Skal erstatte vinduet i garagen, som er itu, lille og grimt, med glasblokke, som forhåbentlig vil passe godt i åbningen. Væggen er muret letbeton/hulbeton, og jeg overvejer, om jeg kunne mure to lag med glasblokke (forudsat at materialet rækker), på den måde kunne jeg få det til at "flugte" pænt med væggen på begge sider, samt rimeligvis lidt bedre isolering.

Er der nogen ulemper ved at gøre, som jeg har tænkt?

En del Glasblock tåler dog ikke vores kolde vintre. Alle producenter, som jeg har set, skriver med småt, at de ikke skal bruges som ydervinduer i vores nordiske klima. Så kan det jo være, at de med denne advarsel bare vil fraskrive sig ansvaret, hvis de sprækker, og at de måske tåler mere, end hvad de lover.
Men jeg havde definitivt testet din idé.

Disse glasblokke skal være "frostsikre" og jeg har brugt dem et andet sted i huset uden problemer.

Det var mest spørgsmålet om dobbelte lag kan forårsage nogle problemer. Har læst et sted om risiko for kondens, men jeg har lidt svært ved at se, hvordan fugten skal finde ind men ikke ud. :thinking:

B
Et PVC-vindue koster nok mindre end glasblokkene, og har bedre energiydelse. Halvvejs ind i væggen vil det være koldere. Kan forestille mig, at der er risiko for kondens mellem glasblokkene. Men med din vægkonstruktion burde det kun være et æstetisk problem.

Interessant aspekt.

Omkostningen har jeg ikke engang reflektet over, da jeg købte disse glasblokke meget billigt "second hand", og om det rækker til to lag, afhænger af, at jeg har en bunke til overs fra et andet projekt.

Jeg har ingen præcis opfattelse af, hvor bred luftspalten mellem de to tænkte lag kunne bil være, men kunne man forestille sig, at man tætnede "udad" med en slags tætningsmiddel (akrylfuge/silicone/marintætning) for derved at gøre det "fugttæt" mellem lagene? Eller er glasbloksmørtelen så "permeabel", at den i sig selv slipper fugt igennem i fugerne? Man kan jo lime glasblokkene også, men det har jeg ingen erfaring med, og fuge har jeg tilbage, så havde helst ønsket at gå den vej.

Eller er problemet sandsynligvis af så ringe karakter, at det ikke er umagen værd at lægge en masse arbejde i det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.