Hej,
Har søgt et stykke tid efter nogen, der har muret en skorsten i letbeton, men det ser ud til at være svært at finde information om det.
Det kan jo skyldes, at det ikke ville være hensigtsmæssigt, men jeg vil gerne vide hvorfor.

Vi står foran valget nu, hvad vi skal mure op med for materiale, vi havde tænkt at bruge indsatsrør med vermiculit omkring. Tænkte at 600x200x150 ville være passende at bygge med. Klarer 3N/mm2, spørgsmålet er, hvorfor det ville være uhensigtsmæssigt?

Jeg er ret sikker på, at det brandtekniske er i orden, da det mange gange er nok med 100mm letbeton mellem indsats og brændbar væg.
Så hvad tror I, hit eller shit?

Når man arbejdede med skorstene engang, kørte vi et antal med Isokern, lidt som det du overvejer. Fungerede godt og gik hurtigt at få op.

Stefan N Stefan N sagde:
Når man arbejdede med skorstene en gang i tiden, brugte vi en del med Isokern, lidt som det du overvejer. Fungerede godt og gik hurtigt at få op.
Ok, så du tror det ville gå fint med letbetonlåg?
Vi skal dog forskyde skorstenen 25-30 cm i siden på det kolde loft. Man burde måske også pudse den, nøgen letbeton føles unødvendigt at have deroppe.
Vi vil, inden vi går igennem ydertaget, mure med mursten, da vi vil have det i mursten deroppe (anden skorsten muret med mursten).

Spørgsmålet er, om det skal være et typegodkendt system? Spørg skorstensfejeren, inden du gør noget andet.

Talte med simab (Sotarna i Malmö AB) i dag, og den jeg talte med, sagde, at man ikke kunne bruge letbeton til skorsten. Da jeg forsøgte at bede ham uddybe hvorfor, svarede han kort "temperaturen ved brand", hvad det nu skal betyde. I vores tilfælde (med indsatsrør og vermiculite rundt) burde ydre materialets påvirkning af skorstensbrand være minimal. Eller om han mente brand i huset generelt, ved jeg ikke, men det er vel endnu mere mærkeligt?

Jeg skal ringe rundt lidt mere og til flere i morgen for at få en bredere opfattelse.

Du har jo allerede læst igennem min tråd, så du ved, hvad jeg landede på. Tror desværre, at det er så enkelt, skorstensfejere gør som de føler for, så enkelt er det. Den eneste måde at komme forbi det er at køre et typegodkendt system, eller at gøre på den gamle måde og mure i tegl (selvom det sikkert er mindre sikkert end din løsning).

Du kunne jo sammenligne branddata for letbeton med den for tegl og vise det til den skorstensfejeren, men jeg tror næppe, det vil ændre noget.

Efter at have talt med 6+ skorstensfejere i dag, får jeg blandede beskeder. Nogen sagde, at det ikke kunne lade sig gøre med letbetong, fordi det ikke tålte varmen (hvilken varme og i hvilket tilfælde kunne han ikke gå i detaljer).

Nogle svarede, at de ikke rigtigt vidste det, da de ikke havde erfaring med det, men de anbefalede typgodkendte løsninger som isokern og tilsvarende. De ville også fungere ved forskydning (det viste sig, at maksimal forskydning var 16cm).

MEN, jeg fik fat i skorstensfejeren (en af dem i hvert fald) som agerer (et af to) repræsentanter for den kommune, jeg bygger i, og han sagde, at der ikke var nogen problemer overhovedet. Hvilket føltes ekstra rart, vi diskuterede løsningen i ret detaljeret udførelse. Han var godt informeret om afstand til de trækonstruktioner, der kommer til at være rundt omkring mm. Så det føles håbefuldt, og jeg tror, jeg vil gå med den løsning og mure det op med letbetong.

Ganske interessant at der ikke lader til at være mere konkrete regler, de kan henvise til, det lader mere til at være, hvad skorstensfejeren føler, han kan stå inde for. Så for mit vedkommende gælder det nu, at han ikke stopper, eller at kommunen skifter firma.

Hvis du gør med letbeton så er det meget vigtigt at værkuliten omslutter røgrøret rigtig og har et tykt lag mod røret, . hvis letbeton udsættes for høj varme så krakelerer den og sprækker pulvriseres

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Hvis du bruger letbeton, er det meget vigtigt, at vermiculiten omslutter røgrøret korrekt og har et tykt lag mod røret. Hvis letbeton udsættes for høj varme, krakelerer og pulveriseres den.
Med et hulrum på 300x300 og et 150mm rør får man som mindst (teoretisk) 75mm mellem rør og letbeton på det mindste sted. Det var ifølge skorstensfejeren ok.
Hvad er din opfattelse?

Går nok godt, men det jeg tænker på er din forflytning i sideled, let så at afstanden bliver mindre mellem rør og ramme. Stemmer alle vinkler/grader overens med rør og ramme så er det godt.

• Synes
xLnT
  • Laddar…
Måske kan man montere rør og ramme i en følge og skubbe vermikuliten ned efterhånden.

J jonaserik sagde:
Måske kan man montere rør og ramme i en omgang og skubbe vermikuliten ned efterhånden.
Det er tanken, sådan gjorde vi med den vi murade i mursten.

X xLnT sagde:
Ganske interessant at det ikke ser ud til at være mere konkrete regler, de kan henvise til, det virker mere som hvad skorstensfejeren føler han vil stå inde for.
Der er jo en masse standarder, som der henvises til i BBR. De koster dog penge at få læse, men det er dem, typetilladelserne er lavet i henhold til. Jeg tror dog ikke, at skorstensfejerne direkte har styr på dem, men de fleste går ud fra typetilladte konstruktioner eller konstruktioner, de allerede har set, og intet andet er OK. Du ser ud til at have fundet en juvel!

Har du tænkt dig kun at have et indsatsrør i skorstenen? Jeg ville gerne have (mindst) to, så bliver det jo endnu sværere at overbevise nogen.

joakim_j joakim_j sagde:
Der findes jo en masse standarder, som der henvises til i BBR. De koster dog penge at få læse, men det er dem, som typgodkännandena er lavet efter. Derimod tror jeg ikke, at skorstensfejerne direkte har nogen styr på dem, men de fleste går ud fra typgodkendte konstruktioner eller konstruktioner, de allerede har set, og intet andet er OK. Du virker til at have fundet en juvel!

Har du tænkt dig kun at have et indsatsslange i skorstenen? Jeg ville gerne have (mindst) to, så bliver det jo endnu sværere at overbevise nogen.
Ja, vi skal kun have et indsatsslange. Vi har to ildsteder i forskellige dele af huset, så hver sin skorsten.

Hvorfor letbeton og ikke letklinker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.