Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Absolut, men føles som det er at bede om problemer. Krængl ikke til det.
Nja det er snarere en innovativ løsning for at mindske energianvendelse. Gør man det rigtigt bliver det ingen problemer. Gør man det ikke bliver det ingen besparelse.

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Skal huset ikke være tilsluttet elnettet?
Jo det skal det men en tanke er at det skal kunne leve videre selv om nettet forsvinder!

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Nja det er snarere en innovativ løsning for at reducere energiforbruget. Gør man det rigtigt, bliver det ingen problemer. Gør man det ikke, bliver det ingen besparelse.
Er det altså et køleskab i en uisoleret niche i væggen, som er besparelsen? Den mulige energibesparelse er en del af de 200 kwh/år, som skabet forbruger, som bliver til varme.

Ulltand Ulltand sagde:
Jo det ska det men en tanke är att det skal kunne leve videre, selvom nettet forsvinder!
Kamin måske?

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Kamin måske?
Yes det bliver et must!

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Yes det bliver et must!
Så behøver du ikke 500 mm i væggene. Så får du tænde en brænde med tændved ad gangen:)

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Er det altså et køleskab i en uisoleret niche i væggen, som er besparelsen? Den mulige energibesparelse er en del af de 200 kwh/år, som skabet forbruger, som bliver til varme.
Nej, ikke helt sådan. Der er en værdi i, at køleskabet fungerer selv uden strøm fra december til april.

Køleskabet kører også på ren elenergi, så varmetilskuddet bliver en 1/4 del af det, jeg får fra varmepumpen. Altså 4 gange dyrere.

N nybyggarn3 sagde:
Då behöver du inga 500 mm i væggene. Då får du tænde en braser med tændtræ ad gangen:)
Kan gå ned til 300 mm hvis jeg kan bruge rigtig brænde :)

Ulltand Ulltand sagde:
Nej, ikke helt sådan. Der er en værdi i, at køleskabet fungerer selv uden strøm fra december til april.

Køleskabet kører også på ren elenergi, så varmebidraget bliver en 1/4 del af det, jeg får fra varmepumpen. Altså 4 gange dyrere.
Så er der måske 150 kwh per år i tab i køleskabet tilbage. Lad os sige, at det er muligt at spare halvdelen, så er gevinsten 75. Risikoen er, at du bygger en kuldebro, der øger forbruget mere, end du sparer.

• Synes
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Så er der måske 150 kwh per år tilbage i tab i køleskabet. Sig, at det er muligt at spare halvdelen, så er gevinsten 75. Risikoen er, at det at bygge en kuldebro ind øger forbruget mere, end du sparer.
Risikoen for at bygge en kuldebro ind findes kun, hvis man laver fejl, ikke? Jeg forudsætter i min idé, at man gør det rigtigt.

Gevinsten er ikke bare en energibesparelse, men også et betydeligt mindre behov for, at elnettet fungerer halvdelen af året, lidt prepping-agtigt.

Ulltand Ulltand sagde:
Risikoen for at bygge en kuldebro findes jo kun, hvis man gør det forkert? Jeg forudsætter i min idé, at man gør det rigtigt
Har du tænkt dig at udføre bygningsarbejdet selv? Har du erfaring og viden?

Ulltand Ulltand sagde:
Risikoen for at bygge en kuldebro opstår kun, hvis man gør noget forkert? Jeg antager i min idé, at man gør det rigtigt.

Gevinsten er ikke blot en energibesparelse, men også et betydeligt mindre behov for, at elnettet fungerer, lidt prepping.
For at undgå en kuldebro skal du have 500mm på siderne og døren, eller tilsvarende af andet materiale. Og en dør helt uden tab. Ellers vil det tage af de ca. 75 kwh per år, som kan spares.

Preppingdelen er interessant, men hvad nu hvis krigen eller krisen kommer i sommersæsonen. Måske kan en jordkælder være et alternativ?

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 sagde:
Skal du undgå kuldebro, skal du have 500mm på siderne og døren, eller tilsvarende af andet materiale. Og en dør helt uden tab. Ellers vil det tage af de ca. 75 kWh per år, der kan spares.

Prepper-delen er interessant, men hvad nu hvis krigen eller krisen kommer om sommeren. Måske kan en jordkælder være et alternativ?
Det er det, der er pointen med at bygge køleskabet ind i væggen. Isoleringen på siderne er jo allerede i væggen!

Døren er som et almindeligt køleskab, 6 C på indersiden og stuetemperatur på ydersiden.

Bagsiden mod ydervæggen er den, der giver fri køling fra december til april.

I sommerhalvåret er der god adgang til el fra solcellerne på taget til at køre køleskabet på kompressorkøling.

Rejäl sagde:
500mm på døren, hvor har du fået dette fra?
Har da aldrig set en dør så tyk i et passivhus😉
Sandt. Men døren er sandsynligvis et svagt punkt i skallen.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.