Hej

Skal om nogen uge installere en brændeovn, inden da ville jeg mure lidt, så mine mursten ikke er synlige, vil gerne have en glat hvid væg/gulv, hvor ovnen skal stå. Antager, at jeg skal bruge noget ildsikkert mørtel, men hvordan får jeg det hvidt bagefter? Al maling vil nok skalle af, når det bliver varmt? Jeg er taknemmelig for lidt tips

007.jpg

Ingen der har gjort noget sådan tidligere? Ville virkelig have brug for lidt hjælp.

Jeg er selv nybegynder i dette, men jeg tænker på Maxit's Gypsym (gipsputs) til dette.
http://www.maxit.se/2223
Det bliver kritthvidt helt af sig selv, og i brochuren er der et billede af en pejs, der er pudset med det.

du kan slamme med almindelig pudsemørtel B eller C og male med KC Färg.

Tak for tipsene!

Så lidt opfølgende spørgsmål...

Hvad er kc farve?
Binder c mørtel på farve? en listig fyr har malet fugerne mellem murstenene med hvid farve... skal dette fjernes, før man kan begynde at mure?

/Oskar

klart at det er godt, hvis du fjerner farven men pudset sidder alligevel. KC farve er en speciel farve, som er lavet til at blive brugt på mørtel. kan ikke svare på, hvad den er lavet af præcist. findes at købe hos forhandlere af mørtel. muligt at maleren har noget med.

Tak for hjælpen, skal mure i ugen. Det bliver sikkert kanongodt!

Skal også kompletteringspudse en skorsten, hvor tykt kan man pudse med mørtel B og C uden "armering" ?

K
KC-farve er en mineralsk pudsfarve baseret på kalk og cement med finkornet hvid dolomit som ballast. Anvendes til at male på KC-baseret puds eller tidligere malede overflader af KC-farve med. Til skorstenen skal du bruge en C-mørtel, da det er mere fleksibelt end B. KC-mørtel fæster ikke på malede overflader.

Mikael_L
Stålbørst malingen væk i fugerne.
Brug en roterende stålbørste på boremaskinen, hvis det sidder hårdt. Der findes også en kraftigere type, der monteres på vinkelslibere, som især har hårdere tråd.
Glem ikke beskyttelsesbriller, hvis du går i gang med maskinerne! En ståltråd slipper nogle gange, og det kan være livsfarligt for øjet.

//ML

Pudsbrug C fungerer perfekt, sæt armeringsnet der hvor du skal pudse så er risikoen for at det revner minimal.
Nettet findes i byggemarkederne og er lidt kraftigere end hønsetråd og med firkantede ruder.

Sådan gjorde jeg, og det har ikke revnet, selvom vi har fyret som f..n i vores indsats. :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.