Hej,

skal hænge to tøjstænger på ca. 1400 mm i vores garderobe med skråtag. At fastgøre i væggen er ikke en mulighed på grund af æstetikken, og fordi jeg har tænkt mig at bygge hylder på siderne, se billedet.

Garderobe med skråtag og kroge til klædestænger. Der er hylder og kurve med tøj på venstre side og kroge til stænger markeret på væggen.

Elfa ser ikke ud til at have en god løsning, deres "midterbeslag" ser ud til at være en spinkel ting i plastik; hvis man ikke fastgør stangen i væggene eller i deres konsolsystem, så virker Elfa altså ikke at være en mulighed.

Overvejer i stedet Habos tøjstangsholder, som findes på Bygghemma, M5-gevind i zink/zamak, i hvid udførelse:

Diagram af en klædstangsholder med mål: 79 mm lang, 25 mm bred ring, 44 mm høj fod.

Så får man en mere robust ting i metal, holder alt inventar i hvid farve, og så kan man desuden få stangen i hvid i stedet. Eller bliver det hurtigt ridset af bøjlerne?

Under alle omstændigheder, jeg tænker, at det må være nok med to holdere per stang, og at det må være muligt at finde en bjælke bag skråtaget at bore fast beslaget med nogle solide træskruer. Det burde vel kunne tage ret meget vægt? Vil ikke hænge så mange vinterfrakker eller sådan noget, men mest skjorter, jakkesæt, bluser og bukser.

Et andet alternativ, jeg overvejer, er tøjstangsholderne i læder fra Theofils, men kan de virkelig holde i længere tid?

T
Hvor stejl er skråtaget? Stikker stangen langt nok ud, så bøjlen ikke rammer skråtaget, når beslaget er så kort?

En hvid stang vil til sidst få farven slidt af på oversiden - sådan har de hvide stænger, vi har fjernet, set ud. Det ses ikke så meget, så det er egentlig ikke et problem, men vi valgte krom stænger, krom bøjler og vægbeslag. (de er skruet opad ind i en hvid plade og en hvid væg, så det "fungerer" farvemæssigt)

Selvom det "blot" er bukser, skjorter og så videre, bliver det tungere, end man tror, på 1400 mm længde - måske skal du sætte en i midten også?

Angående læder, så er det stærkt, så holdbarhedsmæssigt fungerer det nok, men hvis de hænger løst, gynger det vel? Jeg ved ikke, om jeg ville synes om en permanent tøjstang, der ikke sidder stille.

T Testarn sagde:
Hvor stejl er skråtaget? Kommer stangen ud tilstrækkeligt til, at bøjlen ikke ligger imod skråtaget, når beslaget er så kort?

En hvid stang vil få farven slidt af på oversiden til sidst - sådan har de hvide stænger, vi har fjernet, set ud. Det ses ikke så meget, så det er vel egentlig ikke et problem, men vi valgte kromede stænger, kromede bøjlebeslag og vægbeslag. (de sidder skruet opad i en hvid plade og en hvid væg, så det "fungerer" farvemæssigt)

Selv om det "bare" er bukser, skjorter og så videre, så bliver det tungere, end man tror på 1400 mm længde - måske du skal sætte en på midten også?

Vedr. læder så er det stærkt, så holdbarhedsmæssigt fungerer det nok, men hvis de hænger løst, så gynger det vel? Ved ikke om jeg ville synes, det var sjovt med en permanent tøjstang, der ikke sidder stille.
God input det hele, skal tjekke hældning og tage gyngefaktoren i betragtning 🙂 tak!

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Vi gjorde sådan her, med en støtte i midten da stangen er ca. 2 meter lang. Støtterne i enderne har en krydsfinerplade påskruet så stangen holdes fast i længderetningen.

Garderobstang med hvidt støttebeslag fastgjort til væg, inklusiv tøjhængere med tøj.

• Synes
ever63 og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.