Skal montere udestue på en støbt plade, men hvad skal man have under for at modvirke, at der trænger fugt ind under? Skal man lægge en blikplade rundt om pladen for at montere skinnerne derpå? Eller er en syllen en tænkelig løsning? Eller er det bare at skrue fast yderst og lægge en fuge rundt om?

Ellers er jo et alternativ at klemme en tætningsliste under skinnen.

Plade og fuge !

Med venlig hilsen, fremax

fremax fremax sagde:
Plade og fuge !

Og fastgøre den nedre skinne gennem pladen? Hvad skulle man tage for plade som passer, nogen tagrygplade?

M Mattias_Eson sagde:
Ellers er jo et alternativ at klemme en tætningsliste under skinnen.
Ja de bør jo være tæt med, om ikke pladen suger ind fugt under listen?

Er pladen altså større end udestuen?
Eller vil skydedørene stå langs yderkanten?

Koster ikke mange kroner at få tilbøjet fra plåtis, 150:-/m måske.
Jeg plejer at lime pladen fast, og derefter en fuge mellem plade og skinne. Nogle gange fastgør jeg med bleckskruv.
Alt afhænger af hvilket system det er.

JoakimJohansson JoakimJohansson sagde:
Ja de bør jo være tæt med, om ikke pladen suger fugt ind under listen?
L
J Joh_81 sagde:
Er pladen altså større end udestuen?
Eller kommer skydedørene til at stå langs yderkanten?
De kommer til at stå langs yderkanten, samme størrelse

Jeg har sat plader, lignende vinduesbænke, fast overfladen opbukket i bagkant. Lim let mod betonen, så lidt ekstra lim/silikone under skydedørskinnen. Jeg satte nogle skruer og dyvler ned i betonen også.

J Joh_81 sagde:
Jeg satte nogle skruer og plugs ned i betonen også.
Afhænger jo af hvilket fabrikat det er på skydedør og karm/skinne. Visse producenter tillader ikke fastgørelser i den nederste skinne for at eliminere lækage.

• Synes
JFeldt
  • Laddar…
R roli sagde:
Beror jo på hvilket fabrikat det er på skydedør og karm/skinne. Visse producenter tillader ikke fastgørelser i nedre skinne for at eliminere lækage.
Willab garden er det i dette tilfælde.

Afhængigt af hvilken type Willab parti det er, skal nogle fastgøres med skruer i bundskinnen, mens andre ikke skal det, som det fremgår af montagevejledningerne.

Da vi monterede vores partier, brugte jeg en bukket aluminiumsplade, der gik ind under den første profil på partiets karm og er opbukket der så langt som karmprofilen tillader. Tætnede med fugemasse mellem aluminiumspladen og skinnen samt med fugeskum mellem skinnen og betonen. Den bukkede aluminiumsplade sidder kun fast ved hjælp af fugemassen samt karmens vægt. Vores skinne måtte ikke skrues fast nedad, da dette ville påvirke vandtætheden. Vores parti er et med karm rundt om og med brudt kuldebro. Det kan være sådan, at de partier, der har brudt kuldebro og karmløsning, ikke skal monteres med skruer i den nedre skinne, men der gætter jeg...

R roli sagde:
Afhængigt af hvilken type Willab parti det er, skal nogle fastgøres med skruer i bundskinnen, mens andre ikke skal det, fremgår af montageanvisningerne.

Da vi monterede vores partier, brugte jeg en bukkede aluminiumplade, der gik ind under den første profil på partiets karm og er opbukket der så langt, som karmprofilen tillader. Tætnede med fugemasse mellem aluminiumplade og skinne samt med fugeskum mellem skinne og beton. Den bukkede aluminiumplade sidder kun fast med hjælp af fugemassen samt karmens vægt. Vores skinne måtte ikke skrues fast nedad, da dette ville påvirke vandtætheden. Vores parti er et med karm rundt om og med brudt kuldebro. Det kan være, at de partier, der har brudt kuldebro og karmeløsning, ikke skal monteres med skruer i den nedre skinne, men der gætter jeg....
Wg62eco hedder de. Håber monteringsanvisninger medfølger leveringen, så jeg kan se, hvordan det er med disse.

Monteringsvejledningerne kan du finde på Willab hjemmeside. Kan jo være godt/spændende at læse før levering ;):D

Kapper tråden da jeg har samme spørgsmål. Men i mit tilfælde er pladen større end selve udestuen. Jeg er lidt bange for, at hvis jeg sætter plade under skinnen til skydedørene (Willab Garden WG 62 Eco), at der bliver et lille fald bagud, ind mod selve skinnen. Hvad tror I, er det nok at have en stribe med fugemasse for at forhindre, at vand trænger ind under skinnen?
Udestue under konstruktion med betonplade, hvidt tag og stillads, værktøj på bord, murstensbygning i baggrunden.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.