Det diskuteres flittigt, jeg ved, men det hjælper ikke, for jeg har ikke fundet nogle svar på hvordan 😅

Jeg har brug for lidt hjælp til at forstå, hvordan man skal snedkerere en overligger.

Jeg har en lille tilbygning på G, ca. 3x3m, hvor der skal være et brudt isoleret pladetag med ca. 20 graders hældning med spær langs hver væg. I tilbygningen skal der dels være en dobbelt dør på ca. 160 cm bredde, men også store ”helt dækkende” vinduespartier på ca. 180x180 cm. Væggen har jeg tænkt mig skal bygges af 45x195 i første omgang.

Havde fra begyndelsen ikke tænkt så meget på overligger, men nu er jeg inde i suppen og har regnet ud efter dimensionsprogram, at fx 45x170 som bjælke (rød) og limtræ 90x90 (grøn) som sidebjælke.

Antager, at der findes tusind forskellige måder at bygge disse på, er der nogen, der kan sige, om mine tegninger er et af disse tusind alternativer? 😅 eller har jeg tænkt helt forkert?

Forslag til en anden konstruktion? Billigere? Smidigere? Mere effektivt? Det føles spontant som så korte afstande, at det havde været nok med en stående søjle i hvert yderhjørne med hammarband med bæreline fra facade og så bare regle rundt omkring for at få den ønskede vægtykkelse og faste punkter for plade- og facademateriale. Men hvordan plejer man at gøre??

Hvordan gør man i overkant af vinduer forresten? Jeg er blevet nødt til at have den stående 170-regel (hammarbandet? Overliggerbjælken? Den grønne..) på det niveau, for at vinduer og tag skal falde i ét med resten af huset, men så har jeg ikke nogen støtte i bagkanten af karm. Sætter man en liggende 145-regel i højden med stående 170 eller kløver man en 170 til en præcis 150 mm pasform?

• 3D-illustration af en lille bygning med røde bjælker øverst og grønne sidebjælker. Bygningen har åbne vægge og en bundramme.
  • Model af en tilbygning med røde og grønne bjælker, der illustrerer en konstruktionsløsning til en væg med vinduer og dør.
  • 3D-model af en trækonstruktion til en tilbygning, med røde bjælker øverst og grønne sidestolper markeret, visning af rammeværk og isoleringsmuligheder.
  • Byggetegning af vægkonstruktion med røde og grønne bjælker viser struktur for en tilbygning, inklusive støttebjælker og udskæring til vindues- og døråbning.
  • 3D-illustration af vægramme med røde og grønne bjælker, viser konstruktion til det planlagte isolerede tag og store vinduespartier.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.