8,972 læst ·
24 svar
9k læst
24 svar
Notfræserovervejelser
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Jo da. De begynder at ligne !!!! 
Det havde jo været sjovt med en rigtig. Man er jo værktøjsfetischist.
Jeg er vant til rigtige maskiner i jobbet, så det er svært med budget derhjemme. Desværre har jeg ikke brug for en fræser i jobbet. :-/ ;D
Linket til Bosch var godt. Skal printe det ud og have på dass.
Mats
Det havde jo været sjovt med en rigtig. Man er jo værktøjsfetischist.
Jeg er vant til rigtige maskiner i jobbet, så det er svært med budget derhjemme. Desværre har jeg ikke brug for en fræser i jobbet. :-/ ;D
Linket til Bosch var godt. Skal printe det ud og have på dass.
Mats
Jeg har et tilbehør til vinkelsliberen, der fungerer perfekt til hjemmebrug. Da jeg købte det, fandtes de billige lamelfræsere ikke på markedet. Det er lavet i et plastmateriale med robuste kuglelejer uden nogen slør i fræseskiven. Har en vinkelsliber af rimelig kvalitet, en blå Bosch 125mm. Desværre kostede mit tilbehør mere end de billigste lamelmaskiner, men det føles faktisk mere solidt end de lavpris maskiner, jeg har prøvet. Købte det for 6-7 år siden i et byggemarked, og det hedder LUX (Emil LUX GmbH&Co) Har i mange løsninger lavet samlinger af endetræ med lim og kiks, dvs. du slipper for en masse udenpåliggende støtteforbindelser og plader. Hvis du køber en lavpris model og tænker på at fræse i spån/MDF-plader, skal du sikkert skifte fræseskiven til en af bedre kvalitet, da det oftest er skiven, der afgør resultatet. Samme problem som for rundsav gælder også for "kiks maskinen", sløv skive dårligt resultat.
Jeg vil påpege, at der er forskel på kiks og kiks.
På ægte kiks står der "Lamello". De er ens i tykkelse og suger fugtighed op, som de skal, og svulmer af limet.
Dårlige kiks har andre egenskaber: Ujævne i tykkelse, suger dårligt vand og burde dermed svulme dårligt. Dermed ikke sagt at de dårlige kiks er billigere.
Disse dårlige kiks har jeg købt både i Bauhaus og en lokal mindre jernvarebutik, begge gange i 50-60-pakker. Der har stået forskellige etiketter på poserne, men i begge tilfælde har kiksene været mærket "Wolfcraft".
På ægte kiks står der "Lamello". De er ens i tykkelse og suger fugtighed op, som de skal, og svulmer af limet.
Dårlige kiks har andre egenskaber: Ujævne i tykkelse, suger dårligt vand og burde dermed svulme dårligt. Dermed ikke sagt at de dårlige kiks er billigere.
Disse dårlige kiks har jeg købt både i Bauhaus og en lokal mindre jernvarebutik, begge gange i 50-60-pakker. Der har stået forskellige etiketter på poserne, men i begge tilfælde har kiksene været mærket "Wolfcraft".
Angående kiksene så er dette en meget afgørende faktor....
Lamellos er som sagt gode, det er jo originalen. Enten køber man dem i "rigtige" butikker og ofte i 100-pack. Jeg har selv købt på theofils.
Dog er det sådan, at de kiks som classe sælger i 50-pack er lamellos(!), dog kun i en plastikpose uden etiket, så man skal kigge på kiksene for at opdage det
Boschs Kiks er også meget gode, fås i 50 eller 1000 pack, og som du sikkert kan regne ud, er prisen betydeligt lavere for den store pakke, og kiks bruger man i store mængder
Lamellos er som sagt gode, det er jo originalen. Enten køber man dem i "rigtige" butikker og ofte i 100-pack. Jeg har selv købt på theofils.
Dog er det sådan, at de kiks som classe sælger i 50-pack er lamellos(!), dog kun i en plastikpose uden etiket, så man skal kigge på kiksene for at opdage det
Boschs Kiks er også meget gode, fås i 50 eller 1000 pack, og som du sikkert kan regne ud, er prisen betydeligt lavere for den store pakke, og kiks bruger man i store mængder
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
AndersS sagde:Jeg har en tilbehør til vinkelsliber, der fungerer perfekt til hjemmebrug. Da jeg købte den, fandtes de billige lamelfræsere ikke på markedet. Den er i et plastmtrl med kraftige kuglelejer uden noget slør i fræserklingen.
Har en vinkelsliber af rimelig kvalitet, en blå bosch 125mm.
Desværre kostede mit tilbehør mere end de billigste lamelmaskiner, men den føles faktisk mere gedigen end de lavprismaskiner, jeg har klemt på. Købte den for 6-7 år siden i et byggemarked, og den hedder LUX (Emil LUX GmbH&Co)
Har i mange løsninger lavet samlinger af endetræ med lim og kiks, dvs du slipper for en masse udvendige støtteforbindelser og plader.
Hvis du køber en lavprisudgave og tænker at fræse i spån-/MDF-plader, bliver du sikkert nødt til at skifte fræserklingen til en af bedre kvalitet, da det ofte er klingen, der afgør resultatet, Samme problem som for rundsav gælder også "kiks-maskinen", sløv klinge dårligt resultat.
Ok, så jeg skal altså ikke forkaste den ting. Jeg har en vinkelsliber, en Hitachi. Er det maskinen eller tilbehøret der er vigtigst? Nja, dumt spørgsmål egentlig.
Hvor vigtig er maskinen?
Jeg kiggede på Wolfcraft for et par dage siden. Havde opfattelsen af at det var rimelig kvalitet!???
Mats
Hej hej,
er helt ny til denne side. Jeg finder interessante emner overalt! Lamelfræsere fx.
Hvis vi skal opsummere jeres erfaringer, når det gælder budgetvarianterne af disse maskiner, hvordan lyder det så?
Jeg overvejer at købe en, vil bruge den ca. 2-5 gange/år max. Har fundet en der ser fornuftig ud til ca. 6-700 hos Jula (hvis jeg husker rigtigt)
er helt ny til denne side. Jeg finder interessante emner overalt! Lamelfræsere fx.
Hvis vi skal opsummere jeres erfaringer, når det gælder budgetvarianterne af disse maskiner, hvordan lyder det så?
Jeg overvejer at købe en, vil bruge den ca. 2-5 gange/år max. Har fundet en der ser fornuftig ud til ca. 6-700 hos Jula (hvis jeg husker rigtigt)
Jeg tror ikke, at selve vinkelsliberen har så stor betydning, da det er fræsdelens konstruktion og lagring, som er vigtig. Det eneste, man en gang imellem skal gøre, er at tjekke dybdeindstillingen for de forskellige kexstørrelser.
Hej og velkommen!
Mine erfaringer med billige lamelfræsere (læs: billige maskiner generelt) er elendige.
Jeg købte en Power Craft lamelfræser før jeg købte min Bosch GFF 22 A, og disse modeller kan ikke sammenlignes.
- Anholdet var skævt støbt, så samlingen blev mærkbart skæv.
- Klingen var helt elendig, så kiksene wobblede i de fræste huller.
- Lydniveauet var så højt, at høreværn næsten ikke var nok.
- Dybdeindstillingen var forkert støbt, så man kunne ikke opnå den rette fræsedybde.
Ja, det var bare nogle ulemper ved denne maskine. Den eneste fordel var egentlig, at den var billig, men det blev jo dyrt i længden, da den var helt ubrugelig til snedkerarbejde, og jeg alligevel måtte købe den dyre, som jeg burde have købt med det samme.
Læser du lidt i værktøjsforumet, vil du snart opdage folks dårlige indstilling til billige maskiner. Jo, man kan med visse maskiner (ikke præcisionsmaskiner) købe billigt, hvis man ikke har tænkt sig at bruge dem mere end et par gange om året. Men lamelfræseren er et sådant præcisionsværktøj, der skal være godt, ellers bliver resultatet noget helt andet end tænkt, hvis man overhovedet opnår et resultat :
Lamelfræseren er jo en af de få maskiner, der ikke findes i "mellemklassen", de er enten meget billige med tilsvarende kvalitet, eller de er dyre professionelmaskiner, men disse bliver man ikke skuffet over.
Så mit råd lyder...
Føler du, at behovet er der, så køb en dyr "rigtig" maskine, er behovet der ikke, så lej en de gange, du har tænkt dig at bruge den.
Køb i hvert fald ikke en billig "noname", så garanterer jeg, at du får bedre resultater med en almindelig, hæderlig træpløk
Oj, så meget tekst det blev, jeg håber, du havde en hyggelig læsestund
Mine erfaringer med billige lamelfræsere (læs: billige maskiner generelt) er elendige.
Jeg købte en Power Craft lamelfræser før jeg købte min Bosch GFF 22 A, og disse modeller kan ikke sammenlignes.
- Anholdet var skævt støbt, så samlingen blev mærkbart skæv.
- Klingen var helt elendig, så kiksene wobblede i de fræste huller.
- Lydniveauet var så højt, at høreværn næsten ikke var nok.
- Dybdeindstillingen var forkert støbt, så man kunne ikke opnå den rette fræsedybde.
Ja, det var bare nogle ulemper ved denne maskine. Den eneste fordel var egentlig, at den var billig, men det blev jo dyrt i længden, da den var helt ubrugelig til snedkerarbejde, og jeg alligevel måtte købe den dyre, som jeg burde have købt med det samme.
Læser du lidt i værktøjsforumet, vil du snart opdage folks dårlige indstilling til billige maskiner. Jo, man kan med visse maskiner (ikke præcisionsmaskiner) købe billigt, hvis man ikke har tænkt sig at bruge dem mere end et par gange om året. Men lamelfræseren er et sådant præcisionsværktøj, der skal være godt, ellers bliver resultatet noget helt andet end tænkt, hvis man overhovedet opnår et resultat :
Lamelfræseren er jo en af de få maskiner, der ikke findes i "mellemklassen", de er enten meget billige med tilsvarende kvalitet, eller de er dyre professionelmaskiner, men disse bliver man ikke skuffet over.
Så mit råd lyder...
Føler du, at behovet er der, så køb en dyr "rigtig" maskine, er behovet der ikke, så lej en de gange, du har tænkt dig at bruge den.
Køb i hvert fald ikke en billig "noname", så garanterer jeg, at du får bedre resultater med en almindelig, hæderlig træpløk
Oj, så meget tekst det blev, jeg håber, du havde en hyggelig læsestund
Kiggede rundt på internettet for at se, om LUX-tillægget jeg købte stadig var tilgængeligt, men fandt ikke den model. Den kan nok være blevet udkonkurreret af de billige komplette maskiner. Jeg fandt en form for fræser hos virksomheden, der fremstiller den, men den lignede ikke min tillæg, den jeg har ligner de almindelige lamelfræser. Notering omkring kvalitet: Den giver samme resultat som en professionel maskine, da vi sammenlignede med den, som min svoger har i snedkeriet, ganske vist var den maskine allerede 5 år gammel. Det, der adskiller sig, er, at en "rigtig" maskine er meget nemmere at ændre vinkler på, og at den har en bedre justering af fræsedybden. Så hvis man bruger maskinen ofte og ofte skifter mellem forskellige kexstørrelser, ville jeg vælge en dyrere maskine. Men til hjemmebrug en gang om måneden fungerer tillægget perfekt.
Så på en hjemmeside, at SKIL har en lamelfræser,http://www.skileurope.com/sv/produc...model_popup.php?productgroup=18&product=0 er der nogen, der har erfaring eller har set den i virkeligheden? Burde være i mellemprisklassen.
Mvh Jante
Mvh Jante
Klik her for at svare