23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
Er det altså et køleskab i en uisoleret niche i væggen, som er besparelsen? Den mulige energibesparelse er en del af de 200 kwh/år, som skabet forbruger, som bliver til varme.Ulltand sagde:
Nej, ikke helt sådan. Der er en værdi i, at køleskabet fungerer selv uden strøm fra december til april.N nybyggarn3 sagde:
Køleskabet kører også på ren elenergi, så varmetilskuddet bliver en 1/4 del af det, jeg får fra varmepumpen. Altså 4 gange dyrere.
Så er der måske 150 kwh per år i tab i køleskabet tilbage. Lad os sige, at det er muligt at spare halvdelen, så er gevinsten 75. Risikoen er, at du bygger en kuldebro, der øger forbruget mere, end du sparer.Ulltand sagde:
Risikoen for at bygge en kuldebro ind findes kun, hvis man laver fejl, ikke? Jeg forudsætter i min idé, at man gør det rigtigt.N nybyggarn3 sagde:
Gevinsten er ikke bare en energibesparelse, men også et betydeligt mindre behov for, at elnettet fungerer halvdelen af året, lidt prepping-agtigt.
For at undgå en kuldebro skal du have 500mm på siderne og døren, eller tilsvarende af andet materiale. Og en dør helt uden tab. Ellers vil det tage af de ca. 75 kwh per år, som kan spares.Ulltand sagde:
Preppingdelen er interessant, men hvad nu hvis krigen eller krisen kommer i sommersæsonen. Måske kan en jordkælder være et alternativ?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 300 indlæg
Sjov idé alligevel, selvom jeg ville have foretrukket en økonomisk køl/frys inde og bygge, så man har mulighed for en passiv sval, oldschool style.
Bosch har en køl/frys kombi, der bruger 104kWh per år
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Bosch har en køl/frys kombi, der bruger 104kWh per år
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Det er det, der er pointen med at bygge køleskabet ind i væggen. Isoleringen på siderne er jo allerede i væggen!N nybyggarn3 sagde:Skal du undgå kuldebro, skal du have 500mm på siderne og døren, eller tilsvarende af andet materiale. Og en dør helt uden tab. Ellers vil det tage af de ca. 75 kWh per år, der kan spares.
Prepper-delen er interessant, men hvad nu hvis krigen eller krisen kommer om sommeren. Måske kan en jordkælder være et alternativ?
Døren er som et almindeligt køleskab, 6 C på indersiden og stuetemperatur på ydersiden.
Bagsiden mod ydervæggen er den, der giver fri køling fra december til april.
I sommerhalvåret er der god adgang til el fra solcellerne på taget til at køre køleskabet på kompressorkøling.