Hej,

En forening jeg er med i overvejer at renovere en kælderlokale på omkring 80 kvm. Målet er at gøre noget ved de hvidmalede betonvægge og skabe en varmere atmosfære i rummet. Håbet er at holde omkostningerne nede ved at medlemmerne (læs: jeg) udfører en stor del af arbejdet selv. Foreningen er eneejer af ejendommen.

En tanke, der er blevet foreslået, er at beklæde væggene med perlestafpanel i MDF (f.eks. https://www.bauhaus.se/panel-moelven-regina-parlspont-vit-6x620x2435mm). Jeg er ikke særlig erfaren i at snedkerere under jorden, men jeg forstår, at betonvægge, der vender ud mod jorden, samt selve bunden, skal kunne ånde. At montere MDF direkte på væggen føles derfor som en dårlig idé - er det korrekt opfattet? Gulvet er et ventileret platon-gulv, med udsugningskanaler monteret under gulvet og en sprække mod væggene hele vejen rundt for cirkulationens skyld.

Hvis betonvæggene kræver en luftspalte til MDF-panelet, har jeg et par spørgsmål om, hvordan man bedst griber det an:
1. Er det nok at sætte stålskelet mod betonen og montere OSB+panel (eventuelt gips) ovenpå, eller kræves der noget yderligere?
2. Er passiv ventilation nok, eller bør man installere en ventilator et sted?
3. Er det muligt at lade og lime stålskelet mod betonen, eller skal hver stolpe absolut fastgøres med plugs og skruer?
4. Skal betonvægge mellem rum i kælderen også ånde, eller kun vægge, der vender ud mod gaden?
5. Jer der har renoveret kældre før, lyder dette som et rimeligt projekt for en handy amatør, eller risikerer jeg at bide over mere, end jeg kan tygge?

Tak på forhånd!

H Hemmameckarn sagde:
Hej,

En forening jeg er med i overvejer at renovere et kælderlokale på omkring 80 kvm. Målet er at gøre noget ved de hvidmalede betonvægge og skabe en varmere atmosfære i rummet. Håbet er at holde omkostningerne nede ved at medlemmerne (læs: jeg) udfører en stor del af arbejdet selv. Foreningen er ene ejer af ejendommen.

En idé der er blevet nævnt, er at beklæde væggene med perlespontpanel i MDF (f.eks. [link]). Jeg er ikke særlig erfaren med at snedkerere under jorden, men jeg forstår, at betonvæggene, der vender ud mod jorden, samt også bundpladen, skal kunne ånde. At sætte MDF direkte mod væggen føles derfor som en dårlig idé - er det korrekt opfattet? Gulvet er ventileret platongulv, med udsugningskanaler monteret under gulvet og en sprække mod væggene hele vejen rundt for at sikre cirkulationen.

Hvis betonvæggene kræver en luftspalte til MDF-panelet, har jeg et par spørgsmål om den bedste tilgang:
1. Er det nok at opsætte stålregler mod betonen og montere OSB+panel (eventuelt gips) ovenpå, eller kræves der noget yderligere?
2. Er passiv ventilation tilstrækkelig, eller bør man installere en ventilator et sted?
3. Er det muligt at lime og skrue stålreglerne mod betonen, eller er det nødvendigt at fastgøre hver regel med dybel og skrue?
4. Skal også betonvægge mellem rum i kælderen kunne ånde, eller kun de vægge, der vender ud mod gaden?
5. Jer, der tidligere har renoveret kældre, lyder dette som et realistisk projekt for en handy amatør, eller er der risiko for at jeg bider over mere, end jeg kan klare?

Tak på forhånd!
1. Ja
2. Passiv er nok.
3. Lim, samt 1-2 skruer går.
4. Ja, også indervægge.
5. Det klarer du, hvis du er almindelig handy.

• Synes
Hemmameckarn og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.