J Jochi sagde:
Jeg ville aldrig vælge et hus som på billedet, kaldet bindingsværk..
Det suger fugt til indersiden. Ydervægge og konstruktion er det samme. Når ydervæggen er dårlig og skal skiftes, forsvinder hele huset.
Jeg derimod kunne godt tænke mig at bygge i bindingsværk, men så skulle det være en bygning som en brændefyret sauna, der ikke skal isoleres eller holdes permanent opvarmet.

J Jochi sagde:
Jeg ville aldrig vælge et hus som på billedet, kaldet bindingsværk..
Det suger fugt til indersiden. Ydervægge og stamme er det samme. Når ydervæggen er kassabel og skal udskiftes, forsvinder hele huset.
Hvorfor skulle det suge fugt til indersiden? Ydervæggen vedligeholder man, tænker jeg, så den ikke skal udskiftes. Et godt tagspring beskytter mod regn og sne.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Karrock
Spændende tråd, selvom den måske begynder at udarte. Vacuum paneler og rumisolering er overdrevet i sammenhængen.
Jeg tror, uden at have regnet på det, at med 400+mm tykke mineralulds-vægge og ordentlig udførelse spiller varmekilde mindre rolle. Sådan en acktank/vvb som er solfangerkompatibel og tilslutte en vandmantlet skorsten på den lille kamin og en gulvvarmeslynge så tror jeg, at man kan opnå meget god energipræstation. Lidt mere usikkert dog, hvis man vil opfylde visse normer som ikke giver plads til Åsanisse-byggeri.

Karrock Karrock sagde:
Spændende tråd, selvom den måske er ved at løbe af sporet. Vacuum paneler og rymdisolering er overdrevet i denne sammenhæng.
Jeg tror, uden at have regnet på det, at med 400+mm tykke mineralulds vægge og ordentlig udførelse spiller varmekilde mindre rolle. Sådan en acktank/vvb som er solfangerkompatibel og koblet til en vandmantlet skorsten på den lille kamin og en gulvvarmeslange, tror jeg, man kan opnå meget god energipræstation. Lidt mere usikkert dog, hvis man vil opfylde visse normer, som ikke giver plads til Åsanisse-byggeri.
Skal man bygge et meget lille hus, vil man helst ikke have 400 isolering, hvis det bliver det samme med 250 mm i et andet materiale. Næsten helt afgørende ville jeg sige.

Vandmantlet skorsten lyder som en tanke. Kunne koble den til varmtvandsberedningen som du skriver. Lyder lidt overkill med gulvvarme her imo.

Ulltand Ulltand sagde:
Skal man bygge et meget lille hus vil man helst ikke have 400 isolering hvis det bliver det samme med 250 mm i et andet materiale. Næsten helt afgørende vil jeg sige.

Vandmantlet skorsten lyder som en tanke. Kunne koble den til varmattenberedningen som du skriver. Lyder lidt overkill med gulvvarme her imo.
Skal man bygge et isoleret attefallshus tror jeg ikke, at halvtømmer er noget smart valg heller, hvis det anvendelige gulvareal bliver større med et andet facademtrl som ikke er dyrere.

Tænker du dig plade på jord?

F fribygg sagde:
Hvis man skal bygge et isoleret attefallshus, tror jeg ikke, at halvtræ er et klogt valg heller, hvis det anvendelige gulvareal bliver større med et andet facademateriale, som ikke er dyrere.

Overvejer du at lave en plade på jorden?
Det er sandt, man kan jo øge gulvarealet lidt mere med en anden konstruktion. Nu har vi et fuldtømmerhus ved siden af, så det kunne se godt ud med tømmer eller lignende.

Det er en klippeknold, så det bliver punktfundament er tanken.

Ulltand Ulltand sagde:
Det er sandt man kan jo op gulvarealet lidt til med en anden konstruktion. Nu har vi et fuldtømmerhus ved siden så det kunne se godt ud med tømmer eller lignende.

Det er en klippeknold så det bliver søjlefundament er tanken.
Overvej plade på jord, hvis du skal bygge efter Attefaldsreglerne, det giver mere plads inde i huset, hvilket er fornuftigt, hvis du planlægger en hems.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
En plade bliver lettere at bryde kuldebroen på.
Du kan bruge halv-tømmer ifølge billedet som ren facade. Så lader du en 70mm stamme være bærende for taget.

Plade, 70mm bærende stamme indvendigt. Udenpå stammen lægger du 2 lag pir og derefter for facaden rejses 45mm op, og bygges med træpanel som ser ud som tømmer.
Taget isoleres ligesom væggen med PIR ovenpå råsponten.
Der bliver en lille kuldebro, hvor bjælkerne går ud gennem væggen, men det er nok okay.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Karrock
Rediger: jeg lykkes vist ikke med at citere.

Ulltand: I pris og kompleksitet synes jeg ikke gulvvarme er overkill. 100m plastslange og en lille shunt/cirkulation. I sammenligning med llvp og ftx, som blev nævnt tidligere, lyder det både let og billigt for mig, eftersom man alligevel har brug for noget til varmt vand.
Måske blandede jeg sammen, troede det var ts som ville have 500mm mineraluld først og andre som kom med mere avancerede materialer.

Senest redigeret:
O
Ulltand Ulltand sagde:
Skal man bygge et meget lille hus vil man helst ikke have 400 isolering, hvis det bliver det samme med 250 mm i et andet materiale. Næsten helt afgørende vil jeg sige.

Vandmantlet skorsten lyder som en tanke. Kunne koble den til varmvandsbeholderen, som du skriver. Lyder lidt overkill med gulvvarme her imo.
men du taler imod dig selv.
når man bygger lille vil man selvfølgelig maksimere pladsen, og det går ikke sammen med passivhus.
og så er jo virkelig tømmer intet du vil have da "taber" du jo ca 250mm som du kunne have brugt til konstruktionen med isolering i?

O oliven1 sagde:
men du modsiger dig selv.
når man bygger lille vil man selvfølgelig maksimere arealet og det går ikke sammen med passivhus.
og så er det jo virkelig tømmer du ikke vil have da "mister" du jo ca 250mm som du kunne have brugt til konstruktionen med isolering i?
Hvorfor skriver du om passivhus @oliven1 ?
TS overvejer jo et Nollenergihus hvilket du ser, hvis du tager dig tid til at læse tråden.

Karrock Karrock sagde:
Edit: jeg lykkes vist ikke med at citere.

Ulltand: I pris og kompleksitet synes jeg ikke gulvvarme er overkill. 100m plastslange og en lille shunt/cirkulation. I sammenligning med LLVP og FTX som var oppe tidligere, lyder det både let og billigt for mig, eftersom man alligevel behøver noget til varmt vand.
Måske blandede jeg sammen, troede det var TS som ville have 500mm mineraluld først og andre som kom med mere avancerede materialer.
Ulempen er, at gulvvarme er langsom. LLVP bliver hurtigere i en hytte og slukker for varmen med det samme, solen titter frem og varmer.

Karrock
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Ulempen er, at gulvvarme er langsomt. LLVP bliver hurtigere i en hytte og slukker for varmen straks solen kigger frem og varmer
Det er jo ikke en betonplade, det er spørgsmålet om. Men selvfølgelig, hurtigere at varme luften direkte end via en spånplade i gulvet. Men det er stille med gulvvarme :)

O
F fribygg sagde:
Hvorfor skriver du om passivhus @oliven1 ?
TS overvejer jo et Nulenergihus, hvilket du vil se, hvis du tager dig tid til at læse tråden
gør det noget?, det er jo de samme konstruktioner for at klare passiv som nulenergi i princippet

Ulltand Ulltand sagde:
Det er en bjergknold, så det bliver plintgrund er tanken.
Er området detaljeplanlagt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.