Jeg skal bygge en tilbygning med pulttag ud fra gavlen på huset.

Jeg er nok på det rene med alle trin undtagen lige niveauet på indvendigt loft i forhold til remmen takket være træguiden osv.

Jeg vil sætte 220 dimensioner på tagbjælkerne. Spontant tænker jeg, at man lægger reglar i dimensionen...45x70 ??? på remmen vinkelret ind mod huset (240cm), som man så sætter lægter under. Indvendigt loftsniveau vil derefter være nogle cm under overkanten af remmen. Samtidig synes jeg, at dette giver meget lidt plads til tagisolering nærmest remmen.

220-luftspalte-skråskæring=>12-15cm isolering maks...Måske er det ok, da det er den sidste lille del...

Det er værd at bemærke, at jeg ikke har meget spillerum i højden, da jeg tænker mig 14 graders taghældning og mindst 220cm i loftshøjde (gammelt hus, så det er 220 i loftshøjde som standard i de øvrige rum).

Diagram over konstruktion af et pulpettak med en understøttende søjle og skråt tag, hvor den indre taghøjde diskuteres i relation til hammarbandet.

Jeg synes det lyder helt ok. 12-15 cm isolering er jo ikke supergodt, men stadig ikke specielt dårligt, det handler jo desuden om et meget kort stykke.

Det eneste, jeg reagerer på, er 45x70 som loftet skal hænge i? Det føles umiddelbart meget spinkelt, men det afhænger også af, hvor langt det er, og hvad du skal have som loftsbeklædning. Hvis det er et glat gipsloft, du vil have, så skal du nok gå lidt op i dimension. Du kan måske forankre 45x70 med lodrette regler til dine loftsbjælker, så klarer du dig sikkert også med 45x70.

vi snakker 240cm spændvidde på tagspærrene som jeg fæster tinnertaget i. Jeg kan selvfølgelig snappe op disse. Vil jo ikke være begrænset i hvilken type af tag jeg kan sætte. Skal man gå så højt som 145ere måske?

Arne999 sagde:
vi snakker 240 cm spændvidde på tagreglerne som jeg fæstner tinnertaket i. Jeg kan selvfølgelig snuppe op disse. Vil jo ikke være begrænset i hvilken type af tag jeg kan sætte. Skal man gå så højt som 145'ere måske?
Jeg ved faktisk ikke rigtig, hvad der kræves. Det var mere en følelse, at det blev lidt svagt med 45x70. Jeg ville nok gå på mindst 45x120 med den spændvidde.

Jeg har omtrent 3 meters spændvidde, og har lagt 45x95 som tagspær, cc600. Det er tilstrækkeligt stabilt for mig, selvom man kan få det til at bevæge sig lidt, hvis man hænger sig i det, men 45x70 er nok at tage lidt i underkanten.

ok kør på 120er, finns ingen anledning at spare :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.