Jeg overvejede et stykke tid, hvor jeg egentlig skulle placere dette spørgsmål, men da det først og fremmest handler om murede fuger, prøver jeg her. Vi har i hvert fald en muret åben pejs i vores lejlighed, bygget i midten af 30'erne. Ifølge oplysninger skulle røggangene være fejet og inspiceret uden bemærkning for lidt over et år siden, men bemærkede ved sidste fyring sidste vinter, at den derimod lækker røg "bagvejen" ind i lejligheden på oversiden ved siderne af røggangen:
Kigger man ind i pejsen, ser man, at den øvre bagerste fuge (som altså udgør overgangen mellem pejsens "loft" og bagvæg) er kraftigt forvitret:
Set fra røggangen ser man en ret bred sprækkedannelse, hvor der mangler fuge hele vejen hen til pejsens kant. Selve røggangen ser dog helt fin ud, så vidt jeg kan se herfra.
Så - efter denne billedodyssé - hvordan reparerer man dette på bedste måde? Jeg vil gerne benytte lejligheden til at gøre dette nu om sommeren, så det er muligt at fyre, når efteråret kommer. Min spontane tanke er at rengøre revnen for sod og løst materiale så godt det går med en lille stålbørste i piberenserudgave og derefter presse så meget ildfast fuge som muligt hele vejen rundt. Jeg har set, at dette findes på patron, hvilket jo føles som en bekvem løsning for at få det ind på dybden. Hvordan lyder dette for en med lidt perspektiv på tingene? Indvendinger, tilføjelser, ideer?
Ja, det var mit næste spørgsmål - inden for hvilken faglig kategori et sådant arbejde falder. Så skal jeg google lidt skorstensmurere. Nogen der tilfældigvis har tips til en god en i det mellem/sydvestlige Skåne?
Tillæg: Skal selvfølgelig også tale med vores BRF, om ikke andet med tanke på at lignende pejse i andre lejligheder jo kan antages at risikere at blive ramt af lignende ting. Når det gælder el- og vandledninger, er BRF jo ansvarlig for disse, hvis de betjener mere end en lejlighed, og ud fra samme ræsonnement antager jeg så, at jeg er ansvarlig for min egen ildsted og BRF for skorstenene? Eller er det anderledes i dette tilfælde med tanke på brandsikkerhed?
Om man gør det selv eller ej er nok mere et spørgsmål om interesse. Er man handyman, så er det ikke svært, men man skal være omhyggelig og skaffe sig viden. Man tager ikke chancer med ildsteder. Man vil heller ikke have en håndværker, der tager chancer, så man vælger passende en "kakelugnsmakare".
Vedligeholdelse af ildsteder er ikke anmeldelsespligtigt til kommunen, så det er bare at sætte i gang. Af ren selvopholdelsesdrift kan man få en skorstensfejer til at udføre en inspektion efter reparationen. Det kan jo være godt, hvis man tager en håndværker ind, hvis arbejde muligvis skal kontrolleres af en uafhængig part.
Hvordan det fungerer med foreningen kontra andelshaveren vedrørende ildsteder, må nogen anden beskrive.
Det, der praktisk skal gøres, er at tage den åbne pejs ned fra toppen. Fra billederne ser det ud til, at der er en dekorativ marmorskive, som først skal løftes af (uden at sprække den!). Under ligger der (ildfast?) tegl, der hviler på bagvæggen og et jern. Efter at have taget taget ned, mures det omhyggeligt op igen med helt fyldte fuger. Egnet mørtel er leremørtel (1 del kakelugnslera + 3 dele mursand). Arbejdet er beskidt.
Handy eller ej, det kræves lidt mere, når det gælder skorstene, hvorfor er den revnet
det er noget, der har sat sig, skal kontrolleres eller er der sprængt i den, så kan den revne
Der har ikke været nogen sprængning under min tid i lejligheden, og jeg tror nok, at tidligere ejere også har haft svært ved at opnå sådanne temperaturer med tanke på komfurets/lejlighedens lidt halvskæve udformning, hvad angår ventilation. Jeg har dog kigget nærmere på resten af komfuret, og langs yderkanterne, hvor komfuret møder bagvæggen, er der også revner (dog væsentligt mindre). At bjælkelaget har sat sig lidt, virker altså ikke usandsynligt, især med tanke på, at gulvene i resten af lejligheden også er ret bølgende.
Summen af kardemummen er, at jeg må finde den nærmeste kakkelovnsfabrikant/skorstensmurer, jeg kan finde, for en gennemgang af forudsætningerne, inden vi gør noget. Hvis nogen kommer på noget, vi særligt bør undersøge, tager jeg gerne mod tips, ellers takker jeg for al input så langt!
sodet og inspiceret betyder jo intet, hvis de ikke samtidig trykprøvede.
Sådan nogle skader skal man ikke fixe på enklest mulige måde, bedre at mure om det, der er skadet helt og holdent.
Begynd med at købe en røggranat, ved ikke rigtig hvor prøv at google, derefter op på taget blokér din skorsten tænd granaten, ind i ildstedet igen med lågerne, vent, er der revner så vil du ikke kunne undgå at se det når det ryger, sådan gør skorstensfejeren for at tjekke revner, når du har set det op på taget igen fjern blokeringen, røgen kan lugte lidt grimt så bliver det ventileret ud via skorstenen.
Det kommer nok an på, hvor revnet og hvor det utætte er af karakter, jeg anbefaler ingen at tætne skorsten selv, det er et håndværk, som ikke mange kan klare. Derimod at putte en røgpatron ind og se, hvor alvorlig skaden er, for at undersøge fakta kan man gøre.
men nu er det, hvad jeg forstår, ikke skorstenen i sig selv, der lækker, men den åbne pejs, hvilket desuden allerede kan ses på væggen. Flere tester er nok overflødige.
Præcis som Stefan1972 siger, efterlader sodstriberne på væggen ingen spørgsmålstegn - den lækker. Som jeg har forsøgt at tegne ind på billedet i det første indlæg, ses sodstriberne kun på hver side af røgkanalen, som i sig selv ser fin ud (så fin, at det føles som om den er blevet renoveret engang siden huset blev bygget). Alt tyder på, at lækagen kommer fra den sprukne fuge i ovnens overkant. Spørgsmålet er altså egentlig bare, om brandfugemasse her udgør en brandsikker løsning, eller om man bør gøre/undersøge mere?
Brandfugemasse er ikke en passende løsning. Uden ommuring er det usandsynligt, at hele fugningen fyldes, og dermed øges naturligvis risikoen for fremtidige lækager den dag, den stive brandfugemasse også begynder at revne. Og revne vil den sandsynligvis gøre, så snart fugen bevæger sig på grund af opvarmning.
1. Jeg tror, at brandfugemasse vil klare jobbet, ikke for altid, men indtil videre. Medmindre der sker sætningsbevægelser.
2. Hvis skorstenen er fungerende, er det kun et problem under opstartsfasen af fyringen, hvilket ER SLEMT NOK (dvs. man kan ikke ignorere dette og fortsætte med at fyre!), men værd at huske.
3. Brandfugemassen er brandsikker, den skal naturligvis påføres på en rengjort overflade på indersiden, presses ind i sprækkerne og derefter påføres rigeligt.
4. Det ER fornuftigt at kontrollere kaminens tilstand regelmæssigt med røgpatroner, da den eneste langsigtet holdbare løsning er at mure en helt ny kamin.
5. Oprindelsen til den hvidfarvede vertikale revne på det sidste billede bør undersøges, hvis det er sætninger, kan det være nok at fuge den midlertidigt. Men hvis der er opstået problemer af andre årsager, skal dette rettes!
6. Tilbøjelig til at være enig med en blanding af tidligere skribenter, det er muligt at GDS dette MEN hvis man ikke har styr på det, bør man tage kvalificeret hjælp ind. At sætte ild til huset er ikke noget, man bør gamble med.
Alle murede pejse eller kakkelovne bevæger sig over tid og skal mures om. Det slipper man aldrig for, og det er næppe en løsning at skjule revnerne midlertidigt. Jo, det dækker måske for en stund, men problemet er der stadig. Ellers bliver det som at dække rustskaderne på bilen med bølgepap og spraye body på det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.