Jeg totalrenoverer min ene jernkamin (Husqvarna nr 15) og skal lave en flade, som den skal stå på. Var først inde på at købe ildfast tegl, der tåler varme, men nu ved jeg ikke rigtigt. Burde det ikke være nok med skorstenssten og en flade på ca. 3-4 cm direkte under kaminen med ildfast mørtel?
Er det overkill med ildfast tegl!? Jeg tænker, at varmen stiger opad, selvom jernet i sig selv bliver varmt.
Spørgsmålet er også, hvor langt nedad varmen spreder sig fra en opvarmet kamin..?
Er det overkill med ildfast tegl!? Jeg tænker, at varmen stiger opad, selvom jernet i sig selv bliver varmt.
Spørgsmålet er også, hvor langt nedad varmen spreder sig fra en opvarmet kamin..?
Senest redigeret:
Det går at have trå under, der bliver ingen speciel varme der, men ifølge reglerne skal det være ubrandbart under og er godt for bæreevnen. Og det skal være passende med 30 cm på sider og bagside, forsiden bør du have min. 0,5 meter, så ingen glød kan komme på trægulv. Der findes nok en eller anden plade som tilbehør som er ifølge reglerne, ellers en svartplåt fra en plåtis.
Klik her for at svare