Jeg skal pudse en lecamur til drivhus og læste, at man skal have Murningsgrund A før pudsemørtel B.
Det virker lidt overkill for mig at påføre flere mm med A-mørtlen... kan jeg blande det mere som grød og bare slamre det på med en kalkbørste? Derefter bruge 5-10 mm mur- og pudsemørtel B?

Claes Sörmland
Ja!

• Synes
basseman og 1 anden
  • Laddar…
Svigerfar påstod, at det var nok at gøre det samme med almindeligt pudsbrug B, men jeg blev som vanligt bekymret og tænkte, at murningsgrunden måtte være bedre. Så blev jeg usikker igen... som vanligt

N
A-mørtel har man egentlig nede ved jord som sokkel. Men fungerer også som tyndt grundingsmørtel. Så som ovenfor nævnt, slamme tyndt. Og så stokke og pudse med B-mørtel. Hvis der er et låg på muren, kunne C-mørtel have fungeret bedre, men jeg er ikke sat ind i dit projekt.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Et A-brug har man egentlig nede ved jorden som sokkel.
Men fungerer også som tyndt grundingsbrug.
Så siger som ovenfor, slam tyndt.
Og så stok og puds med B-brug.
Hvis der er et låg på muren kunne C-brug have fungeret bedre, men er ikke inde i dit projekt.
Er ikke helt med på, hvad du mener med låg på muren... jeg har muret tre lag med leca, og så skal der stilles et drivhus på (byggesæt, aluminium).

Claes Sörmland
BiFuel BiFuel sagde:
Er ikke helt med på hvad du mener med låg på muren... jeg har muret 3 lag med leca, så skal der stilles et drivhus på (byggsats, aluminium).
Det lyder som en udsat konstruktion, hvilket taler for A-brug for tyndgrundingen.

Det sikreste er, at der er et tag af plade, der stikker ud over murværket med pudset. Finder vandet vej ind bag pudset, så frostsprænges det så let.

• Synes
BiFuel
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Det lyder som en udsat konstruktion, hvilket taler for A-brug for tyndgrundningen.

Det sikreste er, at der er et tag af plade, der rager ud over murværket med pudsen. Finder vandet vej ind bag pudsen, så frostsprænges den så let.
Ja, det bliver nok ret udsat. Drivhuset har en aluminiumliste, der skal dække den øvre del af pudsen, men der er nok risiko for, at den ikke rigtig kommer til at dække.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
3 skift med leca betyder at murningen er ca. 60 cm høj?.
Grunde med a mørtel og pudse med b mørtel.
Som oven skrevet, så kan der ikke løbe vand ind i stenen ovenfra og bagved.
Så fryser det til sidst i stykker.
Hvis du har det, bør du springe b mørtel over og kun bruge cementmørtel A, så holder det længere.

• Synes
BiFuel og 1 anden
  • Laddar…
N neo11 sagde:
3 skift med leca betyder att murningen är ca 60 cm høj?.
Grunda med a mørtel og pudse med b mørtel.
Som oven skrevet, så kan det ikke løbe ned vand i stenen ovenfra og bagved.
Så fryser det til sidst i stykker.
Har du så bør du skippe b mørtel og kun bruge cementmørtel A, så holder det længere.
Ja, 60 cm. Jeg skal se, hvordan det bliver, når vi har fået samlet stommen ovenpå. Hvis det ser ud som risiko for vand, så må jeg forsøge at finde en passende plade til at lægge der.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Det lyder som en udsat konstruktion, hvilket taler for A-brug for tunnjordningen.

Det sikreste er, at der er et tag af plade som stikker ud over murværket med pudsen. Finder vand vej ind bag pudsen så frostsprænges den så let.
På bagsiden vil jeg genfylde for at nå den oprindelige jordniveau. Kan jeg slamre 2 gange og så stille platonmåtte mod væggen, inden jeg genfylder? Det føles unødvendigt at pudse, hvor det ikke vil kunne ses. I så fald, hvor lang tid mellem runderne med slamning?

Claes Sörmland
BiFuel BiFuel sagde:
På bagsiden vil jeg genfylde for at nå det oprindelige terrænniveau. Kan jeg kaste puds 2 gange og så sætte platonmatte mod væggen, inden jeg genfylder? Det føles unødvendigt at pudse der, hvor det ikke kommer til at ses. I så fald, hvor lang tid mellem omgange med pudsning?
5 timer?

• Synes
BiFuel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.