Skal mure om ca. to meter af den øvre del af en blotlagt skorsten.
Kan jeg bare "mure på" hele vejen op eller skal jeg tage stykke for stykke og lade mørtlen stivne efterhånden? Hvor meget kan jeg i så fald mure ad gangen? Presset på den nedre ustivnede mørtel øges jo betydeligt jo længere op jeg kommer.

Du vil næppe kunne mure så hurtigt, at du er nødt til at vente. Mørtel har overraskende god bæreevne, når man murer mursten. Leca kan det være værre med.
Du vil have brug for at bygge et stillads, løfte op materialer, blande mørtel osv., så det når rigeligt at størkne i mellemtiden.

Hemmakatten
Æh, der behøves ikke noget stativ til to meter skorsten. :) Mørtelen blandes på jorden i cementblander, en rulle bæres op ad en stige, ligesom teglstenene.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan det aktuelle tilfælde ser ud, men antager, at det er oppe på taget, det gælder, og da mener jeg, at man bør bygge en vandret platform rundt om skorstenen, så man har en god overflade at placere materialer på. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle fungere, at mure 2 meter højt uden stillads... det er jo fuldstændigt umuligt at komme til at fjerne overskydende mørtel i kanalerne, medmindre man er 3 meter høj selvfølgelig... Så er ens egen sikkerhed det vigtigste, man vil jo ikke falde ned...

I dette tilfælde behøves der ikke stillads. Skorstenen er naturligt frilagt på den ene side i et opbevaringsrum, mens den anden side vender mod et inderum. Den nedre del (mod inderummet) behøver ikke mures om, og rundt om den øvre del kan man klatre på diverse afsatser i opbevaringsrummet og nå alt meget godt. Tak for svar!

Hemmakatten
Det var et dårligt svar fra min side, tager det tilbage. Troede du talte om stilling fra jorden og op til taget. Selvfølgelig har ardexsmitten ret, sikkerheden skal man altid være omhyggelig med. Og selvfølgelig har de fleste huse sadeltag og ikke lavt hældende som vores. :(

Men som sagt. Skorstenen er blottet under taget og skal mures op gennem et hul i taget. Alt er let tilgængeligt. Det var bare trykket, jeg undrede mig over.

Tror ikke du behøver at være særlig bekymret. Min erfaring siger, at når du har nået nogle skift op med mursten, så har de trukket vandet ud af mørtlen, med den følger at bæreevnen forbedres væsentligt. Når du er kommet en meter op, så tager du en ordentlig kaffepause, så har du ikke noget at bekymre dig for derefter.

Glemte en ting en gammel murer sagde til mig. Mørtelen skal være mager til en skorsten=lidt bindemiddel typ1på5. Alternativt kan en ren kalkmørtel også fungere udmærket. Glem ikke at slamme den inde, efterhånden som du murer den op. Held og lykke.

Jeg murede op min skorsten for et par år siden. Vi var tre personer, en der murede, en der blandede og en der bar. Tog en dag, fire paller sten, vi kørte i et ingen problemer med at teglet sætter sig. Skal du fyre uden at "røre" skal man have kalkbaseret mørtel ellers kør med B mørtel.

Vækker tråden eftersom det er gået nogle år..

Skal bygge sauna i det gamle bryghus og skorstenen er skåret lige under taget.

Indsatsrør bliver det eftersom det er gammelt men en ny øverste del skal bygges.

Blok eller mursten? Eller stålrør?

Hvad er nemmest og måske billigst?

Kanalen er 14*14 cm

• Murstensskorsten under et lofttag med synlige træbjælker og metalplade; del af diskussion om bastubyggeri og renovering af skorsten.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.