Jeg planlægger at montere vores nyindkøbte TV på et vægbeslag med arm. Tanken er, at armen skal være fuldt udtrukket, når vi ser TV, og ellers foldes ind. Da vi har letbetonvægge, er jeg lidt bekymret for, hvordan dette skal gå.
Forudsætningerne er følgende: TV og soundbar vejer 25 kg TV-armens egenvægt er 10 kg
Armens længde er 800 mm og vægpladen 480x288 mm stor (se billede).
Montering skal ske med tre skruer i overkanten (250 mm til underkanten) og tre i underkanten.
Træklasten burde med en hobbyformel være knapt 100 kg i alt eller godt 30 kg per indfæstning. Væggen er lavet af letbeton fra 1950. Tykkelsen er 250 mm. Kvaliteten skal ifølge byggevejledningen være j=0,5. På tegningen er det noteret 0,6. Antar at dette er en måling af densiteten.
Så til mine spørgsmål:
1. Jeg overvejer at bruge letbetonskruer og ikke plugs. I så fald vil jeg helst bruge Essves letbetonskruer heavy loss 10,5x185 (skal kunne klare over 200 kg), men de ser ud til at være svære at få fat på i seks-pack (30-pack koster over 500 kr). Det ser i stedet ud til at blive Byggmax 8x140 (skal kunne klare 150 kg) eller tilsvarende almindelig letbetonskrue i største mulige dimension. Lyder dette rimeligt med tanke på lastene og at armen skal foldes ud og ind flere gange dagligt?
2. Er der nogen risiko for selve væggen med hensyn til lasten og de grove skruer? Vægpladen er jo ikke særlig stor, og jeg er bange for revner (er jeg bekymret uden grund?).
3. Skal jeg bare kapitulere og sætte en 15 mm plywood bagved for at sprede lastene?
Jeg har ingen erfaring med letbeton, men jeg ville have prøvet at fastgøre noget med en lille skrue og dybel på et skjult sted.
Derefter bryde og bøje lidt for at få en følelse af, hvad væggen kan holde til.
En tynd plade kan jo være et alternativ til krydsfiner. Måske lidt lettere at skjule, hvis æstetikken er vigtig.
Jeg har sat nogle hylder op og lignende. Materialet er porøst, men ikke så følsomt, at store klumper falder af, eller at der opstår hulrum. Det jeg primært overvejer, er hvor meget jeg skal overdimensionere på grund af, at armen skal foldes ud og ind. Det er jo svært at teste sig til.
God idé med plade. Overvejer også at sætte to fladjern lodret, ca. 800mm lange, for at sprede belastningerne. Skal bare finde nogen, der kan svejse og bore i metal.
Jeg har monteret en række overskabe til køkkenet med essves letbetonskruer i leca væg, synes de trækker virkelig godt så længe man ikke lader dem "trække tomt" overhovedet. Dvs hverken på vej ind eller overdrive. helt overlegen i det mindste Bauhaus egen variant, hvor gevindet har betydeligt stejlere stigning. Byggmax har måske en med lignende gevind, så fungerer det måske lige så godt.
brugte også en planke og krydsfiner til at fordele belastningen, mest fordi det føles bedre og fordi jeg havde brug for at bygge lidt ud, tror virkelig ikke det havde været nødvendigt for holdbarheden dog.
Tak! Så burde jeg måske bare bruge "almindelige" letbetonskruer. Forhåbentlig løsner skruerne sig kun lidt, inden alt styrter til jorden, hvis det skulle vise sig at være underdimensioneret.
Så! Nu er åbæket opsat på væggen. Amazon sendte en 1200mm lang arm i stedet for 800mm. Kommer dog ikke til at være trukket ud hele vejen alligevel, og jeg håber på, at jeg har overdimensioneret.
Jeg brugte tre stk. Sormat 8x130 letbetonskruer i overkanten og lige så mange i underkanten. Satte også to stk. 8x65 i overkanten af en måske uvidenskabelig grund. Jeg sammenlignede Sormat med Essve i butikken og kunne ikke se nogen forskel. Sormat fandtes i 10-pak, så det var et let valg.
Jeg skruede langsomt med hårdt tryk. Yderst lidt betonsstøv kom ud, så det føles trygt. Kunne ikke bruge momentfunktionen på skruemaskinen, da den slog fra halvvejs, måtte således køre på frihånd mod slutningen.
Nu mangler kun lidt kabelrod.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.