Hej,
Jeg overvejer at mure en hævet bed af 3 rækker/skift lecablokke (9*19*59cm). Den skal gå i en L-vinkel 4-5 meter i hver retning. Den skal senere pudses og males hvid, er det tænkt. Derefter skal den fungere som en hyggeplads-bed med lidt blandede planter.
Mine overvejelser:
Hvor dybt behøver jeg at grave ud og lægge grus? Eller snarere spørgsmålet: Hvor lidt kan jeg nøjes med at grave ud? (Jorden er ekstremt stenet)
Behøver jeg at lægge nogen form for armering i bunden? Alternativt mellem nogle rækker?
Skal man lægge en slags beton/mørtel i bunden for at gøre det hele mere stabilt?
Behøver man at pudse indersiden efterfølgende, eller er det nok med ydersiden?
Jeg lavede et par rektangulære plantekasser.
Jeg har tæt på fjeld, så jeg tænkte, at den lille jord ikke gør så meget.
3 rækker med lecablokke og bistål mellem hver række. Pudset på ydersiden og en blok ned på indersiden.
I dit tilfælde med så store kasser ville jeg støbe en rende med beton langs underkanten og armerere den samt armerere mellem blokkene.
Jeg lavede et par rektangulære højbed.
[billede]
Jeg har tæt på klippe, så jeg tænkte, at den lille jordmængde ikke gør så meget.
3 rækker med lecablokke og bistål mellem hver række. Pudsning på ydersiden og en blok ned på indersiden.
[billede]
I dit tilfælde med så store kasser ville jeg støbe en rende med beton langs underkanten og armeret den samt armeret mellem blokkene.
Ja det lyder jo klogt. skal nok lave noget rende-agtigt med beton og armeringsjern i bunden, som jeg så murer fra. Nogen der har en mening om, hvor tykt laget af beton bør være? Er 2 cm nok, eller skal det være omkring 5-10 cm?
Men det første blok bliver kun et par centimeter under jordniveau, hvis overhovedet det. Tror vi, at det kan tænkes at fungere alligevel?
Jeg har gravet ud ca. 10-15 cm, som jeg har fyldt med grus og pakket, og derefter gøre som ovenstående...
Ja det lyder jo klogt. skal nok lave noget rende-agtigt med beton og armeringsjern i bunden, som jeg så murer fra. Er der nogen, der har en mening om, hvor tykt beton det bør være? Er 2 cm nok, eller skal det være typisk 5-10?
Dog vil den første blok kun være et par centimeter under jordniveau, hvis overhovedet det. Tror vi, at det kan tænkes at fungere alligevel?
Jeg har gravet ud ca. 10-15 cm, som jeg har fyldt med grus og pakket, og derefter gøre som ovenfor...
Nærmere 8-10cm bliver beton stærk nok.
Min jord hælder til alle sider, men at blokkene ligger et par cm under jord er ok.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.