Tååmten Tååmten sagde:
Nu hænger jeg ikke rigtig med.
Al info om at lægge gulvet mellem bjælkerne siger, at jeg skal forstærke gulvet med 13 mm armeret masse af en eller anden type. Jeg sænker så gulvet 22 mm, men bygger på 13 mm. Bliver ikke meget gevinst, når målet er at få vådrumsgulvet i niveau med gulvet udenfor.
Selv gvk nævner at sænke reglarne til 195 mm, men at belastningsberegning skal findes. Tanken er jo at desuden fastgøre en regel parallelt med den eksisterende og skrue-lime disse i eksisterende regel. Bør det ikke forstærke gulvet mere end nok?

Hvilke alternative metoder findes der ellers?
Men hvis du tager gulvet ned til 195 mm, så behøver du en gulvspånplade på 22 mm, og jeg gætter flydespartelmasse ovenpå. Bygger det passende? Hvad skal du have på gulvet? Klinker?
 
D Dr Jumping Jack sagde:
Men om du tager gulvet ned til 195 mm så har du brug for en gulvspånplade på 22 mm og gætter jeg flydespartel ovenpå. Bygger det passende? Hvad skal du have på gulvet? Klinker?
Matta.
Ifølge gulvlæggeren skal gulvet ikke forstærkes med armeringen, hvis pladerne er hele på reglerne. Sænker jeg pladerne mellem reglerne, kommer jeg ikke lavere end 22mm sammenlignet med, hvis gulvet ligger på reglerne, men så skal armeringen til ekstra med 13mm, hvilket ikke behøves, hvis jeg ikke sænker, så i alt 9 mm lavere.
Hvis jeg sænker højden på reglerne til 195mm, holder de stadig den nødvendige dimension for gulvet, men sænkningen bliver større, og jeg kommer ca. 25mm lavere. Desuden forstærkes bjælkerne, idet jeg lægger nye bjælker parallelt med de eksisterende.
Det bliver ikke cc30, men dobbelt så brede bjælker end foreskrevet på cc60. Jeg tænker, at det mere end rigeligt dækker op for den svækkelse, der kan opstå af, at originalbjælkerne bliver lavere.

Men har nogen et godt alternativ, som er gennemførligt, så lytter jeg gerne.
Selve ideen om at sænke gulvet har jeg fået fra flere sider, gulvlæggeren, gvk, sikkert vand, byggesnedker osv. Og metoden, der er foreslået, har været at mindske højden på bjælken, alternativt lægge gulvet mellem bjælkerne med 13mm armeret forstærkning ovenpå ud over, hvad der behøves for faldet...
 
Tååmten Tååmten sagde:
All info om att lägga gulvet mellem bjælkerne siger, at jeg må forstærke gulvet med 13mm armerad massa
Resonemanget udgår fra, at du bruger 22 mm spånplade, som ikke er særlig stiv. Bruger du i stedet 18 mm k-plywood, får du et helt andet resultat. Derimod må du have et mindre bevægeligt underlag for klinkers end træ, f.eks. nogen form for gipsplade.
 
J justusandersson sagde:
Resonemanget udgår fra at du bruger 22 mm spånplade, som ikke er særlig stiv. Bruger du i stedet 18 mm k-plywood, får du et helt andet resultat. Derimod skal du have et mindre bevægeligt underlag for klinker end træ, f.eks. en form for gipsplade.
22mm gulvspånplade stemmer. Noget andet foreslog gulvlæggeren ikke, men vi diskuterede, om det var værd at forstærke gulvet for at kunne lægge klinker fremover, men det mente han var unødvendig omkostning, da man alligevel blev nødt til at tage gulvet op ned til spånpladen og så lige så godt kunne forstærke det der. Så alternativerne var med måtte og gulvspånplade.

Mener du, at ingen armering behøves, hvis jeg sætter 18mm plywood mellem bjælkerne? Jeg forstod det, som at det ikke var pladen men sprækkerne mellem pladen og bjælkerne, der var problemet, og så ser jeg ikke forskellen.
 
Tååmten Tååmten sagde:
22mm gulvspånplade stemmer. Noget andet foreslog gulvlæggeren ikke, men vi diskuterede, om det var værd at forstærke gulvet for at kunne lægge klinker senere, men det mente han var unødvendig omkostning, da man alligevel skulle tage gulvet op ned til spånpladen og så lige så godt kunne forstærke det der. Så alternativerne var med måtte og gulvspånplade.

Mener du, at ingen armering behøves, hvis jeg sætter 18mm krydsfiner mellem reglarne? Jeg forstod det som, at det ikke var pladen men springet mellem plade og reglarne, der var problemet, og der ser jeg ikke forskellen.
Skal du lægge klinker, har du brug for reglar på cc 30 cm, og så skal du ned til regelniveau for at afhjælpe, og det bør du nok gøre nu, hvis du planlægger klinker senere. Kan du ikke lægge nye reglar, så lægger du strøer i stedet. 18 krydsfiner er i stedet for 22 mm spån for at mindske 4 mm, alt andet lige. Strøerne med måtte er jo kun til for at bære væggen.
 
  • Synes
Tååmten
  • Laddar…
Elasticitetsmodulen for spånplade er ca. 2 GPa, for krydsfiner mellem 7 og 9 GPa. Forskellen i stivhed er altså en faktor på 4. c/c 300 gælder, når man bruger spånplade. Kravene til gulvets overflade afhænger af, hvilken overfladebelægning man skal bruge. Klinker kræver et mindre bevægeligt materiale, f.eks. gipsplade, flydespartel eller lignende. Skal det bare være glat, kan man bruge masonit.
 
  • Synes
Tååmten
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Elasticitetsmodulet for spånplade ligger på ca 2 GPa, for krydsfiner mellem 7 og 9 GPa. Forskellen i stivhed er altså en faktor 4. c/c 300 gælder, når man bruger spånplade. Kravene til gulvets overflade afhænger af, hvilket overfladelag man skal bruge. Klinker kræver et mindre bevægeligt materiale f.eks. gipsplade, flydespartel eller lignende. Skal det bare være glat, kan man bruge masonit.
Tak for svarene. Spånplade bliver det i alle tilfælde, at lave reglar med cc30 tror jeg bliver vanskeligt, men alternativet med flere kortlings lader sig gøre, det afhænger lidt af, hvordan det faktisk ser ud under gulvet.
Har ingen planer om klinker i øjeblikket, men det er bedre at have tænkt lidt i forvejen.

Stort tak for al input fra alle, der har bidraget.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.