Hej,
Vi er i gang med at bygge stald. Desværre er det sket sådan, at to af de bærende stolper kommer til at placeres lidt underligt på to af boksene, rent æstetisk. Stolperne kommer simpelthen ikke til at stå i hjørnerne på boksene, og ikke engang symmetrisk ens på de to. Det er to noget mindre bokse (på hver 3,6m bredde), som skal være overfor en større føl-boks (4,4m) samt en plejestation (2,8m). De bærende stolper skal stå i hjørnerne på føl-boksen, og så havner de tilsvarende overfor-stolper "forkert" på de to mindre bokse.
Jeg har skitseret forskellige løsninger til, hvordan man kan gøre dette lidt mindre grimt, og en af idéerne går ud på at fremhæve stolperne, så man tydeligt ser parrene af stolper, se vedhæftede skitse, ved at lægge mursten omkring dem som på billedet. Men uanset hvordan jeg leder, kan jeg ikke finde nogen info om, hvordan dette gøres. Jeg har hørt om noget, der hedder murstensfiner, men når jeg søger på det, får jeg kun resultater på noget, der skal sidde på vægge, ikke på runde overflader.
Stolperne, der skal skjules, er galvaniserede og er firkantede ca. 8x8 cm.
Håber nogen her har et godt råd!

• Murstensbygning med buer og smedejernsgitter, fortov foran, cykler parkeret ved siden af indgangen.
  • Skitse af staldlayout med bærende stolper, der er dækket af murværk. To mindre bokse mod en større boks og plejefacilitet.
De andre idéerne, vedlægger mest for at det skal være nemmere at forstå hvordan det bliver ellers, hvis jeg ikke gemmer stolperne.

• Skitse af byggeprojekt med stolper og buede elementer synlige, muligvis for at illustrere designideer til et hegn eller en struktur uden skjulte stolper.
  • Skitse af bygning med døre og buede strukturer, muligvis en illustration af et byggeprojekt uden skjulte stolper.
  • Skitse af konstruktion med stolper og hegn, visende placering af stolper, hvis ikke de skjules. Baggrund med computerkeyboard.
Man kan måske lægge mursten som en hektagon eller oktagon eller en anden valgfri form, og når alt er hærdet, sliber man det ned til en rund form?

Jeg ville have været lidt nervøs ved at totalt bygge træpæle ind, men nu ser det jo ud til at være galvaniseret, du har.

Er det kun den æstetiske effekt, du ønsker?

nimhed nimhed sagde:
Man kunne måske lægge mursten som en heptagon eller oktagon eller anden valgfri form og når alt er hærdet, slibe det ned til en rund form?

Jeg ville have været lidt bekymret omkring at totalt bygge ind træstolper, men nu ser det jo ud til, at det er galvaniseret du har.
Problemet er, at det bliver for tykke stolper, i og med at jeg skal hele tiden rundt om denne kerne af metal. Jeg tænker, at jeg måske burde dele murstenene i mindre stykker..? Alternativt bruge en form for murstensfiner, der er rundformat - hvis nogen ved, hvor man kan få fat i sådan noget?

J justusandersson sagde:
Er det kun den æstetiske effekt, du er ude efter?
Ja!

Der findes også tegl, som er 1/4-sten (ca. 6 cm) bredt. Med hjælp af sådanne kan man nok mure en nydelig søjle. Den slags tegl, som findes på billedet, fra Stockholms stadshus gætter jeg, er håndslået specielt til opgaven. Kunne ikke engang købes over disk i 1918.

• Synes
Keisha
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.