Hej,
Jeg tænkte på at sætte en lav(4 niveauer) mur med mexitegel(hvis jeg nu kan få fat i det). Min tanke er at bruge lim for at få det hurtigere på plads, men også for at slippe for fuger, der ikke helt sjældent går i stykker efter nogle år.
Vi vil sandsynligvis også bygge 2 mindre søjler på 6 niveauer ved indkørslen.
Ulempen ved lim er måske, at ujævnheder bliver sværere at håndtere? Fx hvis den omkringliggende miljø, kant eller lignende kun er ca. 98% lige.
Hvad siger I? Hvordan bør jeg gøre?
Jeg tænkte på at sætte en lav(4 niveauer) mur med mexitegel(hvis jeg nu kan få fat i det). Min tanke er at bruge lim for at få det hurtigere på plads, men også for at slippe for fuger, der ikke helt sjældent går i stykker efter nogle år.
Vi vil sandsynligvis også bygge 2 mindre søjler på 6 niveauer ved indkørslen.
Ulempen ved lim er måske, at ujævnheder bliver sværere at håndtere? Fx hvis den omkringliggende miljø, kant eller lignende kun er ca. 98% lige.
Hvad siger I? Hvordan bør jeg gøre?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 348 indlæg
Lim virker godt, PU skum svulmer lidt og udfylder hulrum. Men det er bedst, at stenene ligger stabilt forinden.
Men hvad tror I, vil Mexiteglen se okay ud limet i stedet for med fuge? Og hvad gør man med ujævnheder? Jeg ved allerede nu, at den gamle fundamentmur ikke er 100% perfekt, sandsynligvis ikke engang 70% perfekt. Mørtel hjælper med at kompensere for dette med sin fuge, men jeg har aldrig muret før, og jeg mistænker, at det er ret meget mere arbejde for at få det godt?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 348 indlæg
Med stenlim bliver det som om du har stablet stenene uden noget imellem (udseendemæssigt)
Jo præcis, det har jeg også forstået, det er dog svært at forestille sig, hvordan det ville se ud med rundhugget mexi, men jeg må prøve at stable dem, når jeg først har fået dem.
Men spørgsmålet består dog, hvordan gør man med ujævnheder? Antager at lim ikke fylder noget op, sådan som mørtel gør.
Ulempen ved mørtel er, at det ikke er helt usædvanligt, at fugerne ser kedelige ud efter nogle år.
Men spørgsmålet består dog, hvordan gør man med ujævnheder? Antager at lim ikke fylder noget op, sådan som mørtel gør.
Ulempen ved mørtel er, at det ikke er helt usædvanligt, at fugerne ser kedelige ud efter nogle år.
Jeg har med succes brugt Biltemas stenlim, en flaske koster 25% mindre og indeholder 50% mere skum.snowjim sagde:
For øvrigt et rigtig godt lim til det meste, som træ og plast f.eks.
Prøvede byggmax fix til uden- og indendørs i går og må konstatere, at det bliver alt for flydende med standardblandingen. Stenene vil gerne smutte ud over kanten. Men det var egentlig kun søjlerne, der var svære, rækken med sten var klart enklere, også nemt at justere. Problemet er, at får klack er så ujævn, at 1 cm fugemasse ikke rækker for at få stenene i lod, så muren bliver helt enkelt lidt skæv, præcis som klacken. Tror dog ingen vil se det 
Kan konstatere, at allerede efter 40 min sidder stenene meget fast på plads, så det ser ud til at fungere som tænkt. I dette tilfælde kørte jeg lidt priming først, da jeg ved, at muren suger en del.
Med den konsistens vi havde, ville det ikke have været muligt at mure flere lag, det er en ting, der er sikker. Vi sætter kun det nederste lag med fix, så limer vi resten.
Kan konstatere, at allerede efter 40 min sidder stenene meget fast på plads, så det ser ud til at fungere som tænkt. I dette tilfælde kørte jeg lidt priming først, da jeg ved, at muren suger en del.
Med den konsistens vi havde, ville det ikke have været muligt at mure flere lag, det er en ting, der er sikker. Vi sætter kun det nederste lag med fix, så limer vi resten.
Købte PU700 på Byggmax for ca. 100 kr per flaske, ikke billigt men tør ikke tage chancen med Biltema når det gælder en mur som allerede koster en hel del både penge og arbejde.
En mindre konstruktion end 26 meter mur kunne jeg dog godt have tænkt mig at teste Biltema på.
En mindre konstruktion end 26 meter mur kunne jeg dog godt have tænkt mig at teste Biltema på.
Klik her for at svare