Hej
Jeg har et loftsrum, som jeg gerne vil først og fremmest muse-sikre og dernæst isolere for bedre varme i huset.
Rummet bruges til at opbevare ting, der ikke altid bruges, og det skulle gerne blive 'tæt', så mus ikke kan gnaske på tingene.

Hvad jeg har fundet gennem googling og kigget på forskellige isoleringsfirmas sider, har jeg en halv idé om, hvordan jeg kan gøre.
Det, jeg reagerer mest på, er dog at når man bygger en lige væg på loftet (så der bliver et skunkrum i sidste del), er at lagene i væggen set ind fra huset er:
Nogen form for plade som osb, lægter, plast, isolering... og så intet mere.
Jeg vil gerne have en eller anden form for træplade eller noget på den anden side af isoleringen for at sikre mod at mus (og sidste år rotter) gnaver og bygger rede i isoleringen.

Så til det lange intro: Kan jeg sætte en osb eller asfaltplade på skunksidens side af isoleringen for at beskytte den, eller er der risiko for, at man indespærrer fugt på en eller anden måde?
 
  • Loft med synlige bjælker og trævægge, set i dagslys. En vinduesramme uden glas ses i nederste højre hjørne.
  • Gammelt loftsrum med synlige træstolper, trælofter og ledninger. Udsigt op mod en skråvæg og tagkonstruktion.
  • En rodet loft med synlige træbjælker og spær, samt opbevaret materiale som papkasser og tømmer.
kribbe1987 kribbe1987 sagde:
Det som jag reagerar på mest dock är att det att när man bygger en rak vägg på vinden (så att där blir en kattvind vid sista biten) är att lagerna i väggen blir från inneifrån huset sett:
Nån form av skiva typ osb, lægte, plast, isolering......och sen inget mer.
Jep. Samme her. Man er chokeret over den hjernedøde "løsning".

Det går ikke at lade en eneste lille åbning/revne et eller andet sted, hvis man ikke vil have isoleringen pulveriseret af gnavere.
Asfaboard er nok ikke tilstrækkelig stærk. OSB fungerer måske, men absolut ingen svagheder i form af samlinger eller tomme skrue/søm huller, for så gnaver det sig til et hul.
Jeg er selv i gang med at sømme råspont på et loft, der skal isoleres. Jeg sømmer endda brædder på ydersiden over knasthuller, hvor knasten er faldet ud...
Bor på landet på en hestegård, så gnavertrykket er enormt. Er der en svaghed, er det kun et spørgsmål om tid (kort), inden den opdages og udnyttes.
 
Jeg har kun revet og arbejdet på i et planke hus, og man behøver jo ikke at være Einstein for at genkende sådan et. Som nævnt tidligere kan det være svært at afgøre, hvad der er bærende og ikke i et planke hus, eftersom alle vægge indeholder nok træ til at være bærende. Hvis du har planer om at rive ned indvendigt loft, så gør det med det samme, eventuelt kan man se der, hvad der er bærende, det kan man i hvert fald i mit hus. Men det kan selvfølgelig også klures ud på andre måder, det kan en gammel snedker eller endnu bedre en lignende konstruktør fikse.
 
Har hørt at musene ikke laver gange i linisolering. Desværre er den lidt dyrere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.