23,450 læst ·
260 svar
23k læst
260 svar
Nulenergi Attefall. Hvordan ville I have gjort?
ingen, men det er jo ikke tømringen i sig, der er energibesparende på nogen måde.F fribygg sagde:
utan tømringen vil kun fungere som beklædningselement på stommen som er lavenergi.
så kunne montere tømmer udenpå hvilket som helst hus af dem jeg har bygget.
Du har åbenbart ikke læst tråden endnu, ingen hævder at halvtømret som TS har til hensigt at bruge er energieffektivt.O oliven1 sagde:
Jeg har privat bygget et par energivenlige træhuse, og traditionelt Attefallshus med regilstolpe. Jeg opfatter, at det er et enkelt småhus i Attefallsstørrelse, som TS overvejer, og undlader at nævne, hvad jeg har været med i erhvervsmæssigt, da det ikke har nogen relevans for spørgsmålet i tråden.O oliven1 sagde:
Har du @oliven1 bygget noget som helst energivenligt hus i Attefallsstørrelse? Eller har du måske erfaring med Nulenergihuse?
har bygget utroligt mange kvm lavenergihuse som passivhus og nuleenergihuse.F fribygg sagde:Jeg har privat bygget et par energibesparende træhuse, og traditionelt Attefallshus med regelstolpe. Jeg opfatter, at det er et enkelt hus i Attefallsstørrelse, som TS overvejer, og undlader at nævne, hvad jeg har deltaget i professionelt, da det ikke har nogen relevans for spørgsmålet i tråden.
Har du @oliven1 bygget noget enkelt energibesparende hus i Attefallsstørrelse? Eller har du måske erfaring med Nuleenergi-huse?
løsningerne for et stort hus på 10.000kvm og et på 100kvm er præcis de samme.
kan man bygge det ene så kan man det andet.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
bjælkelag på sokkel kan aldrig løse et lavenergi hus med.Johannes Carlsson sagde:
det skal være en bundplade på jorden, så du kan regne inertien fra jorden.
en kold vinterdag med -16 grader udenfor ville jo betyde, at man har -16 grader under huset
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Husk at bare fordi du har bygget masser af lavenergihuse, betyder det ikke, at du automatisk har ret. Det er stadig muligt at bygge i mange forskellige varianter, man skal bare have styr på grundfysikken og målet.O oliven1 sagde:
For nogle år siden ~10 var det lidt halvbesværligt at finde gode leverandører til komponenter for lavenergihuse. I dag er det temmelig enkelt at finde passivhus vinduer og døre. Selvom pæne døre i den rette stil kan være svære. Der kan man med fordel bygge en kold forstue som sluse.
Du mener måske, at du fagligt har været involveret i 40 000 m2? Er dine faglige erfaringer med store byggerier relevante for tråden, der handler om en tænkt sommerhus, Attefallsstor, Nulenergihus og med halvtræfacade, kan du anvende dine erfaringer på den størrelse af bygning TS overvejer, eller tænker du fastholde i, at det ikke går at bygge med træ?O oliven1 sagde:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 299 indlæg
Absolut, men det kan stadig løses. Det vil da være lignende forudsætninger for gulvet som for væggen.O oliven1 sagde:
Jordens treghed spiller ikke en kritisk rolle, selvom det er rarere med nogle plusgrader end minus.
Hvis man vil bygge på et klippefremspring uden at lave en høj af grus rundt om huset, foreslår jeg stadig, at man først bygger en mur eller lignende og derefter jævner og isolerer indvendigt. Det er klart unødvendigt med kold træk under etagedækket.