Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Hvis jeg skal samle træplader med hinanden, virker chip/kiks som det bedste.
Jeg har ingen fræser, og det virker lidt ekstravagant at købe en sådan for de få opgaver, jeg skal lave.
Jeg så i dag hos Hornbach, at de havde to modeller/jigs, som man bruger med andre maskiner. En til vinkelsliber/kap og en til boremaskine.
Er der nogen, der har erfaring og en mening om disse ting?
Jeg indser, at det ikke er lige så godt som med en rigtig fræser, men det er som sagt ikke aktuelt at købe en sådan.
Jeg overvejer, om det er bedre at bruge dyvler eller en anden metode, hellere end at bruge sådanne jigs.
//Mats
Jeg har ingen fræser, og det virker lidt ekstravagant at købe en sådan for de få opgaver, jeg skal lave.
Jeg så i dag hos Hornbach, at de havde to modeller/jigs, som man bruger med andre maskiner. En til vinkelsliber/kap og en til boremaskine.
Er der nogen, der har erfaring og en mening om disse ting?
Jeg indser, at det ikke er lige så godt som med en rigtig fræser, men det er som sagt ikke aktuelt at købe en sådan.
Jeg overvejer, om det er bedre at bruge dyvler eller en anden metode, hellere end at bruge sådanne jigs.
//Mats
Har engang testet sådan et tilbehør til vinkelsliber, og det blev ikke meget godt resultat med den. Plugning bliver meget bedre.
Indkøb af lamelfræs var udelukket, men du kan måske låne/leje en?
Tror plugning er det bedste ellers, hvis man bruger lidt tid på det, får man næsten samme fine resultat som ved kexning.
Til sidst vil jeg bare advare mod budget-lamelfræserne, de er ubrugelige!!! Anholdet er skævt, så resultatet bliver katastrofalt.
Indkøb af lamelfræs var udelukket, men du kan måske låne/leje en?
Tror plugning er det bedste ellers, hvis man bruger lidt tid på det, får man næsten samme fine resultat som ved kexning.
Til sidst vil jeg bare advare mod budget-lamelfræserne, de er ubrugelige!!! Anholdet er skævt, så resultatet bliver katastrofalt.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Jo jeg mistænkte dette!elof sagde:Har en gang i tiden testet et sådant tilbehør for vinkelsliber, og det blev ikke videre godt resultat med den. Plugging bliver meget bedre.
Indkøb af lamelfræser var udelukket, men du kan måske låne/leje en?
Tror plugging er det bedste ellers, hvis man bruger lidt tid på det, så får man næsten samme fine resultat som med ved keksning.
Til sidst vil jeg bare advare mod budget-lamelfræserne, disse er ubrugelige!!! Anholdet er skævt, så resultatet bliver en katastrofe.
Skal se om jeg kan leje en. Bør jo findes nogen i GBG som har.
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Jeg har jo en overfræser. En grøn Bosch.
Kan man bruge den?
Mats
Kan man bruge den?
Mats
Ja, der findes sæt til håndoverfræseren, så den fungerer som lamelfræser.
Clas Ohlson har et sæt (30-9146), der koster 299 kr. Har selv ikke testet dette, men måske er der nogen anden her, der har?

Men plugggning fungerer jo ellers fint.
Clas Ohlson har et sæt (30-9146), der koster 299 kr. Har selv ikke testet dette, men måske er der nogen anden her, der har?

Men plugggning fungerer jo ellers fint.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
elof sagde:
Sad netop og kiggede på Classes ting. Vi får se, om der er nogen, der har erfaring med det.
Det der med plugning føles som om, det er lidt besværligt, når man ikke er vant til det. Jeg har plugget før, i skolen (=geologisk tidsalder) Så det kan jo blive interessant.
Jeg arbejder på en egetræsplade, som skal ligge ovenpå en hylde, jeg har bygget ved trappen. Det er lidt synd at øve (misse) på den dyre plade.
Mats
Hvis jeg har tolket dig rigtigt, drejer det sig om to plader, der skal forbindes sammen til én lang?
I så fald er plugning meget enkelt
- Sørg for at have to lige, rene snit
- Bor pluggende huller i det ene stykke (antal plugs og dimension afhænger af arbejdsstykket)
- Brug markeringsstifter, som du sætter i de borede huller
- Læg pladerne på en jævn overflade og pres dem sammen som de skal være
- Bor ved markeringerne (bor med centerspids er meget godt)
- Lim hullerne og de modstående flader
- Sæt stykkerne i spænd, har du ikke lange nok tvinger/knektar, så brug spændebånd eller lignende.
Held og lykke
I så fald er plugning meget enkelt
- Sørg for at have to lige, rene snit
- Bor pluggende huller i det ene stykke (antal plugs og dimension afhænger af arbejdsstykket)
- Brug markeringsstifter, som du sætter i de borede huller
- Læg pladerne på en jævn overflade og pres dem sammen som de skal være
- Bor ved markeringerne (bor med centerspids er meget godt)
- Lim hullerne og de modstående flader
- Sæt stykkerne i spænd, har du ikke lange nok tvinger/knektar, så brug spændebånd eller lignende.
Held og lykke
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Jeg skal sammensætte dem i 90* vinkel. Det er 27 mm tykke og ca. 300 brede plader.
Desuden står der en stolpe midt i samlingen, som holder en bjælke oppe.
Det kunne jo have været en lettere førstegangsopgave.
Mats
Desuden står der en stolpe midt i samlingen, som holder en bjælke oppe.
Det kunne jo have været en lettere førstegangsopgave.
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Må tage dette op igen.
Noget jeg tænker over. Hvorfor bruger man lameller i stedet for plugs?
1) Er lameller en nyere opfindelse?
2) Er lameller mere tilgivende, hvis man misser lidt i sidled. Eller rettere sagt, man behøver ikke at være så præcis i sidled?
3) Hvorfor ellers bruge det?
I øvrigt var jeg og kiggede på Bauhaus i dag. De havde en lamelfræser, Alpha Tool, til 400:--. Den føltes som sagt lidt slatten.
Hvad er vigtigt at tænke på, hvis jeg skal lime plader sammen, lamel eller plug?
Mats
Noget jeg tænker over. Hvorfor bruger man lameller i stedet for plugs?
1) Er lameller en nyere opfindelse?
2) Er lameller mere tilgivende, hvis man misser lidt i sidled. Eller rettere sagt, man behøver ikke at være så præcis i sidled?
3) Hvorfor ellers bruge det?
I øvrigt var jeg og kiggede på Bauhaus i dag. De havde en lamelfræser, Alpha Tool, til 400:--. Den føltes som sagt lidt slatten.
Hvad er vigtigt at tænke på, hvis jeg skal lime plader sammen, lamel eller plug?
Mats
Jeg fortsætter med at svare 
Fordelen ved at bruge lamel-kiks ("kiks") sammenlignet med dyvel er, mener jeg, at samlingen bliver mere stabil, men frem for alt at det er lettere at opnå et godt resultat.
Hvis man har en god lamelfræs, er det næsten en bedrift at mislykkes
Nej, men dyvlerne bliver meget lettere skæve og vinder. Desuden er den ~30-40mm lange dyvel meget svær at påvirke, hvis man ikke har boret helt vinkelret mod stykket, hvilket kan føre til et lidt dårligere resultat, end man havde forventet.
Lamelkiksene er ikke kun der for at justere stykkerne, mens limet tørrer...nej, de er fremstillet, så når de kommer i kontakt med lim, svulmer de i deres trange huller og forstærker derved samlingen. Det er derfor vigtigt at opbevare kiksene tørt, ellers kan man få problemer med at få dem ned i hullerne. Jeg har engang brugt udtrykket, at de suger vand som en tampon :
måske passer det ikke helt, men du forstår cirka hvad jeg mener 
Konklusionen bliver altså, at brugen af lamelkiks giver på kortere tid en flottere og mere holdbar samling, selvom dyvlerne nogle gange har deres fordele, men det er en anden historie
/AB
Fordelen ved at bruge lamel-kiks ("kiks") sammenlignet med dyvel er, mener jeg, at samlingen bliver mere stabil, men frem for alt at det er lettere at opnå et godt resultat.
Hvis man har en god lamelfræs, er det næsten en bedrift at mislykkes
Lamelkiksene er ikke kun der for at justere stykkerne, mens limet tørrer...nej, de er fremstillet, så når de kommer i kontakt med lim, svulmer de i deres trange huller og forstærker derved samlingen. Det er derfor vigtigt at opbevare kiksene tørt, ellers kan man få problemer med at få dem ned i hullerne. Jeg har engang brugt udtrykket, at de suger vand som en tampon :
Konklusionen bliver altså, at brugen af lamelkiks giver på kortere tid en flottere og mere holdbar samling, selvom dyvlerne nogle gange har deres fordele, men det er en anden historie
/AB
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Mistænkte dette.
Klemte lidt på Classes fræsmojjang i dag. Den så gedigen ud. Trækasse og alt.
Derimod stod der ikke, hvordan det var tænkt at bruge den. Jeg formoder, at man indstiller den rigtige højde på overfræseren, og fræser lige ind.
Hvordan man skal styre i sideled ved jeg ikke. Måske med parallelanslaget.
Hvordan styrer man en lamelfræser, så den ikke vandrer i sideled?
Så en fyr bruge en lamelfræser i Timells program for nogle år siden. Dengang var det ikke aktuelt at bruge sådan en, så jeg lagde ikke mærke til, hvordan han gjorde.
Mats
Klemte lidt på Classes fræsmojjang i dag. Den så gedigen ud. Trækasse og alt.
Derimod stod der ikke, hvordan det var tænkt at bruge den. Jeg formoder, at man indstiller den rigtige højde på overfræseren, og fræser lige ind.
Hvordan man skal styre i sideled ved jeg ikke. Måske med parallelanslaget.
Hvordan styrer man en lamelfræser, så den ikke vandrer i sideled?
Så en fyr bruge en lamelfræser i Timells program for nogle år siden. Dengang var det ikke aktuelt at bruge sådan en, så jeg lagde ikke mærke til, hvordan han gjorde.
Mats
Hvordan du styrer lamelfræseren.....
Fræseren har en markering for klingens centrum, som du sætter mod der, hvor bispens midtpunkt skal havne. Skal du sammenføje to plader, lægger du ganske enkelt pladerne sammen, som de skal sidde, og trækker en streg over fugen, hvor bispens centrum skal havne. Derefter fræser du hver side ved markeringerne, og så er det klart!
(Jeg roder det måske kun til med mine indviklede beskrivelser :
)
På min fræser (Bosch GFF 22 A) er der en gummibeskyttelse på anslagsfladen, som øger friktionen og hjælper fræseren med at blive i ro under fræsningen. Jeg har aldrig oplevet, at fræseren vil skride til siden; den bliver pænt på sin plads
På Bosch og Makitas lamelfræsere (ved ikke om nogen andre har det) er der et justerbart anslag, som letter fræsningen. Du kan altså indstille afstanden i højden fra kant til sporet på en nemmere måde.
Håber jeg klared nogle spørgsmålstegn

Fræseren har en markering for klingens centrum, som du sætter mod der, hvor bispens midtpunkt skal havne. Skal du sammenføje to plader, lægger du ganske enkelt pladerne sammen, som de skal sidde, og trækker en streg over fugen, hvor bispens centrum skal havne. Derefter fræser du hver side ved markeringerne, og så er det klart!
(Jeg roder det måske kun til med mine indviklede beskrivelser :
På min fræser (Bosch GFF 22 A) er der en gummibeskyttelse på anslagsfladen, som øger friktionen og hjælper fræseren med at blive i ro under fræsningen. Jeg har aldrig oplevet, at fræseren vil skride til siden; den bliver pænt på sin plads
På Bosch og Makitas lamelfræsere (ved ikke om nogen andre har det) er der et justerbart anslag, som letter fræsningen. Du kan altså indstille afstanden i højden fra kant til sporet på en nemmere måde.
Håber jeg klared nogle spørgsmålstegn
Hvis du kigger i bosch-fræserens manual, findes der ret gode billeder på, hvordan man kan anvende og indstille lamelfræseren.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Det ekstra anslag, jeg nævnte tidligere, er det, som bruges på bl.a. billede B, D og F
/AB
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...lication/pdf&download=3609929471_0405.pdf
Det ekstra anslag, jeg nævnte tidligere, er det, som bruges på bl.a. billede B, D og F
/AB