Jeg har en carport, som jeg skal bygge ind. Skal støbe en bundplade, men der er to bærende stolper, som holder oppe en limtræsbjælke. Disse stolper står, hvor pladen skal være, så jeg ser 3 alternativer, men ved ikke, hvilket der er bedst:
1. Fugtisolér stolpen og støb den ind
2. Sæt kantelement omkring stolpen og støb rundt om, altså ingen direkte kontakt mellem stolpe og beton
3. Sæt op en midlertidig støtte og bær af limtræsbjælken. Skær stolperne af og støb pladen, og byg derefter væggen op.

Spontant, uden at vide hvad din tanke er, så er alternativ 3 bedst.
Derimod kan det, lidt afhængigt af hvordan det ser ud og hvad din plan er, være muligt at støbe kun indvendigt. Det vil sige, at du ikke behøver bekymre dig om de bærende søjler overhovedet egentlig.
Men det er svært for os at vide uden nogen info.

Jeg er enig med @C.Lundin. Gør plattan smallere. Det er det nemmeste. Hvis det ikke går, så er det nr 3, der gælder.

C C.Lundin sagde:
Spontant, uden at vide hvad din tanke er, så er alternativ 3 bedst.
Derimod så kan det, lidt afhængigt af hvordan det ser ud og hvad din plan er, være muligt at støbe kun indvendigt. Det vil sige, at du ikke behøver bekymre dig om de bærende søjler slet egentlig.
Men det er svært for os at vide uden nogen info.
Tak for svar,
Denne carport sidder sammen med huset og deler "samme tag" som huset, så jeg vil bygge den ind til boligareal uden at det ser ud som nogen tilbygning egentlig. Hvis jeg skulle støbe pladen smallere, hvad skulle væggene stå på da tænker I? Søjlerne står jo i dag præcis der, hvor jeg vil have min ydervæg.

Der er ingen fordel ved at blande fundamentet for søjlerne (plintar antar jag) med pladen. Vil du gøre det, skal du støbe en kantforstærket plade. De eksisterende søjler udgør fundamentet for ydervæggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.