O oliven1 sagde:
de går men det är inte rimligt, blir inte mycket kvar.
Den opfattelse deler jeg.

Hvor mange energisnåle træhuse har du bygget?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:

Hvor mange energibesparende tømmerhuse har du bygget?
Spørgsmålet er vel, hvor mange passiv- eller nulenergihuse er bygget af tømmerstokke, jeg gætter meget få…

• Synes
oliven1
  • Laddar…
O
F fribygg sagde:

Hvor mange energibesparende tømmerhuse har du bygget?
ingen, men det er jo ikke tømringen i sig, der er energibesparende på nogen måde.

utan tømringen vil kun fungere som beklædningselement på stommen som er lavenergi.
så kunne montere tømmer udenpå hvilket som helst hus af dem jeg har bygget.

O
Rejäl sagde:
Spørgsmålet er vel, hvor mange passiv- eller nulenergihuse er bygget af tømmerstokke, jeg gætter på meget få...
ville sige, at du har helt ret der.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
inga, men det er jo ikke tømret i sig selv der er energieffektivt på nogen måde.

men tømret vil kun fungere som beklædningselement på rammen som er lavenergi.
så kunne montere tømmer udenpå hvilket hus af dem jeg har bygget som helst.
Du har åbenbart ikke læst tråden endnu, ingen hævder at halvtømret som TS har til hensigt at bruge er energieffektivt.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg sagde:
Du har tilsyneladende ikke læst tråden endnu, ingen påstår, at halvtræet som TS har til hensigt at bruge er energibesparende.
har du bygget et eneste nulenergi/pasivhus?

O oliven1 sagde:
har du byggt ett enda nollenergi/passivhus?
Jeg har privat bygget et par energivenlige træhuse, og traditionelt Attefallshus med regilstolpe. Jeg opfatter, at det er et enkelt småhus i Attefallsstørrelse, som TS overvejer, og undlader at nævne, hvad jeg har været med i erhvervsmæssigt, da det ikke har nogen relevans for spørgsmålet i tråden.

Har du @oliven1 bygget noget som helst energivenligt hus i Attefallsstørrelse? Eller har du måske erfaring med Nulenergihuse?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg sagde:
Jeg har privat bygget et par energibesparende træhuse, og traditionelt Attefallshus med regelstolpe. Jeg opfatter, at det er et enkelt hus i Attefallsstørrelse, som TS overvejer, og undlader at nævne, hvad jeg har deltaget i professionelt, da det ikke har nogen relevans for spørgsmålet i tråden.

Har du @oliven1 bygget noget enkelt energibesparende hus i Attefallsstørrelse? Eller har du måske erfaring med Nuleenergi-huse?
har bygget utroligt mange kvm lavenergihuse som passivhus og nuleenergihuse.
løsningerne for et stort hus på 10.000kvm og et på 100kvm er præcis de samme.

kan man bygge det ene så kan man det andet.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Er der større varmetab fra en velisoleret plade på jord med gulvvarme end fra et bjælkelag på stolper som TS overvejer?
Vil mene, at bjælkelaget på stolper bør have større varmetab. Årsagen er, at der cirkulerer luft under bjælkelaget, som er koldere end jordens grundtemperatur.

O
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Jeg vil påstå, at bjælkelaget på sokkel bør have større varmetab. Årsagen er, at der cirkulerer luft under bjælkelaget, som er koldere end jordens grundtemperatur.
bjælkelag på sokkel kan aldrig løse et lavenergi hus med.
det skal være en bundplade på jorden, så du kan regne inertien fra jorden.

en kold vinterdag med -16 grader udenfor ville jo betyde, at man har -16 grader under huset

O oliven1 sagde:
bjælkelag på plint går aldrig at løse et lavenergihus med.
skal være plade på jord så du kan regne trægheden fra jorden med.

en kold vinterdag med -16 grader udenfor ville jo betyde, at man har -16 grader under huset
Afhænger det ikke af geografisk placering?

• Synes
Ulltand og 1 anden
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
har bygget utroligt mange kvm lavenergihuse som passivhuse og nulenergihuse.
løsningerne for et stort hus på 10 000kvm og et på 100kvm er nøjagtig de samme.

kan man bygge det ene så kan man det andet.
Husk at bare fordi du har bygget masser af lavenergihuse, betyder det ikke, at du automatisk har ret. Det er stadig muligt at bygge i mange forskellige varianter, man skal bare have styr på grundfysikken og målet.

For nogle år siden ~10 var det lidt halvbesværligt at finde gode leverandører til komponenter for lavenergihuse. I dag er det temmelig enkelt at finde passivhus vinduer og døre. Selvom pæne døre i den rette stil kan være svære. Der kan man med fordel bygge en kold forstue som sluse.

• Synes
Ulltand og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
jeg har bygget op mod 40 000 kvm opdelt i forskellige størrelser fra et par 100 kvm op til over 12 000 kvm store bygninger
Du mener måske, at du fagligt har været involveret i 40 000 m2? Er dine faglige erfaringer med store byggerier relevante for tråden, der handler om en tænkt sommerhus, Attefallsstor, Nulenergihus og med halvtræfacade, kan du anvende dine erfaringer på den størrelse af bygning TS overvejer, eller tænker du fastholde i, at det ikke går at bygge med træ?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
etagedæk på plint kan aldrig løse et lavenergihus med.
det må være plade på jord, så du kan regne hjem tregheden fra jorden.

Absolut, men det kan stadig løses. Det vil da være lignende forudsætninger for gulvet som for væggen.
Jordens treghed spiller ikke en kritisk rolle, selvom det er rarere med nogle plusgrader end minus.

Hvis man vil bygge på et klippefremspring uden at lave en høj af grus rundt om huset, foreslår jeg stadig, at man først bygger en mur eller lignende og derefter jævner og isolerer indvendigt. Det er klart unødvendigt med kold træk under etagedækket.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
bjælkelag på piller kan aldrig løse et lavenergihus med.
Sparer denne udtalelse til fremtiden.
TS eller et andet bygge vil vel engang blive klassificeret og godkendt som lavenergihus og dermed bevise, at det er muligt at bygge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.