Jo, jeg vil nok bruge dorocell, netop fordi jeg får gode priser direkte fra fabrikken, som ligger i nærheden af, hvor jeg bor.
Men desværre gik jeg glip af den fantastiske grund, jeg skulle bygge på. Det var en masse naboer, der begyndte at skændes præcis, da vi skulle skrive købsaftalen under.... så nu leder jeg efter en ny grund, men eftersom jeg er ret kræsen med beliggenheden, ser det ud til at tage et stykke tid.
Men jeg ser frem til at bygge med dorocell, når det bliver tid:)
Jeg får måske hyre dig, Tyresö, når det bliver tid?:)
Du trænger nok til at indånde lidt frisk nordsvensk luft i stedet for de der udstødningsgasser i sthlm:P

Tyresö
imported_jo sagde:
men ser frem til at bygge med dorocell når det bliver til noget:)
Jeg må måske hyre dig, Tyresö, når det bliver tid?:)
Du trænger nok til at indånde lidt frisk nordsvensk luft i stedet for de der udstødningsgasser i sthlm:P
Jo da, jeg har også været oppe i Åre for en række år siden og pumpe beton i flamingovægge. 5% af mine pumpejob sker i resten af Sverige - det kan være hvor som helst.

Det eneste vigtige, du skal tænke på med betonen er: Nogle betonstationer anbefaler, at man skal bruge en reduceret 8-16 beton, hvilket resulterer i, at 8-16 stenene pakker sig på armeringsjernene, og da man ikke kan bruge vibreringsstav til denne slags støbning, bliver der en luftlomme i væggen = katastrofe!!!

Uanset hvad nogen siger, skal man ALTID bruge 0-8 beton og helst et sætmål så tæt på 200 - 220, som muligt (våd S4 eller fast S5). En tommelfingerregel for at få den rigtige støbehastighed er: helst ikke mere end 1 m støbehøjde/time, og man skal fylde på 4 omgange, inden man er oppe i fuld væghøjde.

Følger man den tommelfingerregel, bliver det ingen katastrofestøbning - med flamingoblokke, der går i stykker - hvilket resulterer i beton, der sprøjter ud over hele byggeriet.

Min højdserekord for at pumpe beton i flamingoblokke i én støbning - og med et godt resultat, er en flamingovæg, der var 6,7 m høj. Jeg måtte holde en så lav støbehøjdes-hastighed, at hele støbningen tog 10 timer - men flamingoblokkene holdt (Dorocell-blokke).

Kan ærligt indrømme, at jeg var meget skeptisk over for, om de underste flamingoblokke ville holde hele støbningen...

Ok, det ser ud som du ved, hvad du laver:)
Selv er jeg snedker og har bygget mange huse, men desværre er der ingen kunde, der har nappet på disse byggsystemer indtil videre, så jeg må vel skaffe mig erfaringen, når jeg bygger til mig selv...
Du kan vel sende PM med dine kontaktoplysninger, så kan jeg kontakte dig, når det bliver tid?

Tyresö
Desværre, dette forum må ikke fungere som opgave for iværksættere....så bliver man udelukket....
Jeg er ked af det, men jeg kan derimod via forumet forklare hvordan du skal gøre.

Tyresö,
kan du ikke fortælle lidt mere om at pumpe i Thermomur?
Hvor ofte sprækker de? Er det i så fald fordi man har gjort noget forkert?
Hvordan har folk løst ikke-retvinklede hjørner?
Er det muligt at støbe f.eks. fuldhøjdevæg og samværksdæk i én støbning? Har du gjort det?

Undskyld, mange spørgsmål, men det begynder at nærme sig en beslutning.

:)

Tyresö
Følger du bare mit råd, som jeg gav i indlæg #32

"Uanset hvad nogen siger, skal man ALTID bruge 0-8 beton og helst et sæt mål så tæt på 200 - 220 som muligt (våd S4 eller stiv S5). En tommelfingerregel for at få den rigtige støbehastighed er: helst ikke mere end 1 m støbehøjde/time, og man skal fylde på 4 omgange, inden man er oppe i fuld væghøjde".

Så er der aldrig nogen problemer.

Ikke-rettede vinkler afstives med regler, og samlingerne tætnes med fugeskum. Jeg har aldrig hørt om, hvad et "samverkansbjälklag" er - men jeg gætter på, at du mener, om det er muligt at lave en vægstøbning og en dækstøbning i én eneste støbning - ABSOLUT IKKE. Betonen i væggene skal først hærde i mindst 1 uge, før du belaster dem med betonvægten fra en dækstøbning = vægte på 40 - 80 ton for en almindelig villa.

Beton vejer 2,3 ton/m3, og dækket bør være mindst 20 cm tykt - da er det let for dig at regne ud, hvad vægten på dækket bliver.

Jeg skal sørge for at følge dine råd! :)

Tror jeg var lidt uklar angående at støbe en bue samtidig. Med jeg mener jeg et dæk som f.eks. PEVA45, der jo er understøttet cc 2m. Med den rette understøtning nedenunder kunne man måske klare at støbe dette også, tænkte jeg. Men det er måske ikke en god idé/en umulighed...

Tyresö
Undgå hvælvegodning samtidig med du støber vægge - betonen i væggene skal trods alt bære en enorm belastning fra vægten af hvælvbetonen, uanset hvor meget du stiver af. Jo alt er muligt - det er muligt at afstive vægbelastningen væk - men hvad gør du, hvis væggen styrter sammen under støbningen? Man spiller ikke hasard med sådan noget.

Roger det!!

Hejsa til alle. Måske nogen ved: 1 ton beton rækker til ?kvm frigolit "durocell", f.eks. Tak for hjælpen!

Hej,
et ton beton er vel ca. 420 liter og det går ca. 150 liter per kvm (i det mindste for Thermomur), så ca. 2,8 kvm?

imported_jo sagde:
Jo, jeg kommer nok til at bruge dorocell, netop på grund af de gode priser direkte fra fabrikken, som ligger i nærheden af hvor jeg bor.
Men desværre gik jeg glip af den kanontomt, jeg skulle bygge på, der var en masse naboer, der begyndte at skændes præcis da vi skulle skrive købekontrakten... så nu leder jeg efter en ny grund, men da jeg er ret kræsen med beliggenheden, ser det ud til at tage et stykke tid.
men ser frem til at bygge med dorocell når det bliver til noget:)
Hvordan er det gået for dig imported_jo? Har det blevet til et hus for dig?

Jeg ved, at tråden er lidt gammel, men jeg er interesseret i resultatet. Sidder selv i tidlige husbyggetanker, og denne type "Lego" som Dorocell m.fl. tilbyder, virker interessant.

Jeg blev husebygger selv, da jeg fandt den optimale måde at bygge et energibesparende løsvirkeshus på. Vi bruger en såkaldt lavenergiramme af letbjælke, type masonite. Både vægreglar og tag.

Tobias_Designer sagde:
Jeg ved, at tråden er lidt gammel, men jeg er interesseret i resultatet. Sidder selv i tidlige husbyggertanker, og denne type af "Lego" som Dorocell m.fl. tilbyder virker interessant.
Sørg for at den bygger, du bruger, er erfaren "legobygger". Risikoen er stor for at væggene bliver skæve og bulede, hvis der sjuskes og det går for hurtigt. Kræv, at væggene støttes op dobbelt så meget som byggeren har tænkt før støbning samt at de ikke glemmer at justere væggene før betonen har sat sig. Min erfaring er, at rette væggene op bagefter er dyrt, kedeligt og svært at få godt.

Jeg vil bygge med Cellplast Direkts Legolit blokke. Har ikke fundet så meget information på byggahus-forumet. Det ville være rart at høre lidt fra nogen, der har bygget med disse blokke og høre deres mening - hvad de var tilfredse med og utilfredse med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.