Vi har købt et 70'er hus på 2,5 plan, hvor der går en skorsten igennem, og der findes to murede åbne pejse (stueetagen og nede i kælderen). Dem vil vi fjerne begge to. De er i dag ikke godkendt til at fyre i. Kan man gøre det selv? Noget man bør tænke på? Tager gerne også skorstenen ned, da vi ikke skal have nogen kamin/åben pejs overhovedet.

Vedhæfter billederne af dem.

• En mursten pejs med hvid og sort flisebelægning, tørrede blomster og messingstager på en hylde, nær en lyserød væglampe.
  • Åben pejs i 70'er hus med hvidpudset mur og sort ildsted, omgivet af træpaneler og brune sofaer. Prydet med billeder og dekorationer.
Tænk dig godt om, før du fjerner en skorsten. Sandsynligvis kan den sættes i stand uden alt for meget arbejde.

• Synes
DE73 og 2 andre
  • Laddar…
Fore den eller renovere. Alle ville misunde jer, at I har prægtige ildsteder i huset, som kan holde varmen ved kriser. Brændeindsatser øger effektiviteten dramatisk, og træhåndteringen gør de fleste til en rigtig hyggeaktivitet. I gamle huse bærer ofte skorstenen dele af taget, men det er nok mindre sandsynligt i en 1970'er villa.
Egen arne er guld værd.

• Synes
Thomas_Blekinge og 2 andre
  • Laddar…
A Anders_Nilsson sagde:
Tænk dig nøje om, inden du fjerner en murstokk. Sandsynligvis kan den sættes i stand uden alt for meget arbejde.
Jo men det skal være en wic præcis der, hvor den står på en etage. Så den står i vejen 😅

S Sanna Mattsson sagde:
Jo men det ska vara en wic precis där den står på en etage. Så den står i vejen 😅
Vær venlig, jeg beder dig besinde dig. Jeg er selv mand 61 år gammel og ved hvor nødvendigt WC er om natten men altså jeg ville aldrig rive en rigtig murstock. PortaPottis dyreste modeller ligger på omkring 2 tusinde og er rigtig bekvemme.

• Synes
hovapettson og 1 anden
  • Laddar…
A Anders_Nilsson sagde:
Vær venlig, jeg beder dig om at besinde dig. Jeg er selv mand, 61 år gammel, og ved hvor nødvendigt et WC er om natten, men altså jeg ville aldrig rive en rigtig murstock. PortaPottis dyreste modeller ligger på over 2 tusind, og er rigtig bekvemme.
Nej altså WIC er Walk in closet, dvs en klædekammer. WC har vi allerede 3 af. Men eftersom de er grimme og ikke moderne, så skal de væk, huset skal totalrenoveres og blive moderne. Desuden har de fyringsforbud fra tidligere pga en skade i murstocken, og den ville koste meget at reparere.

Dette her lyder som alle indlæg, hvor ny boligejer spørger, hvordan man kan fælde alle træerne på grunden så hurtigt som muligt.

Det samme gælder dine ildsteder. At fjerne muligheden for at kunne opvarme sit hus uden adgang til elektricitet er uklokt og meget kortsigtet tænkt. Især nu, når Putinpanikken stadig er stærk. Selv kan jeg se adskillige årsager til langvarige strømafbrydelser. Afpresning gennem sabotage, solvind, der slukker al elektronik, ...

Skal du bygge det om til et badeværelse, synes jeg i hvert fald, det ville være meget fedt med en kamin der. Snak om romantik i badekarret foran pejsen😎. Hvilken scorereplik.

At fjerne en allerede eksisterende alternativ opvarmning i et så stort hus på grund af pladsmangel er rent ud sagt uansvarligt. Desuden er det et pokkers arbejde med støv og sod overalt.

Tænk om. Tænk rigtigt.

• Synes
hovapettson og 2 andre
  • Laddar…
Jeg er enig i koret. En Walk-in-Closet (for de uvidende: en garderobe som er en modefad nu) er langt fra lige så nyttig som en brændeovn.
Enig i at de er grimme. At få dem flotte kan jo koste en skilling, men det øger husets værdi meget mere end en garderobe. At få skorstenen fungerende behøver ikke blive så dyrt, spørg efter Schädlermetoden.
Tænk efter!

Senest redigeret:
  • Synes
Barrväxt og 2 andre
  • Laddar…
Byg komfurerne ind som de er og skjul dem.

Tænk glæden hos næste-næste generations renovatører, når de river jeres (med datidens øjne) frygteligt grimme og upraktiske "wic" ud og finder en originalkomfur med tilhørende pejsvæg!! Ren eufori.

• Synes
  • Elsker
Intet og 1 anden
  • Laddar…
Backup varme synes jeg er vigtigere end et garderobeskab. Du vil sænke værdien af huset, hvis du ødelægger skorstenen og ildstederne.

• Synes
Intet
  • Laddar…
Hvis du nu skal fjerne dem:
Tjek om de er bærende for tagbjælkelag eller tagstolperne.
Tjek om skorstenene står på den del, der er synlig i rummene, eller om de er muret hele vejen ned og står på egen støtte.
Hvis ikke, er det bare at hakke alt det væk, der er synligt, og som du vil af med. Tunge maskiner som bilhammer anbefales. Alt materiale skal transporteres ud. Det er bedst at leje en container derude. Det vil støve så meget, at det ikke hjælper at plastre døre og møbler ind.
Hvis alt er væk, skal I genskabe lofter, vægge og gulve, det går ikke at skarve nye stykker ind bare. Men I skal jo renovere alligevel.
Hvis I også ønsker at fjerne de murede skorstensdele over taget, skal hullet i taget dækkes og tilsluttes det eksisterende tag.

• Synes
Intet
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.