Hejsa,
Vi vil gerne dyrke mere i højbede. Dvs. at man bygger en form for "mur" af f.eks. leca, tørv, mursten eller sveller. Så fylder man op med jord og planter dernæst planterne.
Højbeddet skal være omkring 30 cm højt.
Nu overvejer vi at bruge mursten for at hæve det op. Tørv bliver måske pænere, men det er ikke holdbart og bliver ret dyrt i længden.
Har kigget på en masse forskellige mureteknikker. Men det føles lidt som om de er overdrevet.
Hvordan gør jeg for at bygge en lav mur, som skal klare et antal vintre, i mursten?
Min overvejelse er at grave op, lægge grus/sand i, grundlægge med et lag lecablokke (som ikke vil være synlige senere) og derefter bygge med mursten ovenpå.
Er der nogen der har en bedre idé?
Det er ret mange meter mur, der skal bygges, ca. 50-70 meter ungefär. Så det må godt koste _lidt_ ekstra, hvis det forenkler tingene.
Venlig hilsen
Stefan
Vi vil gerne dyrke mere i højbede. Dvs. at man bygger en form for "mur" af f.eks. leca, tørv, mursten eller sveller. Så fylder man op med jord og planter dernæst planterne.
Højbeddet skal være omkring 30 cm højt.
Nu overvejer vi at bruge mursten for at hæve det op. Tørv bliver måske pænere, men det er ikke holdbart og bliver ret dyrt i længden.
Har kigget på en masse forskellige mureteknikker. Men det føles lidt som om de er overdrevet.
Hvordan gør jeg for at bygge en lav mur, som skal klare et antal vintre, i mursten?
Min overvejelse er at grave op, lægge grus/sand i, grundlægge med et lag lecablokke (som ikke vil være synlige senere) og derefter bygge med mursten ovenpå.
Er der nogen der har en bedre idé?
Det er ret mange meter mur, der skal bygges, ca. 50-70 meter ungefär. Så det må godt koste _lidt_ ekstra, hvis det forenkler tingene.
Venlig hilsen
Stefan
Hej, hvordan går det?
Synes disse var flotte, men lidt dyre.
http://www.stenbolaget.se/utomhus/murar/
Synes disse var flotte, men lidt dyre.
http://www.stenbolaget.se/utomhus/murar/
Jeg er også interesseret i, hvad I kommer frem til. Jeg har selv overvejet et lignende projekt i form af nogle slags faste "blomsterkasser" foran vores træterrasse, som har en meget grim kant (en halv meter over jorden med bærerne ovenpå løse lecablokke) som jeg gerne vil skjule. Jeg har mest tænkt i banerne at støbe en grund som jeg murer op fra, men det tager nok nogle år, før der bliver tid til det.
Jeg er netop ved at færdiggøre mit dyrkningsbed, som jeg bygger uden brugte mursten. Jeg støbte en ca. 10 cm tyk armeret sål af grovbeton, som jeg derefter murer ovenpå.
Tanken er, at det skal blive 6 x 3 meter og 5 sten højt, når alt er klart.
Tanken er, at det skal blive 6 x 3 meter og 5 sten højt, når alt er klart.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 indlæg
Vi har også tænkt på at bygge plantebede af brugte mursten. Materialet er hjemme, og vi vil starte murværket, men ved ikke hvordan vi skal begynde. Er der nogen, der har kundskaberne? Selve murerarbejdet kan vi klare, men hvad skal vi tænke på, når det gælder grunden. Dvs bundmateriale, dybden mm.
Vores er ca. 1 meter bred og 2,5 lang. Ca. 40 - 50 cm i højden over jorden.
Vores er ca. 1 meter bred og 2,5 lang. Ca. 40 - 50 cm i højden over jorden.
Klik her for at svare