Hej alle. Jeg er ny her på forummet og ser ud til at have lavet min første fejl på huset. :)

Jeg skal mure kælderetagen i Leca på en støbt plade. Kort sagt, vi begyndte at filte stenene i minus 4 grader.

Temperaturen så ud som følger under murningen:
Time1 -3 grader
Time2 0 grader
Time3 -1 grad
Time4 -3 grader
Siden har temperaturen svinget mellem -9 og 0 i tre døgn nu.

Som I har forstået, så har mørtlen ikke direkte hærdet. Vi blandede i Maxit frostbeskyttelse og godtroende som jeg var, troede jeg på produktbeskrivelsen. Altså at det fremskynder hærdningen samtidig med at det beskytter mod frost. Vi blandede for minus 10 grader. Der står også at styrkeudviklingen fortsætter ved minusgrader og at hvis mørtlen nu alligevel fryser, så vil styrkeudviklingen tage fart senere når det bliver varmere. Der findes også en tabel over styrke som funktion af hærdningstid i dage og temperatur. Til sidst står der

"Styrkeniveauet ved plusgrader påvirkes ikke
negativt af maxit Frostskuddsætningsadditiv. Styrkeudviklingen
tager fart når mørtlen tør op.
Endeligt kan der forventes styrkeniveau meget
nært det, som normalt opnås uden nedfrysning."

Jeg har kun nået at mure 3/4 dels række rundt om huset, så jeg kan banke alt væk. Jeg tog en stang og brækkede en lecablok fri. Den løsrev sig med det resultat, at lecablokken gik i stykker i hjørnet. Så mørtlen har en form for styrke allerede.

Spørgsmålet er følgende: Vil det fortsætte med at hærde med tiden, når det bliver varmere, eller er jeg helt brændt af og må banke væk og starte forfra på ny, når det er varmere udenfor?

Taknemmelig for svar fra nogen, der har gjort lignende manøvre. Maxit sagde, at man absolut var nødt til at have alting 5 plusgrader varmt ved hjælp af overdækning/varme. Men så forstår jeg ikke, hvorfor de sælger en frostbeskyttelse overhovedet, hvis det alligevel ikke hjælper.

Tak endnu engang!

Hej.
Jeg er i samme situation, men har ikke begyndt at mure endnu.
uge 8-9 skal jeg mure min garage op med leca, som derefter skal slammes.
Hvordan er det gået for dig med minusgrader og murning?
Jeg kan ikke helt finde ud af alle de forskellige direktiver, der gælder.

I værste fald må jeg leje et telt og en eller anden varmer, det vil nok koste en del.

jejje

Jeg tog med mig et stykke brug som blev til overs. Den tog jeg hjem og lagde i varmen efter 3 dage i minusgrader.

Nu er den brændt tror jeg. Jeg har støbt et referencestykke indendørs med +20 under hele hærdningstiden.

Jeg skal sammenligne de to stykker i aften og se om der er nogen åbenbar forskel i styrke.

Hej Michael.

Hvordan er det gået for dig, jeg skal begynde at mure i næste uge og er selvfølgelig nysgerrig på, hvordan det gik med dine prøvebitar.

Mvh

Jens

Meningen med frostbeskyttelse er, at det skal beskytte HVIS det fryser, trods de andre foranstaltninger. Du skal holde alt (materiale, mørtel, plade osv.) over frysepunktet og blande mørtel med varmt vand osv.

Det er muligt at mure ved minusgrader, men det er lidt meckigt...

/N

Nu har jeg lidt data :)

Jeg tog ind en smule brug som jeg sagde. Den havde ligget "nedfrosset" -10 grader med frostbeskyttelse for -10. I to døgn omtrent efter muring. Den tog jeg ind og lagde i varmen, den er hærdet noget frygteligt. Så "nedfrysningen" ser ikke ud til at have påvirket brugen på nogen måde.

De sten, jeg murede der, og som har gennemgået samme behandling med kulden, er hærdet fint nu, hvor det var 2+ i nogle dage. De har også hærdet i minusgrader hver dag, men der blev stor forskel med plusgrader.

Jeg har også muret nyt i 2 plusgrader med brug med frostbeskyttelse for -10. Det hærder rigtig fint på 2 timer, når man arbejder med det. Frostbeskyttelsen accelererer jo det hele.

Kort sagt, det virkede godt at fryse brugen ned :D
Jeg har dog dækning fra nu, jeg måtte krybe til korset og bede om strøm fra naboen, så jeg kunne have lidt varmeblæsere på med dækning.

Min konklusion er, at frostbeskyttelsen faktisk fungerer, dels som frostbeskyttelse men også som accelerator, så det hærder selv ved kolde temperaturer. Det tager dog tid! Så jeg vil dække fremover, så jeg ved, at stenene står stabilt, når jeg kommer anden dag for at fortsætte.

Men kan man mure den halve hus ad gangen, kan man jo mure nogle rækker på den ene halvdel, lade det hærde i to-tre døgn, mens man murer nogle rækker på den anden side.

• Synes
b0hlin
  • Laddar…
Tak Michael.

Det var dette jeg ville høre, murene starter i morgen, og det ser ud til at blive minus hele ugen.
Jeg har sikret mig med antifrost, presenning og gasvarmer.
Bør virke så.

Jens

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.