Skal montere en væg langs med en brændeovn. Væggen bliver med 145 mm stålprofil ifølge billede. Tættest på ovnen vil jeg montere en 12 mm gipsplade og derefter på denne en 12 mm mineritplade. Nu til spørgsmålet, hvordan monterer jeg gips- og mineritpladen mod stålprofilen, kommer ikke til at kunne skrue pladerne helt fra ovnsiden, da der kun er ca. 4-5 cm der. Tips?

• Vægbeslag af stål ved siden af en gammel ovn med fliser på væggen bagved. Diverse værktøj og materialer er placeret foran ovnen.
Mats-S
Monter indersidens plader mod komfuret med væggen liggende på gulvet, derefter rejser du hele væggen (med pladerne på plads) og skruer den fast på plads typ som det ses på billedet.

• Synes
plåtrickard
  • Laddar…
Du limer med gipspladelim. Det er tilstrækkeligt at fæstne med nogle skruer eller kiler for at presse pladerne mod reglerne/ hinanden mens limen tørrer.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du limmer med gipspladelim. Det er nok at fæstne med nogle skruer eller kiler for at presse pladerne mod reglarne/hinanden mens limen tørrer.
Ok, holder limning virkelig? Tænker du lim både mellem stålskelet-gipsplade, gipsplade-mineritskive?

Mats-S Mats-S sagde:
Monter insidens plader mod ovnen med væggen liggende på gulvet, derefter rejser du hele væggen (med pladerne på plads) og skruer den fast på plads, som det ses på billedet.
Har overvejet denne løsning, men frygter at den vil ramme loftet, når jeg rejser den op.

C Christer Forsbo sagde:
Ok, holder lim virkelig? Tænker du lim både mellem stålregel-gipsskiva, gipsskiva-mineritskiva?
Tænk på at limet skal være godkendt til limning af brandskyddsskivor. Almindeligt skivlim er det ikke, gætter jeg.

C Christer Forsbo sagde:
Har overvejet denne løsning, men frygter at den vil ramme loftet, når jeg rejser den op.
Kan du ikke lave den et par cm lavere og sætte distancer mellem reglen og loftet, når du har rejst væggen? Det føles som den enkleste og billigste løsning.

• Synes
Mats-S
  • Laddar…
useless useless sagde:
Kan du ikke gøre den et par cm lavere og sætte distancer mellem reglen og loftet når du har rejst væggen? Det føles som den enkleste og billigste løsning.
God idé, overvejer eventuelt at måske montere den stående, og dreje den ind for at komme væk fra problemet.

useless useless sagde:
Tænk på at limet skal være godkendt til limning af brandsikringsplader. Almindeligt pladelim er ikke det gætter jeg.
Nej, meget at tænke på, fik tip om PL 400 eller PL 600, men ved ikke om de holder den rette brandklasse. Virker kun til at specificere temperaturbestandighed op til +70, PL800 op til +90.

C Christer Forsbo sagde:
Ok, holder limning virkelig? Tænker du lim både mellem stålregel-gipsplade, gipsplade-mineritplade?
Ja i begge tilfælde. Limet er specielt udviklet til at lime gips på stålregel. Det eneste krav er, at det er c/c 450mm max på reglerne.

• Synes
Christer Forsbo
  • Laddar…
Mats-S
useless useless sagde:
Kan du ikke gøre den et par cm lavere og sætte distancer mellem reglen og loftet, når du har rejst væggen? Det føles som den enkleste og billigste løsning.
Er helt enig

Komplikér det ikke med limning, det er betydeligt nemmere at skrue pladerne fast.
Du kan beregne, hvor stor marginen er (a2+b2=c2), men gætter på max 1cm, så får du desuden lidt spillerum.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Ja i begge tilfælde. Limet er specielt fremstillet til at lime gips på stålregel. Det eneste krav er, at det er c/c 450mm maks på reglarne
Godt, tænker 30 cc for margen, væggen skal flises på den anden side, skal blive badeværelse.

Mats-S Mats-S sagde:
Enig 100%

Gør det ikke besværligt med limning, det er betydeligt nemmere at skrue pladerne fast.
Du kan regne ud, hvor stor margen er (a2+b2=c2), men gætter maks 1cm så har du desuden lidt spillerum.
Tak, skruer helst om muligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.