Har lige åbnet en gammel gipsvæg for at fremhæve murstensvæggen.
Der er lidt blandet puds og belægning i dag, og jeg spekulerer på, hvordan jeg kan få den lidt mere som den er til højre, men hvidere.

Derefter undrer jeg mig over, hvilken metode der er bedst til at fastgøre den horisontale bjælke øverst (som bærer taget) i murstensvæggen, så jeg kan fjerne de lodrette stolper.

/Anton
En delvist åbnet væg viser en murstensvæg bag gipsvæg med træramme og isolering. Der er værktøj og affald på gulvet i et rum under renovering. En åbnet væg med synlig isolering og træramme. Den originale murstensvæg er delvist synlig bagved. Sengetæppe, spand og gulv værktøj ses i forgrunden. Gammel gipsvæg fjernet, viser rå murstensvæg med delvis synlig puds, samt træramme og stolper understøtter loftet. Bord med papir og stole ses foran. Gammel murvæg med blandet puds og trælægter. Tages op til overvejelse hvordan man fjerner lodrette bjælker og fastgør den bærende bjælke øverst.

Hejsa,

Meget interessant spørgsmål. Og jeg har desværre ingen gode svar. Men bumper gerne tråden for dig :)
Er der nogen andre, der kan hjælpe her? Som har erfaringer med pudset murstensvæg.

Mvh

Stefan

Hej, og tak for bumpen. =)

Kan tilføje nogle flere billeder, samt et spørgsmål ang. den sprække på 1-2 cm som er længst til venstre (se billeder). Kan man bruge fugeskum til at fylde det ud, og hvordan påfører man det bedst? Er der forskel på fugeskum og fugeskum? Hvor elastisk bliver fugeskum, når det er hærdet? Ønsker ikke, at det skal revne og lække varme, når væggene bevæger sig.

Vægstruktur med synlige mursten og træstolper, mulig isoleringsglipa øverst til venstre; spørgsmål om brug af fugeskum. En væg under renovering med afdækkede bjælker og en smal åbning til venstre. Gulv af træ og spand står i nærheden. Et ufuldendt vægområde med trælister og en synlig sprække mod loftet, hvor der diskuteres brug af fugeskum. Facade med en gul væg ved siden af et vindue og tagrender. Der er en synlig sprække til venstre for vinduet. Sprække på 1-2 cm mellem træplanke og murstensvæg, hvor der ønskes anvendelse af fugeskum til tætning. Glippe på 1-2 cm mellem vægge og isolering, delvis oplyst.

Har lige blevet færdig med arbejdet.

Hvid mur med indbyggede spots og huller til elinstallationer. Væggen er nyrenoveret og malet, klar til indretning. Renoveret rum med hvidmalet væg, loftspotlights, et vindue med udsigt til træer og en bygning udenfor. Væggene har synlige huller og elinstallationer. En renoveret stue med gråt sofaarrangement, træbord omgivet af stole, og væg med indbygget belysning. En plante ses i vinduet.

Det blev lidt mere arbejde, end jeg havde regnet med fra begyndelsen, men jeg er til gengæld SUPER TILFREDS!
Tænkte at gennemgå trin for trin, hvordan jeg har gjort det:

1. Fjernede gammelt gips og isolering
  2. Fastgjorde øvre bjælke i murstensvæg med 6 stk. M16X400 mm gevindstænger (cc60). Brugte Essex anker masse. Indsatte desuden en bærende bjælkedel 100x100x400 mm i eksisterende hul (ses i midten)
  3. Fjernede stående reglar
  4. Beskrev væggen fra gammel puds
  5. Tætnede sprække mod ydervæg med almindelig mineraluld
  6. Murede hullerne til forskellige former (ét blev et vinreol)
  7. Reparerede dårlige murfuger
  8. Lagde et lag med weber finpuds (weber.cal 145 vandskure-mørtel) som blev "filesed".
  9. Sleb og spartlede sprækkerne i nedre og øvre bjælke.
  10. Grundede væggen med Nordsjö silikat fixativ (speciel til indendørs)
  11. Malede to omgange med Nordsjö indendørs silikat (ubrudt).
  12. Borede huller til el til spots
  13. Trak al elektricitet
  14. Grundede alt træ med Nordsjö hæftegrund (oliebaseret)
  15. Malede træet med to omgange med Jotun lady (ubrudt hvid) (oliebaseret)
  16. Møblerede =)

Halvvejs...
Værelse under renovering med halvfærdig murstensvæg, arbejdsbord med værktøj, støvsuger og en stol på trægulv. Loftslamper lyser rummet op.
/Anton

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.