9,153 læst ·
13 svar
9k læst
13 svar
Nogen der har testet udendørsgips - indendørs?
Der findes jo 9mm udendørs gips, men hvad sker der, hvis man bruger det indendørs?
Jeg ringede og spurgte en sælger for et stykke tid siden, og han vidste ikke, om behandlingen i pladen lugter, og han sagde, at bogstaverne påtrykt går gennem tapetseringen. Men, så indrømmede han, at man måske kunne male hele pladen og derefter bruge den... Med en vis usikkerhed...
Desværre har fabrikken ferie nu, så jeg kunne ikke bede om at tale med en tekniker.
Nogen der har prøvet at bruge udendørs gips til almindelig brug indendørs?
Jeg ringede og spurgte en sælger for et stykke tid siden, og han vidste ikke, om behandlingen i pladen lugter, og han sagde, at bogstaverne påtrykt går gennem tapetseringen. Men, så indrømmede han, at man måske kunne male hele pladen og derefter bruge den... Med en vis usikkerhed...
Desværre har fabrikken ferie nu, så jeg kunne ikke bede om at tale med en tekniker.
Nogen der har prøvet at bruge udendørs gips til almindelig brug indendørs?
Har testet af samme grund som dig. Fik også infoen om den vokset overflade. Malede en gang med billig hvid loftmaling og en gang med brudt farve (æggehvid) af god kvalitet. Alt har dog fungeret godt ... endnu, efter ca en måned! Den som lever får ser!
Ja, almindelig oliefarve eller andre spærrende malinger mod nikotin og meget andet burde jo virke, synes jeg. Men har iøvrigt ingen erfaring med at male på voks men...
Nu har jeg dog købt spånplader i stedet, men det er ikke for sent at ændre... heh
Nu har jeg dog købt spånplader i stedet, men det er ikke for sent at ændre... heh
Fik e-mail svar fra Norgips Svenska AB:
link til den hvide skive; http://www.norgips.se/index0,698.htmVi har to udvendige gipsskiver. Dels den vi kalder GUX (rødlig) og den vi kalder weather board (hvid)
Du kan bruge GUX indendørs, MEN overfladen er belagt med et plastmateriale, hvilket gør at vedhæftningen på denne kan blive dårligere.
Jeg ville tro, at hvis du sørger for at bruge en god hæftgrund, så vil det nok ikke være noget problem.
Du kan også bruge Weather board indendørs. Denne skive er belagt med glasfiber, så den kan du male på uden problemer. Det er som at male på glasfibervæv.
Senest redigeret:
Hvordan blev det?
Jeg overvejer at bruge udendørs gips i ovenlysvinduets indfatning, netop fordi 12,5 mm gips ikke passer i sporene i vindueskarmen, det går typisk maks ind 10-11 mm.
Men jeg skal jo kunne spartle lidt og male senere på gipsen.
Jeg overvejer at bruge udendørs gips i ovenlysvinduets indfatning, netop fordi 12,5 mm gips ikke passer i sporene i vindueskarmen, det går typisk maks ind 10-11 mm.
Men jeg skal jo kunne spartle lidt og male senere på gipsen.
Jeg fandt for øvrigt lige fermacell 10 mm fibergips.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gipsskivor/fibergips-fermacell-10mm-005386293
Det er måske et sikrere kort.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...gipsskivor/fibergips-fermacell-10mm-005386293
Det er måske et sikrere kort.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,008 indlæg
Klik her for at svare