Huset er en villa med to etager, kælder og loftsrum fra 1930. Skal udvide badeværelset på overetagen og ville gerne gøre døråbningen til rummet ved siden af lidt smallere samt flytte den tættere på skorstenen.

Det rødmarkerede område er en lille vægstump på ca. 10cm som er muret. Har stumpen nogen speciel funktion eller kan jeg fjerne den og sætte en træregel i stedet som jeg kan fastgøre dørkarmen i?

Hvad jeg forstår, skal den midtgående horisontale væg være bærende, men kan også nævnte lille vægstump være bærende?

• Plantegning af hus med rødmarkering ved lille murstump nær murstock; spørgsmål om denne del er bærende i forbindelse med badeværelsesudbygning.
  • En murad vægstump med rød markering nær en døråbning i en villa under renovering; gulvbrædder og ledninger synlige.
EDIT: læste forkert

tror det har med at murpipen er der. fra gammelt af skal vel ikke vægge stå dikt mod mur, deraf en lille murstump.

Om du kan fjerne den kan jeg ikke svare på. dørkarm går jo at fæste i mur?

Så forstår jeg. Har det med, at der ikke skal være træ tæt på murstocken? Kan forestille mig, at det stammer fra gammelt, når man havde brændeovn og oliefyr. For den eneste kanal, der bruges til fyring, sidder på den anden side og er til pejsen i stueetagen.

Så det føles som om, jeg burde kunne fjerne det i så fald. I tror ikke, at den væg er bærende alligevel?

Det går sikkert at sætte dørkarmen i murstykket, men når jeg måler, ser jeg, at det ikke virker. Åbningen bliver for smal, hvis jeg ikke gør badeværelset smallere.

Har forsøgt at søge information om, hvordan en skorsten bygges op, og hvorfor man kan have lavet denne løsning, men jeg finder intet.

Er der nogen her, der måske ved mere sikkert?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.