hvad morer du dig med i garagen? Bliver det aktuelt at skifte pladen en gang?

1,5 mm er jo ret tyndt, så hvis du arbejder med tunge ting (som når du smider en 6-cylindret Cummins diesel på bænken) bliver der nok mærker, som ikke kan poleres væk....
Det kan være praktisk ikke at lime i så fald...

Ellers findes der jo spraylim, der burde fungere godt og blive jævnt...
Den største årsag er, at overfladen skal være let at holde ren, og også fungere som jordplan ved svejsning.
Ved en eventuel udskiftning vil det være muligt at skifte hele bankpladen (med tilhørende krydsfiner), hvis det skulle gå galt engang.
 
ricebridge ricebridge sagde:
Det som inte PL400 kan lime fast, var aldrig tænkt at sidde sammen.
men det føles lidt trægt at kæmme ud til en jævn masse ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Kontaktlim har jeg anvendt til at forstærke køkkenvaske nedefra. Ulempen er, at det binder med det samme, så der er 0% mulighed for at efterjustere.
Tak for svar, men så må jeg nok afslå. Der kommer til at være en samling i bordet, så det er vigtigt, at man kan efterjustere lidt, inden limen binder.
 
tec7 burde virke
 
D DeesL sagde:
Den største grund er, at overfladen skal være let at holde ren, og også fungere som jordplan ved svejsning.
Ved en eventuel udskiftning vil det være muligt at skifte hele brugerfladen (med tilhørende krydsfiner) hvis det går galt engang.
Hvad svejser du? En anden ulempe ved en tynd plade er, at den leder varme godt, så hvis du skal svejse grovere ting med god kraft, ville jeg være lidt nervøs for at have træ under... De fleste lim fungerer vel heller ikke så godt med varme?
Personligt ville jeg nok have boret og sænket nogle pæne M6 unbrako-skruer... Det bliver jo lidt steder for skidt at samle sig, men hvis man ikke skal lave mad på overfladen, er det ligegyldigt....
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
Almindelig trælim fungerer glimrende! Let at sprede jævnt med en spartel.
Køb en gummiplade at have ovenpå for at få blødere underlag.
Personligt ville jeg ikke vælge plade til arbejdsbænk, synes det er for skramlet. Ville hellere have valgt træ, laminat, linoleum etc.
 
ricebridge ricebridge sagde:
Det som ikke PL400 kan lime fast, var aldrig meningen at sidde sammen.
Kammeraten tømte det sidste ud af en PL400 tube ned i en oliefyldt plastikbakke. Da han senere tømte spildolien ud, sad PL400'en fast i bunden og måtte brydes fri.......
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Skaff en tykkere stålplade i stedet.
1 bule i pladen, og du kan ikke placere ting jævnt og plant til svejsning.
Du kan heller ikke svejse ting fast til bordet som opstilling ved svejsning.
Jeg har bygget ca. 10 svejseborde, og alle i mindst 20mm plade.
Jeg vurderer, at 2mm er for tyndt, men 3mm kan være tilstrækkeligt stabilt, jo tykkere desto bedre.
 
Kan det ikke være nok med nogle strimler dobbeltklæbende tape? Det er vel næppe nogen større kræfter sidelæns?
 
  • Synes
DeesL og 3 andre
  • Laddar…
Dheri Dheri sagde:
Kan det ikke være nok med nogle strimler dobbeltklæbende tape? Der bør vel ikke være nogen større kræfter i sideled?
Du har så ret min ven! Biltemas dobbeltklæbende sidder ret godt kan jeg bekræfte. Har fastgjort ret tunge ting med det.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Hvad svejser du? En anden ulempe ved en tynd plade er, at den leder varme godt, så hvis du skal svejse grovere ting med god kraft, ville jeg være lidt nervøs for at have træ under... De fleste limmer fungerer vel heller ikke så godt med varme? Personligt ville jeg nok have boret og forsænket nogle flotte M6 umbracoskruer... Det bliver jo godt nok nogle steder, hvor skidt kan sætte sig fast, men hvis man ikke skal lave mad på overfladen, er det jo ligegyldigt....
Det jeg svejser er oftest mindre ting. Såsom når man skal opfinde en højttalerbeslag eller "bygge et værktøj". Sjældent tykkere end 3mm (højst 4). Jeg vil nok gå med ideen om dobbeltklæbende tape, og springe jordplanideen over, hvis det bliver for varmt. Måske bygger jeg et mobilt svejsebord i stedet.
 
  • Synes
Dheri og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.