Hej,
Jeg og min sambo har en gammel tømret stald på en betonplade, hvor de nederste tømmerstokke var så rådne, at vi blev nødt til at fjerne dem. Nu har vi erstattet dem med lecablokke (fra Byggmax) op til ca. 1 meters højde. Som mørtel i fugerne har vi brugt mørtel B fra Byggmax.

Nu er spørgsmålet, hvordan man skal gøre med puds og maling. Behøver jeg at bruge net, når muren slutter under vinduerne? Hvor meget net er nødvendigt, skal man dække hele overfladen? Hvilken type puds skal man bruge? På pakken fra Byggmax står der kun mørtel B, og på en pakke fra Bauhaus stod der både puds og mørtel B. Kan jeg bruge det fra Byggmax til puds?
Måske er det et dumt spørgsmål, men behøver man overhovedet puds? Lecablokkene er vel vandtætte, som de er? Hvad er meningen med pudset udover, at det ser bedre ud? :)

På indersiden mod boksene tænkte vi at sætte krydsfiner for at beskytte lecablokkene mod evt. spark. Er der behov for puds eller maling på lecablokkene i så fald?

Oj, hvad mange spørgsmål det blev. Håber, at nogen kan hjælpe mig med i det mindste nogle af dem :)

Hej, I egenskab af staldbygger, (ok byggeri er måske lidt overdrevet, men jeg har bygget 4 hestestalde så langt i karrieren i hvert fald) så kan jeg måske bidrage med noget alligevel :)

Jeg ville pudse med B-mørtel på ydersiden (Mur & Putsmørtel B fra Byggmax, hvis det er der, I handler), det er sikkert ikke nødvendigt at nete på leca, pudsmørtlen hæfter godt på leca. Jeg neter dog næsten altid, når jeg pudser, men det er vel mest fordi jeg altid bygger efter princippet "så sikkert som muligt, selvom det ikke er nødvendigt".
Hvis I ikke pudser, har Leca tendens til at suge en hel del vand, hvilket måske ikke er så godt, hvis I maler på indersiden. Her er jeg ingen ekspert på området, så jeg kan ikke rigtig sige, hvordan det ville påvirke at have en upudset facade, det eneste jeg har bemærket, er, at leca kan tage en hel del vand, selvom lecablokkene ikke i sig selv tager skade af det, hvad jeg ved. Nogen mere vidende ang. leca kan forhåbentlig komme med lidt mere underbygget fakta i emnet.

Indersiden ville jeg bestemt have netet (når du neter, så dæk hele overfladen, samlinger overlappes 10 cm). Med tanke på, hvor stor kraft der er i et hestespark (ca. 10 kN (1 ton)). Efter lidt rondspørgen og konsultation satte vi også A-mørtel (Cementmørtel A, eller hvad der nu står på posen, findes dog ikke på byggmax) på indersiden. Hårdere mørtel for at tåle den relativt grove behandling, det kan få af hestene.

Ups, så I har tænkt at sætte krydsfiner på indersiden, ja, det burde fungere. Har beklædt en stald med krydsfiner i boksene, for at "spare" på de egentlige træplanker, der udgør boksens vægge, og som ville være meget besværlige at udskifte (kræver total demontage af boksen). Vi lakerede også disse plader med et par lag bådlak for at gøre dem ekstra holdbare og lette at rengøre, og det er de virkelig. Stalden går rigtig hurtigt at rense med højtryksspuleren, og den bliver rigtig ren hurtigt uden anstrengelse eller skrubben. Temmelig praktisk og holdbart i længden, desuden let at skifte ved behov (har ikke behøvet at skifte endnu på 7 år!)

Det skal måske tilføjes, at vi valgte birkekrydsfiner, som er ganske meget hårdere end den almindelige fyrretræskrydsfiner. Dyrere, men det har nok betalt sig i længden, da samtlige plader stadig er i meget god stand, selvom det kun er 8 mm krydsfiner.

Krydsfiner fungerer altså kanon, men jeg ville nok alligevel tænke en ekstra gang, det bliver ikke så sjovt at fastgøre krydsfineren på lecablokkene, i hvert fald ikke hvis I havde tænkt at sætte krydsfineren direkte op ad lecaen. Det bliver en gedigen mængde boring og plugning, for at modstå slid tror jeg, den skal sidde fast ordentligt med temmelig tæt mellem skruerne. Et alternativ med at bolte et par lægter fast på væggene for at have noget at skrue i, går nok desværre også bort, hvis I får luft mellem krydsfineren og væggen, kommer den aldrig til at tåle et hestespark. Det er desuden altid lidt tricky at få plugs til at sidde rigtig godt fast i leca, visst det sidder ikke direkte dårligt, men det er jo ikke som at plug i beton.

Havde jeg gjort det selv, ville jeg med andre ord formentlig have pudset både ind- og yderside ifølge ovenstående. :)

mvh Peter // på vej mod sin 5. stald (hesteglade forældre og kærester tager sin ret.....)

tak skal du have for så udførlig info! så bliver det B-bruk på ydersiden og A-bruk med net på indersiden helt enkelt=)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.